С началото на учебната година 24 държави членки на ЕС се борят с недостиг на учители, което се отразява на обучението и възпрепятства постигането на качествено образование за всички.

Швеция е една от най-засегнатите страни, където до 2035 г. ще са необходими 153 000 квалифицирани учители.

Единствено Хърватия и Кипър не съобщават за недостиг на педагогически кадри, според доклада на Европейската комисия „Монитор на образованието и обучението за 2023 г.“, докато публичните данни на Гърция не позволяват да се прецени дали всички нужди са покрити или определени предмети могат да страдат от недостиг, пише Euronews.

Повечето държави се сблъскват с недостиг на учители конкретно по предметите на STEM и на квалифициран персонал в областта на образованието и грижите за деца в ранна възраст.

Германският профсъюз на работещите в сферата на образованието и науката GEW предупреди „да не се понижават стандартите за педагогическа квалификация, за да се компенсира недостигът на кадри“.

Защо този проблем е толкова сериозен?

Учителската професия страда от различни проблеми, сред които ниското заплащане, несигурността на работата и голямото натоварване.

Готие Кaтьо преподава география във френскоезичната част на Белгия. Започва учителската си кариера, когато е на 22 години. Когато навършва 29, младият мъж се отказва от учителската професия и се насочва към инженерните науки.

„Всеки ден пътувах по три часа в едната посока, за да ходя на училище, защото живея в провинцията. Избрах да работя в Брюксел, защото това ми даваше сигурност.“, разказва той.

Разстоянието до работното място, голямото натоварване и ограничените перспективи за кариера скоро започват да изглеждат несъвместими с желанието му да създаде семейство, и не след дълго той излиза от системата на образованието.

През 2021 г. само 8% от общия брой на работещите в сферата са били на възраст под 30 години, по данни на Евростат, допълва Euronews.

Интеграцията на украинските деца в училищата на ЕС поради войната също изостри проблема с недостига на учители. В Полша през февруари 2023 г. 43 800 разселени деца от Украйна са записани предучилищно образование.

Междувременно много държави страдат от застаряващо учителско население, като през следващите години се очаква вълна от пенсиониране, което само ще увеличи натиска върху системата.

В Португалия един от учителските синдикати Fenprof, изчислява, че между 4700 и 4800 учители ще се пенсионират, което е най-големият брой в страната за новото хилядолетие. До 2030 г. тя ще има нужда от над 30 000 нови професионални педагози.

Има ли решение?

Европейската комисия насърчава мобилността на учителите и награждава иновативни преподавателски практики като начин за справяне с този недостиг и за възстановяване на престижа на учителската професия.

Много държави от ЕС също така се опитаха да привлекат пенсионери обратно и запълниха недостига с временни договори.

През април тази година генералният секретар на ирландската асоциация ASTI Кийрън Кристи заяви, че Министерството на образованието се нуждае от „пълна промяна в мисленето си“, за да се справи с настоящия недостиг на учители. Кристи предложи да се приложат инициативи, които да стимулират учителите, напуснали Ирландия, за да работят в чужбина, да се върнат.

Решение на ниво ЕС обаче може да се окаже трудно за изпълнение.

„Една от причините, поради които е трудно да се изготви съпоставим на европейско равнище междудържавен показател за недостига на учители, е, че държавите имат различни образователни институционални правила“, пише икономистът Джорджо ди Пиетро в технически доклад за Съвместния изследователски център на ЕС.

„Например официалната учителска квалификация може да бъде придобита по различни начини. В някои страни човек автоматично става учител, когато завърши програма за подготовка, докато в други има допълнителни стъпки за квалификация.“, допълва икономистът.