Нов водороден самолет ще обикаля земното кълбо без да спира
Екипът, стоящ зад Climate Impulse, има за цел да покаже стойността на водорода като алтернативно гориво за въздушни пътувания
Надпреварата за намиране на алтернативен начин за захранване на въздушния транспорт се засилва, тъй като авиационната индустрия се стреми да намали въглеродните си емисии. А водородът се очертава като един от лидерите в това състезание.
За да докаже потенциала му, екип от френския университет Les Sables-d’Olonne белгийската компания Syensqo изграждат самолет, задвижван с водород, който има за цел да бъде първият, обиколил земното кълбо. Той носи името Climate Impulse.
Ръководител на екипа е швейцарският изследовател Бертран Пикар. Той е бил част от екипа на Solar Impulse - самолет, задвижван със слънчева енергия, който между 2015 и 2016 г. обиколи света. Според него сегашният проект може да бъде изключително важен катализатор за авиационната индустрия.
"Много хора казват, че не може да се декарбонизира авиацията. Climate Impulse, това е моят отговор на пораженството, на скептицизма, на всички хора, които казват, че няма решения", казва Бертран Пикар пред CNBC. "Има много решения, но надеждата ще дойде само ако предприемем действия."
Разбира се, преминаването към авиация, задвижвана с водород, не е толкова просто, колкото звучи да се смени едно гориво с друго. Наред с различни технологични аспекти, необходимостта от поддържане на течния водород при температура, близка до абсолютната нула, създава свои собствени предизвикателства по отношение на дизайна. Така че защо екипът на Climate Impulse е избрал водородното гориво за проекта?
"Ако искате да сте напълно декарбонизирани, можете да използвате слънчева енергия, но това не е практично за търговската авиация", обяснява Пикар. "Ако имате по-големи самолети, ви трябват по-големи батерии, а част от енергията ви ще се губи за пренасяне на самите тях, тъй като са тежки. Така че това е моментът, в който е по-ефективно да се използва водород."
Целта на екипа е Climate Impulse да се опита да извърши околосветския си полет през 2028 г., като тестовете ще започнат през 2026 г.
Водородът като алтернатива за самолетната индустрия
Но екипът на Пикар далеч не е единственият, който работи по създаването на водороден самолет. Според неотдавнашен доклад в момента над 110 компании участват в проекти за водородна авиация - от производители на самолети до предприятия, разработващи технологии за производство на водород. Това включва високопрофилни сътрудничества и инвестиции от големи играчи като Rolls-Royce и EasyJet, които интегрират водорода в своите стратегии за устойчивост.
Ето някои от тях:
Airbus ZEROe - инициатива, която стартира през септември 2020 г., включваща три концепции за самолети, задвижвани с водород: Реактивен самолет, подобен на A320, който може да превозва до 200 пътници на разстояние 3500 км; Регионален витлов самолет за около 100 пътници; Дизайн на смесено крило с уникални системи за съхранение и задвижване на водород. Целта на Airbus е тези концепции да бъдат въведени в експлоатация до 2035 г.
Проекти на Boeing - водещият самолетен производител участва в няколко демонстрационни проекта, използващи водород: Fuel Cell Demonstrator е първият пилотиран самолет, летящ с помощта на водородни горивни клетки; Phantom Eye е самолет без екипаж, задвижван с течен водород; Текущи изследвания на съхранението на водород и инфраструктурата за бъдещи проекти за въздухоплавателни средства.
ZeroAvia - компанията се фокусира върху модернизирането на съществуващи самолети с водородно-електрически задвижвания.
Universal Hydrogen - ключов играч, който разработва решения за водородно задвижване в авиацията, като се фокусира върху създаването на мрежа за дистрибуция на водород.
Cranfield Aerospace Solutions - компанията се занимава с разработването на технология за водородни горивни клетки за въздухоплавателни средства, като цели да демонстрира нейната приложимост в търговската авиация.
FlyZero - проучване на Института за аерокосмически технологии на Обединеното кралство, в което се предлага дизайн на самолет за 279 пътници, използващ криогенен течен водород, с пробег близо 10 000 километра.
Всички тези проекти и инициативи показват, че секторът на водородната авиация се развива бързо. Множеството сътрудничества демонстрират силен ангажимент на индустрията към разработването на устойчиви технологии. Както и при Climate Impulse обаче, успешното изпълнение на тези начинания зависи от преодоляването на предизвикателствата, свързани с производството, съхранението и инфраструктурата на водорода.