Европейските производители на автомобили планират десетки достъпни електрически модели за следващата година, тъй като се подготвят за „EV зима“, предизвикана от новите строги цели на ЕС за въглеродните емисии и ожесточената конкуренция от страна на Китай.

В навечерието на автомобилното изложение в Париж тази седмица големите европейски производители, които също са притиснати от спадащото търсене, се фокусират върху възстановяването на загубения пазарен дял с нови модели.

„Ние сме тук, за да се борим“, заяви главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео по-рано този месец, като представи проект за рециклиране на батерии и планове за подкрепа на бизнеса с електрически превозни средства. „Имаме предизвикателства навсякъде. Това не е разходка в парка, но виждаме голям потенциал“.

През първите осем месеца на годината продажбите на хибридните модели на Renault, включително Clio и Captur, са се увеличили с 55% спрямо предходната година, според предварителните данни на компанията. Това е над увеличението от 21,1% за целия Европейски съюз. Ръстът на продажбите, който достига 60% през първата половина на годината, превръща марката във втората по големина в този сегмент в Европа, след японската Toyota.

С пазарна капитализация от 11,6 млрд. евро Renault струва само една четвърт от европейския лидер Volkswagen, което го прави по-гъвкав, но потенциално по-уязвим от колегите си срещу засилващата се конкуренция от Китай.

Renault е единственият голям европейски автомобилен производител, който напоследък не е издавал предупреждение за печалба. Volkswagen, Stellantis, BMW и Mercedes-Benz намалиха прогнозите си за печалба поради проблеми на множество фронтове - от силната конкуренция до слабото търсене в Европа и нарастващите запаси в САЩ.

Стагнация

Натискът върху индустрията ще се увеличи отново през следващата година, когато влязат в сила новите цели на ЕС за емисиите. Те изискват от производителите да намалят въглеродните емисии в своите автопаркове чрез увеличаване на дела на EV и хибридите или да бъдат подложени на големи глоби.

Ръководителите казват, че постигането на целите за емисиите е било затруднено от последното забавяне на ръста на продажбите на електромобили. Потребителите са станали по-съзнателни по отношение на разходите, а субсидиите са били намалени на големи пазари като Германия.

Някои производители, с изключение на Stellantis, призоваха целите да бъдат смекчени или отложени, за да се избегнат глоби, които според консултантската компания AlixPartners могат да достигнат общо 51 млрд. евро до 2030 г.

В изказване пред италианска парламентарна комисия в петък главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес заяви, че изискваното от правилата преминаване към електромобили ще увеличи значително разходите на производителите на автомобили.

„В една система, която не може да поеме по-скъпа цена, защото потребителят не иска да я плаща, ние вкарваме 40% повече разходи“, каза той.

Анализаторът на Barclays Хенинг Косман смята, че световните производители на автомобили ще пуснат на пазара над 100 електрически модела тази година в Европа и около 70 през 2025 г. На този фон по-ниските цени, необходими за реализиране на продажби, могат да предизвикат „ЕV зима“, казва той пред Financial Times.

„Ако сте потребител, имате чувството, че купуването на електромобил днес е грешка, защото знаете, че съвсем скоро можете да се сдобиете с по-добър с по-дълъг пробег и по-нови технологии и най-вероятно на по-ниска цена. Това наистина е низходящата спирала.”

Европейските производители на автомобили, които знаят, че ще бъдат подложени на натиск да продават по-евтини модели през 2025 г., се съсредоточават върху по-скъпия сегмент на пазара през тази година.

Това ги прави по-малко способни да се конкурират с такива като китайските BYD и Xpeng, които имат цена от 20 000 евро за някои модели - около половината от средната на електромобил в Европа според неправителствената организация Transport & Environment.

„Възможно е да има ценова война, но не съм сигурен, че европейците са най-подходящото място да я спечелят“, казва Александър Мариан от AlixPartners.

Електрическите модели вече са по-малко рентабилни за производителите преди новите отстъпки през следващата година. Според Barclays брутните маржове в цялата индустрия са с около 15 процентни пункта по-ниски, отколкото при моделите с двигатели с вътрешно горене.

На автомобилното изложение ще бъдат показани някои по-евтини модели, включително автомобил на стойност под 20 000 евро, произведен от Leapmotor, китайския партньор на Stellantis.

Renault вече приема поръчки за своя електрически R5, чиято цена е около 25 000 евро. Докато Citroën, друга марка на Stellantis, ще покаже модели, включително компактния SUV C3 Aircross, като неелектрическите варианти са на цена от около 20 000 евро.

Според проучване, изготвено от Renault, производителите на автомобили в ЕС ще се нуждаят от 20 до 22% дял от европейския пазар, за да изпълнят целите за емисиите. Но в момента те са на ниво от по-малко от 15%.