Производителят на играчки Lego обяви, че е напът да замени изкопаемите горива, използвани за производството на характерните за марката му тухлички, с по-скъпа възобновяема и рециклирана пластмаса, тъй като продажбите и печалбите му нарастват.

Датската компания докладва, че печалбата за първата половина на годината е скочила с 26% до 8,1 млрд. датски крони (1,2 млрд. долара). Продажбите на потребителите са нараснали с 14%, което значително изпреварва по-широката индустрия за играчки.

В интервю за CNN главният изпълнителен директор Нилс Кристиансен посочва, че марката е силна „в целия свят и сред всички потребители“.

„Нашето продуктово портфолио има много добър отзвук сред всички възрасти и интереси“, акцентира той.

Резултатите на Lego са отлични, въпреки че продажбите на играчки в световен мащаб пострадаха, тъй като потребителите намалиха ненужните си разходи. Hasbro (HAS) например обяви плановете си да съкрати 20% от работната си сила в края на миналата година именно заради спада в продажбите.

По-екологична пластмаса

Компанията Lego, която продава милиарди пластмасови тухлички годишно, е изпробвала над 600 различни материала, за да разработи нов такъв, който да замени изцяло тухличките на петролна основа до 2030 г., но с ограничен успех.

Сега тя се стреми постепенно да намали съдържанието на петрол в своите тухлички, като плаща до 70% повече за сертифицирана смола от възобновяеми източници - суровата пластмаса, използвана за производството на тухличките, в опит да насърчи производителите да увеличат производството.

„Това означава значително увеличение на разходите за производство на една тухличка Lego“, казва Кристиансен пред Reuters.

По думите му компанията е напът да гарантира, че повече от половината от смолата, от която се нуждае през 2026 г., ще бъде сертифицирана по метода на масовия баланс - одитируем начин за проследяване на устойчивите материали по веригата на доставки - в сравнение с 30% през първата половина на 2024 г.

До 2032 г. Lego има за цел да произвежда всички свои продукти от възобновяеми и рециклирани материали. Засега компанията ще поеме допълнителните разходи с надеждата, че инвестицията ѝ ще подтикне доставчиците на материали да увеличат обемите.

„При положение, че сме ангажирани с устойчивото развитие, за нас е привилегия, че можем да плащаме допълнително за суровините, без да се налага да таксуваме допълнително клиентите си“, казва Кристиансен. „Още повече, че не виждаме потребители, които наистина да са готови да поемат разходите“.

Този ход идва на фона на излишъка от евтина първична пластмаса, обусловен от инвестициите на големите петролни компании в нефтохимически продукти. Прогнозите са, че пластмасата ще бъде двигател на новото търсене на петрол през следващите няколко десетилетия.

Доставчиците на Lego използват биоотпадъци като олио за готвене или мазнини от хранително-вкусовата промишленост, както и рециклирани материали, за да заменят първичните изкопаеми горива в производството на пластмасови изделия. Пазарът на рециклирана или възобновяема пластмаса все още е в начален стадий, отчасти защото повечето налични суровини се използват за субсидиран биодизел, който се смесва с транспортни горива.

Според Neste, най-големият производител на възобновяеми суровини в света, пластмасата от изкопаеми горива е около половината или една трета от цената на устойчивите варианти.

„Сега усещаме по-голяма активност и желание за инвестиции в тази област, отколкото преди една година“, казва Кристиансен.

Конкурентният производител на играчки Hasbro започна да включва растителни или рециклирани материали в някои играчки, но без да поставя твърди цели по отношение на използваната пластмаса. Mattel пък планира до 2030 г. да използва само рециклирани, рециклируеми или биопродукти във всички свои играчки.

Според лобистката група PlasticsEurope към днешна дата около 90% от цялата пластмаса се произвежда от първични изкопаеми горива.