The New York Times започва нова битка в света на изкуствения интелект.

Според копие на писмото, цитирано от The Wall Street Journal, изданието е изпратило на стартъпа за изкуствен интелект Perplexity известие за „прекратяване на дейността“, в което се изисква компанията да спре да използва съдържанието му.

NYT вече се е заел с друга компания за изкуствен интелект, създателя на ChatGPT OpenAI, със съдебно дело, което е в процес на разглеждане. То се присъединява към други медии, включително Forbes и Condé Nast, които обвиняват Perplexity, че използва техни материали без разрешение, за да генерира резултати с изкуствен интелект.

Perplexity, която стартира преди две години и е подкрепена от Джеф Безос, се опитва да се противопостави на гиганта в областта на търсенето Google. Когато потребителите въвеждат въпроси или думи в полето за търсене на нейния уебсайт, тя отговаря с резюмета, генерирани от изкуствен интелект, заедно с някои препоръчани източници и връзки.

В писмото на NYT се казва, че начинът, по който Perplexity използва съдържанието му, включително за създаване на резюмета и други резултати, нарушава правата съгласно закона за авторското право.

„Perplexity и неговите бизнес партньори са се обогатили неоснователно, като са използвали без разрешение изразителната, внимателно написана, проучена и редактирана журналистика на The Times без лиценз“, пише издателството.

„Ние сме много заинтересовани да работим с всеки един издател, включително и с New York Times“, отговаря в интервю изпълнителният директор на Perplexity Аравинд Сринивас. „Нямаме интерес да бъдем нечий антагонист тук.“

Издателите се примиряват с огромните последици от технологиите за генеративен изкуствен интелект за техния бизнес. Съществуват множество потенциални приложения - от инструменти за анализ на данни и писане на заглавия до изцяло генерирани от AI статии. Но новинарските издания виждат и значителни рискове за злоупотреба или кражба на тяхното съдържание, което може да навреди на бизнеса, зависещ от приходите от реклама и абонамент.

Редица медийни компании са подписали значителни договори с OpenAI, включително News Corp, Dotdash Meredith, майка на IAC и собственика на Politico Axel Springer. OpenAI компенсира издателите в замяна на използването на тяхното съдържание.

Търсенето се превръща в особено чувствителен въпрос, тъй като потребителите се сблъскват с резюмета, генерирани от изкуствен интелект от Google и конкуренти като Perplexity. Заплахата е, че хората, които четат тези текстове, няма да имат нужда да кликнат върху статията, посочена като източник.

NYT, подобно на други издания, се опитва да се защити от технологиите, които компаниите за изкуствен интелект използват, за да издирват онлайн съдържание с цел подобряване на своите продукти. В края на миналата година Times заведе дело срещу OpenAI и Microsoft за нарушаване на авторските права, заявявайки, че компаниите са използвали съдържанието за създаване на своите продукти, включително чатбота ChatGPT на OpenAI и Copilot на Microsoft.

Двете технологични компании отричат да са нарушили авторските права на изданието. Те твърдят, че Times е провел тестове в подкрепа на иска си, които са манипулирали ChatGPT, като са използвали специално създадени промптове, които да възпроизвеждат съдържание от неговите статии.

В писмото си до Perplexity Times иска от стартъпа да предостави информация за това как той получава достъп до уебсайта въпреки мерките на медията за предотвратяване. Издателите могат да поставят код в уебсайтовете си, който да указва, че не желаят сайтовете им да бъдат копирани.

Според писмото Perplexity предварително е уверила издателя, че ще спре да използва технология, която пренебрегва тези насоки. Към 2 октомври, когато Times праща писмото за прекратяване на дейността, съдържанието продължава да се появява в резултатите на Perplexity.

Сринивас казва, че Perplexity не пренебрегва усилията на Times да блокира злоупотребите на сайта си. Той посочва, че компанията планира да отговори на правното уведомление до крайния срок на 30 октомври.

Perplexity е сключила няколко сделки с отделни издатели. Някои медийни компании твърдят, че предложените от компанията условия са по-малко привлекателни от осем- и деветцифрените лицензионни споразумения, които OpenAI е предложила.

Perplexity, която казва, че е обработила 340 милиона търсения през септември - малка част от обема на търсенето в Google - планира да въведе реклами по-късно този месец под отговорите. Компанията е заявила, че ще споделя до 25% от приходите от реклами с издателски партньори, чието съдържание използва, според WSJ.

Стартъпът, който удвои оценката си до около 1 млрд. долара с нова сделка за финансиране по-рано тази година, понастоящем генерира приходи предимно от абонаментно предложение за 20 долара на месец, което предоставя достъп до по-мощна AI технология.

Според данни на Similarweb Perplexity изпраща малък, но нарастващ трафик към сайтовете на отделните издатели. Броят на препратките от Perplexity към уебсайта на Times е малка част от рекламата, която изданието получава от Google, но цифрата се е увеличила осем пъти през годината, приключваща през август 2024 г.

В размяната на мнения с Perplexity Forbes обвини стартъпа, че е излязъл извън рамките на правото и е използвал съдържание, за да създаде история, която е изключително сходна с оригиналните репортажи на Forbes.

„Всяко неоторизирано използване на интелектуалната собственост на Forbes е нарушение на правата, което застрашава добрата ни репутация за уникални и информативни статии“, пише изданието в известие до Perplexity през юни.