Марк Зъкърбърг изтъква виртуалната реалност като следващото голямо нещо. Оказва се, че хората може би искат нещо по-просто: слънчеви очила с камера.

Смарт очилата на Ray-Ban Meta набират популярност сред потребителите, които казват, че обичат да ги използват, за да правят снимки на приятелите и семейството си, както и да създават съдържание за социалните мрежи. Вълнението идва в момент, когато интересът към метавселената - онлайн свят, достъпен чрез хедсет за виртуална реалност - остава слаб.

Втората версия на смарт очилата - които са изработени в сътрудничество с италианския гигант за очила EssilorLuxottica, и са оборудвани с камера, микрофони и изкуствен интелект - беше пусната на пазара през октомври 2023 г. Зъкърбърг , главен изпълнителен директор на Meta, заяви, че търсенето е по-високо от очакваното.

Изненадващото вълнение рязко контрастира с хладния интерес, който посрещна първото поколение очила през 2021 г. Meta продаде около 300 000 чифта за 18 месеца, а по-малко от 10% от очилата се използваха активно две години по-късно, пише The Wall Street Journal.

Компанията не е разкрила данни за продажбите на по-новата итерация на очилата, но според доставчика на данни IDC Meta е доставила повече от 700 000 чифта.

През последното тримесечие Meta е доставила повече бройки хедсет със смесена реалност Quest 3, отколкото очилата Ray-Ban. Но анализатори като Марк Шмулик от Bernstein смятат, че това скоро ще се промени. Той прогнозира, че очилата ще се превърнат в хит по време на празниците.

В интервю по-рано този месец с водещите на бизнес подкаста „Acquired“ Зъкърбърг казва, че пазарът за смарт очила е огромен.

„Ако всички хора по света, които носят очила, преминат към такива с изкуствен интелект, това вече ще бъде един от най-успешните продукти в историята.“

Meta може би ще намери интересна потребителска база и сред творците, които използват нейните приложения за Instagram и Facebook. По данни на Goldman Sachs в световен мащаб има над 50 милиона създатели на съдържание, които публикуват видеоклипове онлайн, за да печелят пари.

„Те наистина положиха много усилия, за да се свържат със създателите и да ги накарат да изпробват продукта“, казва пред WSJ Джитеш Убрани, анализатор в IDC. „Това наистина е причината за успеха на второто поколение.“

За да записват с очилата, потребителите на Meta Ray-Ban натискат бутон, за да стартират 30-секунден, 60-секунден или триминутен видеоклип. Бяла светлина остава включена за времето на записа.

Meta е преработила изцяло второто поколение очила, като е подобрила възможностите на аудиосистемата и камерата - и е добавила AI инструментите. Екипът, който работи по очилата, също се е увеличил значително.

Освен компанията на Зъкърбърг обаче, други технологични гиганти също проучват очила с технологични възможности. Но никоя от тях все още не е успяла да завладее пазара.

Snap, компанията майка на популярното приложение Snapchat, представи най-новия си чифт усъвършенствани очила с добавена реалност на своята конференция за разработчици миналата седмица. Те разполагат с повече технически възможности от тези на Ray-Ban на Meta, включително дисплей едновременно използване на AR с други потребители.

Amazon продава смарт очила, наречени Echo Frames, които не получиха много фанфари, а Google преди години пусна продукт, наречен Google Glass, който оттогава беше спиран няколко пъти, отчасти поради опасения за неприкосновеността на личния живот.

Междувременно Meta предприема стъпки за укрепване на собственото си партньорство с EssilorLuxottica, който освен Ray-Ban притежава и марките Oakley, LensCrafters и Supreme.