Защо създателят на Airbnb не вярва в автономността на служителите
За разлика от това да си основател, той отбелязва, че „никой не се ражда добър главен изпълнителен директор“ и следва философията да бъде във всеки детайл на управлението
Когато става въпрос за корпоративно управление, се предполага, че високопроизводителните компании предлагат на служителите си голяма автономия.
Главният изпълнителен директор на Airbnb Брайън Чески обаче категорично отхвърля това твърдение.
„Ако искате да сте автономни, създайте своя собствена компания“, заявява той в интервю за Fortune.
Основателят на империята за краткосрочни наеми отбелязва, че тази философия не е авторитарен подход, но със сигурност го поставя в ролята на крайния лидер, вземащ решения в стремежа да рационализира и ускори вътрешните процеси.
„Бях в детайлите. Знаех всичко, което се случваше.“, споделя Чески за ранния период на платформата. Когато Airbnb потръгва, той наема мениджъри, които да помогнат на компанията да се насочи към хиперрастеж. Резултатът е вреден в дългосрочен план.
„Направих всички тези неща, които другите хора ви казват, че трябва да направите, като например да наемете страхотни кадри, да им дадете възможност да вършат работата си, да им предоставите пространство, а резултатите бяха опустошителни“, обяснява Чески.
Всъщност той признава, че през 2015 г. компанията е „тръгнала нагоре с ракетен ход“, но година по-късно основите започват да се разклащат.
Чувствах се така, сякаш не знам какво правя.
За разлика от това да си основател, той отбелязва, че „никой не се ражда добър главен изпълнителен директор. Това е толкова неинтуитивна работа.“
Към края на 2019 г. растежът се забавя, а разходите се увеличават. Чески си спомня как лужител се оплаквал от дългите работни часове в замяна на ниска възвръщаемост на производителността.
Към 2020 г. компанията в много отношения се разпада заради пандемията.
„В края на януари бях в една среща, когато дойдоха и ми казаха: „Бизнесът ни в Китай спадна с 80%“, спомня си Чески.
8 седмици по-късно всички говореха за това, а ние загубихме 80% от бизнеса в световен мащаб.
Той оприличава този сценарий на шофиране със 100 мили в час и рязко набиване на спирачки. Ситуацията в Airbnb кава всички да се запитат: „Това ли е краят?“
Краткият отговор е „не“ или както каза един от главните изпълнителен директор на Intel, Анди Гроув:
• Кризата унищожава лошите компании
• Добрите компании оцеляват след криза
• Кризата определя великите компании
Брайън Чески е решен Airbnb да влезе в последната категория.
Казах си, че това ще бъде нашият определящ момент. Ще работим в една стройна, елитна компания, в която не само аз съм в детайлите, но и всички ние сме в тях.
Подобна надеждност е в разрез с това, което повечето хора изучават за съвременното лидерство, но тя е подкрепяна от визионери като Стив Джобс и Уолт Дисни, а в по-ново време от Дженсън Хуанг и Илон Мъск.
„Те са хора в детайлите“, уточнява Чески с препратка към друг аспект от убеждението си за управление в режим на основател: „Много хора чуват и си казват: „Чакай, не е ли това като микроуправление? Има разлика. Можеш да бъдеш в детайлите на хората, без да им казваш какво да правят, да работиш по проблемите с тях.“
Чески отговаря и на друг въпрос: Ако наемате страхотни кадри, не трябва ли те да се чувстват овластени да вършат работата си по еманципиран начин?
Откъде знаеш, че са страхотни, ако не си в детайлите? Става въпрос за манталитет на убеждение, че великото лидерство е присъствие, а не отсъствие.
Вярно е, че три години след пандемията Airbnb за първи път си спечели място в класацията Fortune 500 през 2023 г. Компанията се приземи на 450-та позиция с приходи от 8,4 млрд. долара, което е с 40,2% повече на годишна база, и отчете първата си печеливша година през 2022 г. с 1,9 млрд. долара.
Миналия четвъртък тя отчете приходи за третото тримесечие, които според CNBC не са достигнали прогнозите на анализаторите, въпреки че са се увеличили с 10% спрямо 3,4 млрд. долара година по-рано.
Компанията заяви, че коригираната EBITDA за третото тримесечие е била 2 млрд. долара, което е със 7% повече на годишна база.
Чески, без да е изненадващо, е първият, който засипва с похвали Airbnb.
„От губеща компания тя се превърна в една от най-печелившите в Силициевата долина“, допълва той пред Fortune. „Само за три години направихме над 500 подобрения на продукта и най-важното е, че в следващите няколко ще пускаме нови продукти и услуги.“
Главният изпълнителен директор е още по-категоричен по отношение на режима на основател, който не е измислен от него, и разяснява предстоящата трансформация на Airbnb.
Ще представим изцяло нова Airbnb. Това е безспорно най-големият момент в историята на компанията от нейното основаване.
Сред най-новите промени е стартирането на мрежа от съдомакини, която позволява на домакините с малко свободно време да намерят местни хора, които да действат като управители на имоти и да поддържат контрола върху техните жилища под наем.
Инициативата е породена от потенциални наемодаели, които намират Airbnb за привлекателна, но смятат, че тя изисква твърде много труд.
„Говорим за над 10 000 домакини в 10 държави. Те са едни от най-добрите в Airbnb; 73% са супердомакини.“, казва Чески. Визията му е да отключи още милиони домове, макар че според него това ще стане след поне две години
„Не бих искал да поставям конкретни срокове. Просто е твърде непредсказуемо - но има милиони нови домове.“, допълва основателят на платформата и остава фокусиран в детайлите.