Китай е заповядал на автомобилните си производители да спрат големи инвестиции в европейски държави, които подкрепят допълнителните мита за произведените в Китай електромобили, съобщават двама души, запознати с въпроса, пред Reuters.

Tози ход се очаква да доведе до допълнително разделение в Европа.

Новите тарифи на Европейския съюз в размер до 45,3% влязоха в сила в сряда след едногодишно разследване, което раздели блока и предизвика ответни мерки от страна на Пекин. Десет членки на ЕС, включително Франция, Полша и Италия, подкрепиха митата при гласуване този месец. Пет членки, включително Германия, се противопоставиха на тях, а 12 се въздържаха.

Китайските производители на автомобили, включително BYD, SAIC и Geely са били уведомени на среща, проведена от Министерството на търговията на Китай на 10 октомври, че трябва да спрат плановете си за инвестиции в тежки активи, като например фабрики, в страните, които подкрепиха предложението.

Няколко чуждестранни автомобилни производители също са присъствали на срещата, на която на участниците е било казано да бъдат предпазливи по отношение на инвестициите си в държавите, въздържали се при гласуването, и са били „насърчени“ да инвестират в тези, които са гласували против тарифите.

Стъпката на китайските власти да преустановят някои инвестиции в Европа предполага, че Пекин търси лостове за влияние в преговорите с ЕС за алтернатива на митата. Китай се надява да ограничи резкия спад в износа на електромобили за европейския пазар, който е ключов за неговите компании.

Според изчисления на Reuters, направени въз основа на данни от Китайската асоциация за леки автомобили, през 2023 г. на Европа се падат над 40% от електромобилите, изнесени от Китай. Като се имат предвид 100-процентовите мита в САЩ и Канада, спадът в износа на електромобили за Европа би рискувал да задълбочи свръхкапацитета, с който се сблъскват китайските автомобилопроизводители на вътрешния си пазар.

По време на посещението на испанския министър-председател Педро Санчес в Китай миналия месец китайска компания се съгласи да построи в Испания завод на стойност 1 млрд. долара за производство на машини, използвани за добив на водород. Испания беше една от 12-те държави от ЕС, които се въздържаха.

Италия и Франция са сред страните от ЕС, които ухажват китайските автомобилни производители за инвестиции, но също така предупредиха за рисковете, които потокът от евтини китайски електромобили създава за европейските производители.

Държавната компания SAIC, вторият по големина износител на автомобили в Китай, избира място за завод за електромобили в Европа и отделно планира да открие втория си европейски център за части във Франция тази година, за да отговори на нарастващото търсене на автомобилите си с марка MG.

Италианското правителство също води разговори с Chery, най-големия китайски автомобилен производител от гледна точка на износа, и други китайски автомобилни производители, включително Dongfeng Motor, за потенциални инвестиции.

В същото време BYD изгражда завод в Унгария, която гласува против митата. Китайският гигант в областта на електрическите превозни средства също така обмисля да премести европейската си централа от Нидерландия там поради съображения, свързани с разходите.

Дори преди Пекин да издаде своите насоки, китайските компании бяха предпазливи по отношение на самостоятелното създаване на производствени обекти в Европа, тъй като това изисква големи суми за инвестиции и задълбочено познаване на местните закони и култура.

На срещата на 10 октомври на автомобилните производители е било казано също, че трябва да избягват отделни инвестиционни дискусии с европейските правителства и вместо това да работят заедно за провеждане на колективни преговори.

Директивата следва подобно предупреждение от юли, когато Пекин посъветва китайските компании да не инвестират в страни като Индия и Турция и да бъдат предпазливи с финансирането на проектите си в Европа.