С годините Телерик Академия се наложи като символ на модерното, практически ориентирано образование у нас. През нейните обучение са преминали немалка част от професионалистите в технологичната ни индустрия, което я превърна в един от инструментите за справяне с хроничния недостиг на таланти, измъчвал сектора през последното десетилетие. Сега Академията прави крачка напред в стремежа си да подпомогне българския бизнес чрез нова програма за повишаване на квалификацията на самите предприемачи и основатели на компании.

Водени от разбирането, че често професионалистите нямат познания в някои области на бизнеса, което пречи както на личното им развитието, така и на това на техните организации, от Телерик Академия стартират програмата mini MBA. Нейната мисия е да даде възможност за развитие на холистични практически знания и умения във всички области на бизнес мениджмънта. Затова и всяка тема е представена през примери и прилагане на знания и умения в контекста на реални казуси нa утвърдени бизнес лидери.

Mini MBA е базирана на три основни принципа:

  • Как се изграждат, ръководят и управляват организации, които създават стойност както за клиентите и инвеститорите си, така и за служителите и обществото като цяло.

  • Практическа насоченост и актуалност чрез примери от реалния бизнес. Програмата предоставя инструментите за изпълнение на събраните знания, включително AI решения, които могат да помогнат за всеки конкретен домейн.

  • Образование чрез ценности и развитие на характера. За разлика от всички други MBA програми, в mini MBA са включени лекции, които имат за цел да култивират нестандартното мислене, смелостта да се следват и надграждат "луди" идеи и устойчивостта, необходима за успех в динамично променящия се свят.

По този начин програмата става изключително полезна за професионалисти, които желаят да придобият бизнес уменията, предоставяни от традиционните MBA програма, без да е нужно да отделят времето и средствата, необходими за завършването на такава. Тя е подходяща за настоящи или бъдещи мениджъри във всички бизнес сектори, собственици на малки и средни предприятия, както и за опитни или начинаещи предприемачи.

Сред лекторите на mini MBA са едни от най-успешните български бизнес лидери като Райчо Райчев, основател и изпълнителен директор на EnduroSat; Марина Христова, бивш вицепрезидент в Okta, AppDynamics (Cisco) и Salesforce в Сан Франциско; братята Свилен и Константин Рангелови, съоснователи на Dronamics; Светозар Георгиев, съосновател на Telerik и управляващ партньор в Eleven Ventures; Константин Дженгозов, съосновател и главен финансов директор в Payhawk; Деси Стоянова. основател на How to Speak и много други.

Пълен списък с лекторите можете да намерите ТУК.

Всички те са водени от Венера Александрова, предприемач, ментор и консултант на стартъпи, бивш продуктов мениджър в Telerik и изпълнителен директор на Netagе, която разказва пред Profit.bg защо новата програма на Телерик Академия е ключът към успеха на вашия бизнес.

Разкажете ни малко повече за механиката и структурата на програмата?

Програмата е с продължителност 3 месеца, като ще стартира на 19 ноември, а лекциите ще се провеждат два пъти седмично (вечер) в онлайн формат. Това прави обучението подходящо да бъде съчетано с други работни и лични ангажименти.

Темите, които обучението покрива, обхващат основните сфери на бизнес мениджмънта. Тe са създадени така, че да се свързват помежду си, като осигуряват цялостно разбиране за това как различните функции на един бизнес взаимодействат и допринасят за неговия общ успех. Ще започнем от стратегията, ще преминем през продуктовия мениджмънт, продуктови иновации, реализиране на луди идеи, през AI, маркетинг, продажби, финансово управление и анализ на данни, за да стигнем и до важността на публичното говорене и презентационните умения.

На какви наблюдения върху мениджмънта в българската бизнес среда стъпихте при създаването на програмата?

При работата си с мениджъри и собственици на бизнес през последните години наблюдаваме повторяемост на няколко изключително наболели въпроса като: Как да иновираме? Как да излезем на чужди пазари? Как да растем повече, по-бързо и по-устойчиво? Как да използваме технологии, за да подобрим ефективността на бизнеса? Всички говорят за AI, но как реално да започнем да го използваме?

Както и винаги валидният въпрос - как да създадем следващото поколение лидери на нашата компания, които да могат да я модернизират и поведат напред?

Допълнително, поради бързото развитие на технологиите, в целия свят се говори за спешна нужда от преквалификация и надграждане на уменията на хората от всички нива на бизнеса. Наблюдава се и необходимост от разширяване на кръга от познания на бизнес лидерите, така че да могат да проявяват необходимата гъвкавост и устойчивост и да са адекватни на бързо променящата се среда. Това, което целим с програмата, е да предоставим възможност на българските лидери да се сдобият бързо и качествено с такива познания тук, в България, за да можем да създаваме все по-конкурентноспособни продукти и услуги от световна величина.

Как конкретно са интегрирани теми като изкуствен интелект и какви са реалните казуси, включени в обучението?

Освен че имаме отделна лекция по темата за изкуствения интелект, във всяка от останалите теми ще бъдат давани примери как могат да се използват съвременни технологии за автоматизация и подобряване на ефективността на процесите, включително и изкуствен интелект. Всеки от лекторите ще дава примери и казуси за решаване на база реалния си практически опит.

Допълнително на курсистите ще бъде даден още в началото на програмата т.нар. capstone project, по който да работят и развиват постепенно с всяка от темите на програмата. Успешното завършване ще изисква представяне на резултатите от този проект пред лекторите и представители на EY в качеството им на партньор в програмата с експертиза в областта на бизнес консултирането. Целта е курсистите да имат възможността да чуят гледната точка и обратната връзка на трета страна - непреки участници в програмата, които могат да споделят опит и да дадат ценни съвети от перспективата на външен консултант.

Ще има ли възможност участниците да работят върху казуси, свързани с техните собствени индустрии? Ще бъде ли персонализирано обучението за участниците, идващи от различни индустрии?

Съдържанието е приложимо за всички бизнес сектори. Именно затова и лекторите, които сме подбрали за програмата, имат опит от различни индустрии. Въпреки това участниците ще имат възможност, от една страна, да изложат казуси, свързани с тяхната сфера на дейност, които да дискутираме заедно по време на лекциите, от друга – да изберат за финалния си проект тема, която има отношение към индустрията или компанията, в която оперират.

Има ли специфични изисквания за прием в програмата? Какъв е крайният срок?

Програмата е подходяща за предприемачи и собственици на бизнес, които искат да изградят солидни управленски умения, да овладеят ключови бизнес компетенции и да се свържат с мрежа от съмишленици и експерти; старши мениджъри/директори, които се стремят да усъвършенстват стратегическото си мислене, да подобрят лидерските и управленски си способности и да бъдат в крак с последните бизнес тенденции; средно ниво мениджъри, които искат да придобият цялостни бизнес умения и да повишат конкурентоспособността си за ръководни позиции.

Няма изисквания за конкретни отрасли, но търсим хора с поне 5-6 години общ трудов опит, така че да имат перспектива и натрупани работни казуси, които бихме обсъдили заедно.

Крайният срок за кандидатстване е 3 ноември, а всички, завършили кандидатурата си до 31 октомври имат шанса да се борят за пълна стипендия за участие в програмата. За нея ще изберем кандидат, за който тя ще има най-голямо въздействие в кариерното му развитие и ще направи съществена разлика в професионален план.

Какъв е очакваният размер на класа и как участниците ще могат да се ангажират с бизнес лидерите и лекторите отвъд онлайн формата? Ще има ли възможности за лично менторство?

Очакваме група от около 30 професионалисти за първото издание на програмата. Избрали сме онлайн формат и заради факта, че имаме участници, които не са в София и дори в България. За да компенсираме пропуснатите ползи от общуването на живо, сме планирали 3 неформални срещи, датите за които ще обявим със старта на програмата. Така ще дадем възможност на курсистите да планират от рано ангажиментите си, така че максимално много от тях да успеят да се включат и да се възползват от възможностите за networking с лекторите.

Как програмата ще оценява напредъка или успеха на участниците и какви сертификати ще получат участниците след завършване?

Участниците ще бъдат разделени в малки групи и ще имат възможност да работят по мини проекти, които засягат различни теми от обучението, така че да могат да приложат на практика наученото. Идеята на групите е да симулираме работа в реална среда, когато професионалистът почти никога не е сам, а част от екип, в който се обсъждат идеи и подходи и вземат решения. Всяка задача ще бъде оценявана от лекторите, които ще предоставят подробна обратна връзка. Ще има и възможност за допълнителна дискусия при възникнали въпроси.

Обучението ще завърши с финален проект който всяка от групите ще трябва да разработи и представи. Той ще обхваща всички теми, покрити в програмата, като целта е да се оцени цялостният подход при поставената задача.

След това Телерик Академия предоставя електронен сертификат за успешно завършено 3-месечно обучение за дадената програма, като той включва в себе си и списък на основните придобити умения по време на обучението. Всеки сертификат има индивидуален QR код, който верифицира неговата автентичност.

На какви специфични лидерски умения ще се наблегне, за да се помогне на участниците да управляват по-добре бизнеса си?

В програмата ще се наблегне на ключови лидерски умения, които ще помогнат на участниците да бъдат по-ефективни в работата си, като:

  • Стратегическо мислене и планиране с акцент върху създаването на дългосрочна стойност – развитие на способността да виждат „голямата картина“ и дългосрочните цели, както и умения да насочват организацията не само към постигане на финансови цели, но и към изграждане на стойност за всички заинтересовани страни – клиенти, служители, партньори и обществото.

  • Управление на промяната – гъвкавост и адаптивност при управление на бизнес в динамична среда.

  • Управление на кризи и вземане на решения под напрежение – ефективно управление на рискове и вземане на критични решения в трудни ситуации.

  • Комуникационни и преговорни умения – подобряване на уменията за ефективна комуникация със служители, партньори и клиенти, както и водене на преговори и презентации.

Как програмата ще насочи участниците в създаването на социално отговорни и устойчиви бизнес модели?

Създаването на стойност отвъд чисто финансовите резултати е основен фокус на mini MBA програмата (заляга във всеки един от модулите на обучението). Тя ще покаже как иновациите не само подобряват бизнес процесите, но и могат да решават социални или екологични проблеми. Ще се насърчават участниците да мислят как техните продукти и услуги могат да имат положително въздействие върху обществото. Специално внимание ще отделим на етичните стандарти в управлението и как те влияят на устойчивостта на бизнеса и неговата репутация. Участниците ще се научат как да ръководят по начин, който съчетава икономическите цели с грижа за хората и околната среда.

Как програмата ще се справи с баланса между стратегическото мислене и ежедневното оперативно управление?

Ежедневното оперативно управление е нещо познато. Програмата по-скоро цели да покаже как да излезем извън него, тъй като често, погълнати от чисто оперативните задачи, не си даваме сметка колко е важно да погледнем на макро ниво.

Програмата ще наблегне на развиването на стратегическо мислене чрез реални примери и казуси, които показват как ефективното управление на стратегията може да доведе до по-голяма устойчивост и успех на бизнеса. Целта е да покажем на практика как стратегическите цели могат да се интегрират в ежедневното управление, така че оперативните процеси да служат като подкрепа за по-голямата бизнес визия, а не просто да съществуват като самостоятелни задачи.

Какъв краен резултат целите – с какво ще подобри лидерския си профил човек, завършил програмата?

Завършилите mini MBA програмата на Телерик Академия ще подобрят своя лидерски профил чрез усвояването на практически умения с реално приложение, които ще могат да внедрят бързо в настоящите си роли. Те ще обогатят своите професионални компетенции в основните сфери на бизнеса, което ще ги направи по-конкурентоспособни и адаптивни към променящите се обстоятелства.

Програмата ще им даде възможност да се свържат с мрежа от успешни професионалисти. В допълнение, сесиите с лидери и експерти от индустрията ще им предоставят мотивационни и вдъхновяващи идеи, които да приложат в своето ежедневие на лидери.

Имате ли планове за разширяване или адаптиране на mini MBA програмата за международни пазари или за мениджъри от други страни?

Програмата е отворена за всеки, който отговаря на изискванията за кандидатстване. Дори в момента имаме вече приети участници, които не живеят в България, но онлайн форматът дава удобството да се включат. Особеност е, че лекциите се водят на български, въпреки че материалите за подготовка са на английски. Програмата по дизайн е замислена в посока на това да подпомага нуждите на българския пазар, затова и лекторите са хора, с международен опит, но с поглед и разбиране на българската действителност и бизнес климат.