Toyota засилва фокуса си върху хибридното задвижване
Хибридите не се нуждаят от зареждане и безпроблемно превключват между бензинова и електрическа енергия или ги използват едновременно
Toyota може да е един от най-бавните производители на автомобили по отношение на разработването на електрически превозни средства, но може да е първият, който ще се откаже от моделите, задвижвани само с бензин.
Почти три десетилетия след пускането на пазара на Prius, нейния пионерски бензиново-електрически хибрид, японската компания се стреми да превърне по-голямата част, а в крайна сметка може би и цялата си гама Toyota и Lexus, в модели, които са само хибридни, съобщава Reuters.
Упоритият фокус на Toyota върху хибридите, а не върху електрическите автомобили, е част от по-широко предизвикателство от страна на най-големия автомобилен производител в света към преобладаващата индустриална и регулаторна ортодоксалност, според която в близко бъдеще всички коли ще бъдат електрически.
Председателят на Toyota Акио Тойода заяви през януари, че според него делът на електрическите автомобили в световен мащаб ще достигне едва 30%. Вместо това японският автомобилен гигант описва стратегия, която включва електромобили заедно с хибриди, автомобили с водородни горивни клетки, екологични горива и евентуално други технологии, които тепърва ще се появят.
„Занапред планираме да преценим, автомобил по автомобил, дали има смисъл да се използва изцяло хибрид“, казва пред информационната агенция Дейвид Крист, ръководител на отдел „Продажби и маркетинг“ на Toyota за Северна Америка.
Тези оценки ще се правят при преработването на всеки един модел, което включва и предстоящото обновяване на RAV4 за 2026 моделна година. RAV4, най-продаваният SUV в Америка, вече има хибридни варианти, които формират около половината от продажбите.
Двама души, запознати с дискусиите по продуктовото планиране на Toyota, разкриват пред информационната агенция, че е много вероятно автомобилният производител да се откаже от версията само с бензинов двигател за северноамериканския пазар, но все още не е взел окончателно решение.
Той вече спря да предлага само бензинова версия на своя Camry, най-продаваният седан в Америка, за моделната 2025 г., а здравият Land Cruiser и миниванът Sienna също вече се предлагат само като хибриди. Много от моделите само с хибридни двигатели вероятно ще се предлагат и като plug-in хибрид с по-голяма батерия, твърдят източниците.
Нови правила за емисиите
Хибридната стратегия на автомобилния производител има за цел да затвърди вече доминиращата му позиция в част от пазара, която се възроди за нов живот, тъй като търсенето на електрически превозни средства се забави, отчасти заради високите им цени и проблемите със зареждането. Хибридите на Toyota не се нуждаят от зареждане и безпроблемно превключват между бензинова и електрическа енергия или използват и двете едновременно, в зависимост от условията на шофиране. Нейните plug-in хибриди могат да се зареждат и обикновено изминават около 64 км с енергия от батерията, подобно на електромобил, преди да се наложи използването на бензиновия им двигател.
Освен двата електрически и автомобила с горивни клетки, които се продават в Северна Америка, компанията има 31 други модела на Toyota и Lexus. Осем от тях вече са само хибридни, а други осем се предлагат само в бензинови версии.
Хибридната стратегия също така ще даде на Toyota уникални предимства при спазването на все по-строгите ограничения за въглеродните емисии, твърдят ръководители на компанията и експерти от индустрията. САЩ например намаляват допустимото замърсяване съгласно разпоредби, обявени през март, и бумът на продажбите на хибридни модели може да помогне на автомобилния производител да спести милиарди долари от регулаторни глоби и разходи, като същевременно му спечели повече време за разработване на електрически модели или други превозни средства с нулеви емисии.
По думите на Крист Toyota не е определила краен срок за производството на изцяло хибридна гама и че някои модели - пикапите например - може да отнемат повече време заради чувствителността на потребителите към цените на базовите версии.
В допълнение към хибридите, Toyota цели да превърне около 30% от глобалния си автопарк в електрически автомобили до 2030 г., като се фокусира върху малък брой напълно електрически версии на съществуващите най-продавани модели. По-рано компанията обяви плановете си да инвестира 35 млрд. долара в нови батерии и платформи за електромобили дотогава.
През май японският гигант демонстрира малък прототип на двигатели с вътрешно горене, за който заяви, че един ден ще може да работи с биогорива или нисковъглероден синтетичен бензин и ще се съчетава с хибридни задвижвания. Основният смисъл на намаляването на размера на двигателя е да се даде възможност за разработване на хибриди по различен начин. Вместо да започне с бензинов автомобил и да добави батерия, Toyota планира да започне с новата си EV платформа и да добави малките двигатели, за да създаде по-ефективен хибриден вариант.
Очаква се първият хибрид, базиран на новата платформа и двигател, да бъде Corolla plug-in hybrid, който вероятно ще се появи първо на пазара в Китай през 2026 г.