Компаниите за социални медии събират, споделят и обработват огромни количества информация за своите потребители, като същевременно не предлагат достатъчно прозрачност или възможности за контрол, включително върху начина, по който тя се използва от системи, използващи изкуствен интелект.

Това става ясно от доклад на Федералната търговска комисия на САЩ (FTC), публикуван в четвъртък.

В него се анализира как Meta Platforms, TikTok на ByteDance, платформата за игри Twitch на Amazon и други управляват данните на потребителите, като се стига до заключението, че политиките за управление и съхранение в много от компаниите са „крайно неадекватни“.

YouTube на Google, платформата за социални медии X, Snap, Discord и Reddit също са включени в доклада на FTC, въпреки че констатациите в него са анонимизирани и не разкриват практиките на конкретни компании.

В коментар на заключенията от комуникационната платформа Discord заявяват, че докладът обединява много различни бизнес модели в една категория и че не е предлагала реален поглед.

Говорител на X пък казва, че той се основава на практики от 2020 г., когато социалната мрежа беше известна като Twitter, които оттогава са подобрени.

„X се отнася сериозно към защитата на личните данни на потребителите и гарантира, че те са наясно с информацията, която споделят с платформата, и как тя се използва. Същевременно им се предоставя възможност да ограничат данните, които се събират от техните акаунти“, казва говорителят на компанията.

Компаниите за социални медии събират данни чрез технологии за проследяване, използвани в онлайн рекламата и закупуването на информация от брокери на данни, както и по други начини, посочват още от FTC и добавят:

„Макар и доходоносни за компаниите, тези практики за наблюдение могат да застрашат личния живот на хората, техните свободи и да ги изложат на множество вреди - от кражба на самоличност до преследване“.

Защитата на личните данни, особено на децата и тийнейджърите, е актуален въпрос. Камарата на представителите на САЩ разглежда законопроекти, приети от Сената през юли, насочени към преодоляване на въздействието на социалните медии върху по-младите потребители. А Meta наскоро пусна акаунти за тийнейджъри, които включват подобрен родителски контрол.

Междувременно големите технологични компании се опитват да се сдобият с източници на данни, за да обучават своите нови технологии за изкуствен интелект. Сделките с данни се разкриват рядко и често включват частно съдържание, заключено зад платени стени и екрани за влизане, като потребителите, които са го публикували, са уведомени оскъдно или изобщо не са уведомени.

В допълнение към събирането на данни за начина, по който потребителите използват техните услуги, повечето от компаниите, които FTC разглежда, събират данни за възрастта и пола на потребителите или ги предполагат въз основа на друга информация. Някои от тях са събирали и информация за доходите, образованието и семейното им положение, акцентират от FTC.

Те са придобивали данни дори за лица, които не са използвали техните услуги, а някои не са били в състояние да посочат всички начини, по които са събирали и използвали въпросната информация.

Групите от рекламната индустрия критикуват доклада, заявявайки, че потребителите признават стойността на услугите, поддържани от реклами.

„Разочаровани сме от продължаващото характеризиране на цифровата рекламна индустрия от страна на FTC като ангажирана в „масово търговско наблюдение“, казва Дейвид Коен, главен изпълнителен директор на Бюрото за интерактивна реклама, маркетингова група, в която членуват Snapchat, TikTok и Amazon.