Да бъдеш или да не бъдеш учтив с изкуствения интелект?
Някои потребители искат да бъдат запомнени с добро от AI, ако някой ден технологията поеме пълен контрол върху живота ни - и затова се стараят да са любезни с чатботовете. Други питат: „И на микровълновата ли трябва да благодаря всеки път?“
От деца учим, че трябва да използваме вълшебните думи „благодаря“, „моля“, „извинявай“ и други. Дали това важи и когато говорим с чатбот интерфейса на изкуствения интелект?
Колкото и да е странно, хората все по-често си задават този въпрос, откакто започнаха да използват всекидневно ChatGPT и други алгоритми за изкуствен интелект.
The Wall Street Journal предлага размисъл по темата, разказвайки за двойка, която не е на едно мнение по въпроса „Колко учтиви трябва да бъдем към изкуствения интелект?“.
Викас Чудхари е основател на стартъп за изкуствен интелект, но се „сприятелява“ с чатбота на OpenAI, когато ChatGPT му помага да поправи огромна грешка в кода, който разработва.
„Ти си прекрасен!“, казва му Чудхари. Той споделя, че често благодари на изкуствения интелект, особено ако е бил по-груб или пренебрежителен при задаването на въпроса си.
Съпругата му Риди Сахни обаче не е съгласна с това. Тя също работи в технологична компания и не благодари на чатбота, когато работи с него. „В такъв случай трябва да благодаря и на микровълновата за свършената работа“, казва Сахни.
Съпругът ѝ се шегува: „В бъдеще, ако AI поеме управлението върху живота ни, просто искам да помни, че съм бил учтив.“
Подобно разногласие се появява, докато разговорите с чатботовете все повече наподобяват нормално човешко общуване. Потребителите, които използват изкуствен интелект, започват да се чудят: „Ботовете са програмирани да бъдат учтиви, но трябва ли и аз да бъда такъв към тях? Грешно ли е да им отговарям грубо?“
Много от тях смятат, че би трябвало да бъдем учтиви с всички, дори и с изкуствения интелект. Други пък са на мнение, че да хабим добри думи, за да разговаряме с код, не е най-доброто решение, обобщава WSJ, вземайки предвид коментари в Reddit. В дискусията по темата един потребител пише, че се чувства неучтив, ако не поздрави, или не благодари на AI събеседника си, въпреки че това не е човешко същество и той знае това добре. Публикацията събира стотици забавни коментари, като доста от потребителите отбелязват, че учтивостта едва ли би попречила на AI да действа срещу хората, ако реши.
Проучване на Talker Research разкрива, че американците са на различни мнения по този въпрос. От 2000 анкетирани, около 48% вярват, че учтивостта към AI е важна, а участниците от поколението Z са най-склонни да взаимодействат любезно с ботове. 27% от анкетираните смятат, че е приемливо да бъдеш груб или дори да крещиш на изкуствения интелект, когато не свърши задачата така, както искаш.
Проучване от Япония, където доброто отношение има културно значение, установява, че учтивите взаимодействия с AI всъщност са полезни. Изследователите отбелязват, че неучтивите подкани могат да доведат до повишена пристрастност, неточни отговори или дори откази за предоставяне на отговори от страна на чатботовете.
Главният учен на Microsoft Хайме Тиван отбелязва пред WSJ, че изкуственият интелект може и да не реагира добре на лошата комуникация от страна на потребителите, тъй като е програмиран да имитира човека. „Ако говорите грубо с модела, можете да очаквате затруднение при отговарянето.
Както е и при хората, AI не винаги може да бъде над нещата“, посочват от Microsoft в блог публикация.
Как да бъдем добри към моделите и да ги накараме да отговарят по-точно на въпроси?
Разработчици са открили, че добавянето на успокояващи фрази като „поеми дълбоко дъх“ може да помогне на моделите да произвеждат по-точни отговори. Те често се шегуват, че генеративният AI изглежда работи по-добре, когато получава положително отношение.
В един експеримент ChatGPT дава по-дълги отговори, когато му споменават думата „бакшиш“, като отговорите се увеличават с 11%, когато е предложен бакшиш от $200 и с 6% при бакшиш от $20, въпреки че в крайна сметка не се обменят никакви пари.
Алана О’Грейди, технологичен директор в базирана в Сан Матео компания, вярва, че доброто отношение към AI ще бъде индикатор за по-добри отговори в бъдеще - подобно на начина, по който сервитьорите реагират на любезен клиент. Тя дори е научила децата си да бъдат учтиви със Siri на Apple. Нейните взаимодействия с AI, независимо дали обобщават работни документи или планират ваканции, винаги започват и завършват с учтиви фрази, разказва WSJ.
О’Грейди не е единствената, която иска да популяризира доброто отношение към алгоритмите за изкуствен интелект. Джудит Мартин, eксперт по етикет и обноски, казва пред WSJ, че дори виртуални асистенти като Siri и Alexa заслужават уважително отношение, когато се използват около деца.
Не всички са съгласни. Някои смятат, че начинът, по който взаимодействаме с хората, трябва да се различава от начина, по който говорим с AI. За други чатботовете вече са инструмент за усъвършенстване на собствената им комуникация. Софтуерният разработчик от Франкфурт Ласло Дийк например използва чатботовете, за да му помогнат да преведе разочарованията си в по-учтива обратна връзка. По думите му пред WSJ, kогато се чувства ядосан, генерираните от AI отговори му помагат да преформулира мислите си по спокоен, професионален начин.
Мейзън Лахам, технологичен директор в Дубай, споделя пред WSJ, че изкуственият интелект на неговата компания превъзхожда служителите при работа с агресивни клиенти. Чатботът поддържа спокоен, професионален тон - нещо, което може да бъде трудн
Владимира Алексиева