Google дотолкова се е превърнала в синоним на своя основен продукт, че името на компанията се възприема и като глагол, който означава „търся“. Въпреки това доминиращата позиция на Google на този пазар намалява.

Според прогноза на компанията за маркетингови проучвания eMarketer, цитирано от CNN, за първи път от десетилетия насам през следващата година технологичният гигант няма да контролира по-голямата част от пазара на търсене в САЩ. Той ще остане най-големият играч в областта на търсенето, като ще запази 48% дял от приходите от реклама. В същото време ще продължи да увеличава продажбите си в това пространство, което е удивително, като се има предвид, че е доминиращ от първите дни на управлението на Джордж Буш-младши. Но Amazon расте по-бързо.

През следващата година Amazon ще контролира почти една четвърт от приходите от реклама при интернет търсене в САЩ - цифра, която ще нарасне до 27% през 2026 г., докато Google се очаква да загуби дял, прогнозира eMarketer.

Все пак това не е краят на Google. Дори не се приближаваме до този момент. Тя е четвъртата най-ценна публична компания на планетата. Пазарната ѝ стойност е 2,1 трилиона долара и отстъпва само на Apple, Microsoft и Nvidia. И продължава да доминира на други пазари, включително на дисплейните реклами, където води заедно с компанията майка на Facebook Meta, и при видео рекламите чрез YouTube. В перспектива тези „други“ бизнеси са по-големи от цялата пазарна стойност на Delta Air Lines. Така че, да, Google не отива никъде.

Въпреки това компанията е изправена пред множество заплахи за бизнеса си, особено от страна на антитръстовите регулатори. В понеделник федерален съдия в Сан Франциско постанови, че Google трябва да отвори магазина си Play Store за конкуренти - огромен удар за компанията в дългогодишната ѝ битка с производителя на Fortnite Epic Games.

Компанията загуби друго обжалване през август, когато федерален съдия установи, че е упражнявала незаконен монопол в областта на търсенето. Това решение може да доведе до евентуално разпадане на бизнеса ѝ на това поле. Още повече, че друга антитръстова битка, започнала миналия месец, обвинява технологичния гигант в злоупотреба с господстващо положение на пазара на онлайн реклама.

Междувременно европейските регулаторни органи принудиха Google да спазва нови строги правила, чиито нарушения доведоха до множество глоби на стойност над 1 млрд. долара.

Не на последно място, самият пазар става все по-предизвикателен.

TikTok, най-бързо развиващата се социална мрежа, навлиза в бизнеса с търсене. А Amazon направи нещо, което малко други технологични гиганти са успели до този момент: създаде навик.

Когато искат да купят нещо, милиони потребители обикновено отиват в Amazon, а не в Google. След това гигантът в електронната търговия продава реклами, за да издигне продуктите на компаниите на челно място в резултатите от търсенето, като по този начин увеличава продажбите на тези продукти - и прибира все по-голяма част от парите. Според eMarketer само в Съединените щати приходите на Amazon от търсене през следващата година ще достигнат 27,8 млрд. долара - второ място след тези на Google от 62,9 млрд. долара.

Изкуственият интелект, технологията, която (предполагаемо) ще преобърне всичко, също има отношение тук. Защо да търсите на скован език в Google, когато можете да си разговаряте съвсем естествено с ChatGPT и да получите същата информация?

Google действа изпреварващо и разработва своя продукт Gemini, но успехът му в никакъв случай не е гарантиран - особено след като Apple си партнира с OpenAI, докато други компании също бързо навлизат на пазара.

Google отдавна се защитава от критиците, които твърдят, че е монополист, злоупотребяващ с властта си, с една-единствена закачлива фраза: Конкуренцията е на един клик разстояние. Доскоро това се струваше смехотворно на много хора. Но днес  тя е по-близо до реалността от всякога.

Google не е застрашена от изчезване. Но всички масово доминиращи компании се сблъскват с някакви промени с течение на времето. GE, опора на Dow Jones в продължение на повече от век, се разпадна миналата година и сега е само сянка на предишната си доминираща същност. Sears фалира през 2022 г. и на практика не развива дейност. US Steel, някога гръбнакът на американската индустрия, се опитва да се продаде на японска компания. Дали след десетилетия Google ще последва съдбата на Yahoo и Ask Jeeves? Следващите няколко години могат да се окажат решаващи за отговора на този въпрос.