Саудитска Арабия има суперсила.

Страната е не само най-големият износител на суров петрол в света, но и нейните производствени разходи са най-ниските – едва около 10 долара за барел.

А когато около 75% от бюджетните ти приходи идват от петрол, това има огромно значение.

Промяна настъпва откакто кралството започва да прави огромни разходи по проектите за Визия 2030, целяща да модернизира икономиката и да диверсифицира източниците на приходи от петрол. С всяка изминала година прогнозната цена на петрола става все по-висока, а дефицитът се увеличава, пише CNBC.

През май 2023 г. Международният валутен фонд прогнозира, че цената на петрола за кралството ще бъде 80,90 долара за барел, което го връща към фискален дефицит след първия му излишък от близо десетилетие.

Последната прогноза на МВФ от април предвижда тази стойност да бъде 96,20 долара за 2024 г., което е с около 19% повече в сравнение с миналата година и около 32% повече от настоящата цена на барел суров петрол тип „Брент“, която в сряда следобед се търгуваше за 73 долара.

„Поне до 2030 г. Саудитска Арабия ще има огромни бюджетни нужди поради необходимостта да демонстрира значителен резултат в ключови проекти по Визия 2030 и да се подготви за домакинството на големи спортни и културни събития като Световното по футбол през 2034 г. и Експо 2030“, обяснява Ли-Чен Сим, учен без право на пребиваване в базирания във Вашингтон Институт за Близкия изток.

„Всичко това на фона на очаквания ръст на доставките на петрол от САЩ, Гвиана, Бразилия, Канада и дори ОАЕ и възможния анемичен ръст на потреблението на петрол в Китай, най-големия клиент на петрол в Кралството, означава, че фискалната цена вероятно ще се повиши може би до около 100 долара.“

Според експерта, всичко това не включва вътрешните разходи на огромния държавен инвестиционен фонд на кралството, който стои зад мегапроекти за трилиони долара като NEOM. Според прогноза на Bloomberg, цитирана от Nomura Asset Management, цената на нефта за тази година, включваща разходите на PIF, е 112 долара за барел.

„Саудитска Арабия е богата и държавните разходи нарастват бързо през последното десетилетие, но тя има фискални параметри, в които трябва да работи, както всяка друга страна“, се казва в доклад на Nomura за арабските пазари, публикуван на 2 септември.

Важни икономически показатели, „като производството и цените на петрола, сега дават предупредителни знаци“, се казва още в доклада. „Забавянето на световната икономика на фона на несигурността на доставките може да затрудни перспективите пред въглеводородните икономики“.

И все пак – някои икономисти и пазарни анализатори твърдят, че фискалните цени не винаги са толкова важни. А за Саудитска Арабия съществуват редица възможности за управление на дефицита.

„Реалността е, че държавите постоянно имат дефицити и затова идеята, че Саудитска Арабия има нужда от 112 долара петрол или каквото и да е число, за мен не дава вярна представа“, казва пред CNBC един от енергийните анализатори, който се фокусира върху кралството.

„За Саудитска Арабия има голям капацитет да поеме повече дълг, ако иска. За тях не е проблем да имат малък дефицит“, допълва анализаторът, запазващ анонимност поради професионалните ограничения за разговори с пресата.

Кралството също така разполага със солидни валутни резерви, които през юли нараснаха до 20-месечен връх от 452,8 млрд. долара, и успешно емитира облигации, като досега е използвало дълговите пазари за 12 млрд. долара. Според енергийни анализатори приходите от петрол трябва да се увеличат през 2025 г., когато изтече срокът на съкращенията на производството на ОПЕК+, по-голямата част от които бяха поети от Саудитска Арабия.

„От тази гледна точка те също започват от сравнително силна позиция“, допълва източникът.

Публичният дълг на Саудитска Арабия е нараснал от около 3% от БВП през 2010 г. до 24% днес, което е огромно увеличение. Но по международните стандарти той все още е нисък. Средният държавен дълг в страните от ЕС например е 82%. В САЩ през 2023 г. е 123%.

Сравнително ниското ниво на дълга и високият кредитен рейтинг улесняват Саудитска Арабия да поема повече дълг, когато това е необходимо. Кралството също така проведе редица реформи за увеличаване и намаляване на риска от чуждестранни инвестиции и диверсифициране на източниците на приходи.

Макар че икономиката се свива през последните четири последователни тримесечия, икономическата активност, която не е свързана с петрола, нараства с 4,4% през второто тримесечие на годишна база, което е с 3,4% повече спрямо предходното.

„Добрата новина е, че икономиката напредва по пътя на диверсификацията си и вече е абсорбирала големи намаления на субсидиите и по-високия ДДС, като същевременно е създала огромен брой работни места“, се посочва в доклада на Nomura.

Въпреки че кралството „все още не разполага с желаното количество преки чуждестранни инвестиции“, пише в доклада, „новоприетият закон за инвестициите би трябвало да го доближи до постигането на целта за изграждане на значително по-голям непетролен сектор“.

Рисковете обаче остават – най-вече ако търсенето на петрол в основните държави потребителки продължи да бъде слабо, а предлагането на суров петрол в държавите извън ОПЕК+ нараства, допълва Сим. И тези рискове са изцяло извън контрола на Саудитска Арабия.

„Най-голямата опасност е евентуална тарифна война между Китай и САЩ или Европа. Това би могло да доведе до забавяне на глобалния икономически растеж, а оттам и до намаляване на търсенето на петрол“, допълва ученият.