В понеделник Министерството на търговията на САЩ предложи да се забрани използването на ключов китайски софтуер и хардуер в свързаните автомобили по американските пътища. Ведомството мотивира предложението си със заплахи за националната сигурност.

Този ход на практика ще забрани на почти всички китайски автомобили да навлязат на американския пазар. Планираният регламент също така ще принуди американските и други големи производители на автомобили през следващите години да премахнат основен китайски софтуер и хардуер от моделите си в Съединените щати.

По-рано администрацията на Байдън изрази сериозна загриженост относно събирането на данни за американските шофьори и инфраструктура от китайски компании чрез свързани автомобили, както и относно потенциалното чуждестранно манипулиране на свързани с интернет автомобилни навигационни системи. През февруари Белият дом нареди разследване на потенциалните опасности.

Забраните ще попречат на тестването на самоуправляващи се автомобили по пътищата на САЩ от китайски производители и ще обхванат софтуера и хардуера за автомобили, произведени от други чуждестранни противници на САЩ, включително Русия.

„Когато чуждестранни противници създават софтуер за направата на превозно средство, това означава, че той може да бъде използван за наблюдение, може да бъде контролиран от разстояние, а това застрашава неприкосновеността на личния живот и безопасността на американците на пътя“, посочва на брифинг министърът на търговията Джина Реймондо, цитиран от CNBC. „В екстремна ситуация чуждестранен противник може да изключи или да поеме контрола върху всички свои превозни средства, които оперират в Съединените щати, като всички те едновременно предизвикват катастрофи, блокирайки пътищата.“

Този ход е значителна ескалация на продължаващите ограничения на Съединените щати по отношение на китайските превозни средства, софтуер и компоненти. По-рано този месец администрацията на Байдън фиксира рязко повишаване на митата върху китайския внос, включително 100% мито върху електрическите превозни средства, както и нови повишения върху батериите за електрически превозни средства и ключови минерали.

В САЩ се внасят сравнително малко леки или лекотоварни автомобили, произведени в Китай. Но Реймондо е категоричен, че министерството действа „преди доставчиците, производителите на автомобили и автомобилните компоненти, свързани с Китай или Русия, да станат обичайни и широко разпространени в американския автомобилен сектор“.

„Няма да чакаме, докато пътищата ни се напълнят с автомобили и рискът стане изключително значителен, преди да действаме“, акцентира тя.

Почти всички по-нови леки и товарни автомобили се считат за „свързани“, тъй като имат хардуер на бордовата мрежа, който позволява достъп до интернет, а това им дава възможност да обменят данни с устройства както в самите тях, така и извън тях.

Високопоставен служител на администрацията потвърждава пред CNBC, че предложението на практика ще забрани достъпа на всички съществуващи китайски леки и лекотоварни автомобили до американския пазар, но добавя, че ще позволи на китайските автомобилни производители да поискат „специфични разрешения“ за изключения.

„Съединените щати разполагат с достатъчно доказателства за това, че Китай подготвя зловреден софтуер в критичната американска инфраструктура“, коментира, от своя страна, съветникът по националната сигурност на Белия дом Джейк Съливан. „При потенциално милиони превозни средства на пътя, всяко от които с 10- до 15-годишен живот, рискът от смущения и саботаж се увеличава драстично“.

Миналия месец китайското посолство във Вашингтон разкритикува планираните действия за ограничаване на вноса на китайски автомобили за САЩ:

„Китай призовава САЩ сериозно да спазват пазарните принципи и правилата на международната търговия и да създадат равни условия за компаниите от всички държави. Китай твърдо ще защитава законните си права и интереси.“

В предложението се предвижда забраната на софтуера да влезе в сила през 2027 г., докато тази на хардуера - през 2030 г. или през януари 2029 г. Министерството на търговията на САЩ дава на обществеността 30 дни за коментари по предложението и се надява да го финализира до 20 януари. Правилата ще се прилагат за всички пътни превозни средства, но ще изключват селскостопанските и тези, използвани в минната индустрия, които не се движат по обществените пътища.

Alliance For Automotive Innovation - група, представляваща големите производители на автомобили, включително General Motors, Toyota, Volkswagen и Hyundai - обаче предупреждава, че подмяната на хардуера и софтуера ще отнеме време. Тя отбелязва, че хардуерът и софтуерът на свързаните превозни средства се разработват в цял свят, включително в Китай, но не можа да уточни до каква степен компонентите, произведени в азиатската страна, преобладават в американските модели.