Приходите и коригираната печалба за третото тримесечие на Pfizer надхвърлиха очакванията, след като ваксината срещу Covid-19 и антивирусното хапче Paxlovid стимулираха ръста на продажбите.

Фармацевтичният гигант повиши прогнозата си за цялата година и очаква коригирана печалба на акция от 2,75 до 2,95 щатски долара, в сравнение с предишната прогноза от 2,45 до 2,65 щатски долара на акция, съобщи CNBC.

Pfizer очаква приходи в диапазона от 61 до 64 млрд. долара, в сравнение с предишната прогноза между 59,5 и 62,5 млрд. долара. Това включва приблизително 5 млрд. долара очаквани приходи от ваксината срещу Covid-19 и 5,5 млрд. долара от Paxlovid.

Ето какво отчете компанията за третото тримесечие в сравнение с очакванията на Уолстрийт, въз основа на проучване на анализатори от LSEG:

• Печалба на акция: 1,06 щатски долара при очаквани 62 цента

• Приходи: 17,7 млрд. щатски долара спрямо 14,95 млрд. щатски долара очаквани

Компанията отчете нетна печалба за третото тримесечие в размер на 4,47 млрд. долара, или 78 цента на акция. За сравнение, през същия период миналата година нетната загуба е била 2,38 млрд. долара, или 42 цента на акция.

Като се изключат някои елементи, включително разходи за преструктуриране и разходи за нематериални активи, компанията отчита печалба на акция от 1,06 долара за тримесечието.

Pfizer отчете приходи от 17,7 млрд. долара за третото тримесечие, което е с 31% повече от същия период преди година.

Това е изключително важен тримесечен отчет за Pfizer, който намалява разходите, докато компанията се опитва да се възстанови от бързия спад и цената на акциите през последните две години. Сега те се търгуват на около половината от най-високата си стойност от пандемията, което определя пазарна капитализация от около 163 млрд. долара.

Pfizer също така се бори с битката за пълномощия, водена от инвеститора активист Starboard Value, който има дял от около 1 млрд. долара във фармацевтичния гигант.

Управляващият член на Starboard Джеф Смит твърди, че Pfizer не е успяла да се възползва от неочакваните приходи от продуктите си срещу Covid-19 и в този процес е унищожила пазарна стойност за десетки милиарди долари.

Смит изтъква, че според него ръководството е направило лоши инвестиции в научноизследователска и развойна дейност и е извършило големи придобивания, които не са дали резултат за изпитващата затруднения компания.

През тримесечието Pfizer изтегли от световните пазари изключително важно лекарство за сърповидно-клетъчни заболявания, което е придобила в сделка за 5,4 млрд. долара за Global Blood Therapeutics. Starboard призовава за мащабна промяна, като твърди, че компанията трябва да бъде по-дисциплинирана относно инвестициите си.

Междувременно фармацевтичният гигант потвърди, че е на път да постигне икономии в размер на поне 4 млрд. долара до края на годината. През май той обяви многогодишен план за съкращаване на разходите, като първият етап от усилията трябва да доведе до икономии в размер на 1,5 млрд. долара до 2027 г.

Продажбите на Paxlovid за тримесечието възлизат на 2,7 млрд. долара, което е над 202 млн. долара за миналата година. Този ръст се дължи на голямото търсене, особено в САЩ по време на неотдавнашната вълна от вируси. За това спомогна и еднократната договорна доставка на 1 млн. курса на лечение с Paxlovid за националния запас на федералното правителство през третото тримесечие, която възлиза на 442 млн. долара приходи.

Резултатите са по-високи от очакваните от анализаторите продажби на Paxlovid в размер на 707,7 млн. долара, според оценките, събрани от StreetAccount.

Ваксината срещу Covid-19 е донесла приходи в размер на 1,42 млрд. долара, което е с 9% повече в сравнение със същия период миналата година.

От Pfizer заявиха, че този ръст се дължи на времето за складиране на ваксината, като посочиха по-ранното одобрение на актуализираната версия тази есен. Ръстът обаче е частично компенсиран от по-ниските доставки по договори и търсенето на пазарите. Според StreetAccount анализаторите са очаквали продажби на ваксината в размер на 1,04 млрд. долара.

Като се изключат продуктите срещу Covid-19, Pfizer заяви, че приходите за третото тримесечие са нараснали с 14% на оперативна база, за което са допринесли одобрените продукти за лечение на рак от Seagen, която Pfizer придоби миналата година за огромната сума от 43 млрд. долара.

Тези лекарства са донесли приходи от 854 млн. долара за тримесечието, включително 409 млн. долара от целево лечение на рак на пикочния мехур, наречено Padcev, както и 268 млн. долара от Adectris, лекарство срещу лимфоми. Pfizer завърши придобиването на Seagen през декември.

Приходите нарастват и от продажбите на лекарствата Vyndaqel, които се използват за лечение на определен вид кардиомиопатия – съдечно заболяване.

Продажбите им възлизат на 1,45 млрд. долара, което е с 62% повече в сравнение с третото тримесечие на 2023 г. Анализаторите очакваха тази група лекарства да генерира 1,37 млрд. долара за тримесечието, според оценките на StreetAccount.

От Pfizer заявиха, че лекарството за разреждане на кръвта Eliquis, което се предлага съвместно от Bristol Myers Squibb, също е допринесло за ръста на приходите през тримесечието, които възлизат на 1,62 млрд. долара или 8% повече в сравнение с миналата година. Това е повече от очакваните от анализаторите 1,59 млрд. долара, според StreetAccount.

Продажбите на Eliquis, обаче могат да претърпят удар през 2026 г., тъй като след преговори с федералното правителство ще влезе в сила нова цена на лекарството за някои пациенти на Medicare. Тези преговори са ключова разпоредба от Закона за намаляване на инфлацията на Джо Байдън, на който фармацевтичната индустрия остро се противопоставя.

Междувременно ваксината на Pfizer срещу респираторно-синцитиален вирус (RSV) реализира приходи от 356 млн. долара за третото тримесечие.

Известна като Abrysvo, тя навлезе на пазара през третото тримесечие на 2023 г. за възрастни хора и бъдещи майки, които могат да предадат защитата на плода си. Анализаторите очакваха ваксината да генерира продажби от 255,4 млн. долара, според оценки на StreetAccount.

Миналата седмица тя получи одобрение за възрастни лица от 18 до 59 години, изложени на повишен риск от заболяването – решение, което вероятно значително ще разшири обхвата на ваксината в САЩ.