Автоматизацията на роботизирани процеси (RPA) е приложение на технология, управлявана от бизнес логика и структурирани входни данни, за автоматизирани на вътрешните дейности в една организация. С помощта на инструментите за RPA компаниите могат да конфигурират софтуер или „робот“, който да улавя и интерпретира приложения за обработка на трансакции, манипулиране на данни, задействане на отговори и комуникация с други цифрови системи. Сценариите на RPA варират от генериране на автоматичен отговор на имейл до внедряване на хиляди ботове, всеки от които е програмиран да автоматизира задачи в ERP (Enterprise resource planning) системата.

Много ИТ директори се обръщат към RPA, за да рационализират операциите на предприятията и да намалят разходите. Технологията може да автоматизира и рутинни бизнес процеси, базирани на правила, което позволява на потребителите да отделят повече време за обслужване на клиенти или за друга работа с по-висока стойност.

Други разглеждат RPA като междинно звено по пътя към веригата за създаване на стойност, известна като интелигентна автоматизация (IA), или интеграцията на инструменти за машинно обучение (ML) и изкуствен интелект (AI), които могат да бъдат обучени да правят преценки за бъдещи резултати.

RPA предоставя на организациите възможност да намалят разходите за персонал и човешките грешки. Доставчикът на платформи за интелигентна автоматизация Kofax казва, че принципът е прост: „Оставете хората да работят по това, в което са най-добри, а роботите да се справят със задачите, които ги затрудняват“.

Ботовете обикновено са евтини и лесни за внедряване, като не изискват персонализиран софтуер или дълбока системна интеграция. Тези характеристики са от решаващо значение, тъй като организациите се стремят към растеж, без да увеличават значителните разходи или да затрудняват допълнително своите служители.

Когато са правилно конфигурирани, софтуерните роботи могат да увеличат капацитета за работа на екипа с до 50%, според Kofax. Например, прости, повтарящи се задачи като копиране и поставяне на информация между бизнес системи могат да бъдат ускорени, когато се изпълняват с помощта на роботи. Автоматизирането на такива задачи може също така да подобри точността, като елиминира възможностите за човешка грешка.

7 съвета за ефективна интеграция на RPA

Внедряването на RPA обаче може да се окаже предизвикателство, като се има предвид както потенциалната сложност на наследените бизнес процеси, така и възможностите на ръководителите за управление на промените. Специализираното издание CIO дава 7 съвета, които могат да помогнат на вашата организация по пътя към успешната имплементация.

1. Определете и управлявайте очакванията

Бързите победи са възможни с RPA, но задвижването на тази технология за работа в мащаб е нещо друго. Много затруднения при RPA произтичат от лошото управление на очакванията. Смелите твърдения за възможностите на технологията от страна на продавачите и консултантите по внедряване не помагат. Ето защо е от решаващо значение бизнес и технологичните лидери да заложат на предпазливо оптимистично мислене.

2. Обмислете въздействието върху бизнеса

RPA често се изтъква като механизъм за повишаване на възвръщаемостта на инвестициите или намаляване на разходите, но може да се използва и за подобряване на работата с клиентите. Например, в авиокомпаниите работят хиляди агенти за обслужване на клиенти, но хората продължават да чакат на опашки, за да получат отговор на обажданията си. Един чатбот може да помогне да се облекчи ситуацията на това поле.

3. Включете ИТ екипа в самото начало

Оперативните директори са едни от най-ранните потребители на RPA. В много случаи те са закупили платформата и са се сблъскали със стена по време на внедряването, извършвано от външни доставчици, което ги принуждава да поискат помощ от ИТ екипа. Това е грешка - бизнес лидерите трябва да включат ИТ отдела си от самото начало, за да гарантират, че ще получат необходимите ресурси.

4. Лошото проектиране и управление на промените могат да доведат до хаос

„Много внедрявания се провалят, защото дизайнът и промените се управляват лошо“, казва Санджай Сривастава, главен дигитален директор на консултантската компания Genpact.

В бързината да внедрят нещо, някои компании пренебрегват комуникацията между различните ботове, което може да наруши бизнес процесите.

„Преди да внедрите, трябва да помислите за дизайна на оперативния модел“, казва той. „Трябва да начертаете как очаквате различните ботове да работят заедно.“

5. Не падайте в „заешката дупка“ на данните

Една банка, която внедрява хиляди ботове за автоматизиране на ръчното въвеждане на данни или за наблюдение на софтуерни операции, генерира тонове информация. Това може да въвлече ИТ директорите и техните колеги от бизнес звената в неудачен сценарий, при който те се чудят как да използват данните, с които разполагат.

Сривастава казва, че не е необичайно компаниите да използват машинно обучение върху тях, след което да добавят чатбот, за да дадат възможност на потребителите по-лесно да правят справки.

По този начин изведнъж проектът за RPA се превръща в проект за машинно обучение, който не е бил правилно определен като такъв.

„Шайбата продължава да се движи, а ИТ директорите се мъчат да я догонят“, посочва Сривастава и съветва технологичните лидери да разглеждат RPA като дългосрочна инициатива, а не като частични проекти, които се превръщат в нещо тромаво.

6. Управлението на проекта е от първостепенно значение

Друг проблем, който се появява при RPA, е неспособността да се планират определени пречки. ИТ директорите трябва постоянно да проверяват за точки на задушаване, където тяхното RPA решение може да забуксува, или поне да инсталират система за наблюдение и предупреждение, за да следят за затруднения, които влияят на производителността.

7. Изграждане на център за върхови постижения в областта на RPA

Най-успешните внедрявания на RPA включват център за върхови постижения, в който работят хората, отговорни за успеха на програмите за ефективност в организацията. Центърът за върхови постижения в областта на RPA разработва бизнес казуси, изчислявайки потенциалната оптимизация на разходите и възвръщаемостта на инвестициите, и измерва напредъка спрямо тези цели.