Вероятно милиони служители по цял свят имат непрекъснато усещане или поне в определени периоди са чувствали, че човекът над тях в корпоративната йерархия съвсем не се справя с професионалните си задължения.

И така, има ли лесен отговор на въпроса какво да правите, ако смятате, че шефът ви е абсолютно некадърен?

Отговорът е, че не.

От една страна, добрите лидери имат общи черти: те помагат на служителите да израстват в кариерата си; предлагат конструктивна обратна връзка; защитават и ги предизвикват в положителен аспект.

Лошите шефове се срещат във всякакви разновидности: микромениджъри с големи амбиции и още по-големи комплекси, токсични ръководители, некомпетентни или неквалифицирани.

И преди да изясним какво да правите с некадърния си шеф, може би трябва да разберем как толкова много хора се оказват на ръководни позиции без да са квалифицирани.

Сътрудникът на Fast Company Томас Чаморо-Премузич има книга по този въпрос – Why Do So Many Incompetent Men Become Leaders.

Накратко, някои хора се „провалят нагоре“ и получават повишение, защото са уверени и харизматични – качества, които свързваме с лидерите, но всъщност могат да навредят на доброто управление.

Други некомпетентни шефове могат да стигнат дотам по силата на така наречения „принцип на Питър“. Това е идеята, разработена от Лорънс Дж. Питър, че хората са склонни да се издигат до „ниво на съответната некомпетентност“.

С други думи, някой е добър в работата си, така че продължава да бъде повишаван, но след това не е добър в ролята на ръководител.

Всъщност некомпетентните шефове са причината много хора да напуснат работа, допълва Fast Company.

Скорошно проучване на Gallup, проведено сред повече от 7000 души, установява, че 50% напускат с единствената цел да се махнат от управлението на некомпетентен ръководител.

Това обаче не бива да е първи вариант в такава проблемна ситуация. Ето какво може да направите:

1. Попитайте за цели или ги поставете сами

Всички служители трябва да имат цели и всеки шеф трябва да помага за тяхното определяне. Но има вероятност той да не знае върху какво работите. Ако случаят е такъв, управлявайте, като си поставите някои цели и споделяте процеса си при редовни проверки.

2. Документирайте и споделяйте

Водете подробен списък на всичко, по което работите, особено на големите проекти и успехите. Установете редовни контролни срещи и информирайте шефа си. Ако имате нова идея, споделете я публично (на среща или в груповия чат), или копирайте шефа на шефа си.

Внимавайте да не прескочите главата на шефа си, но включването на повече хора в имейл за споделяне на идеи е добро решение. По този начин работата ви ще бъде по-видима, а неквалифицираният ви шеф няма да ви пречи.

3. Поговорете с шефа на вашия шеф

Ако всичко дотук се провали, проведете деликатен разговор за разочарованието си с шефа на вашия мениджър.

Не забравяйте да го формулирате като пречки пред вашия или на компанията успех и да предложите идеи и решения. Избягвайте лична критика.

4. Потърсете други възможности във вашата компания

Да, понякога напускането и търсенето на друга работа е най-добрият начин.

Но ако единственото, което не е наред, е прекият ви ръководител, винаги можете да потърсите възможности за повишения или странични премествания в други отдели или екипи на компанията.