Boeing се справи със стачката. Сега идва време за големите проблеми
Както показват близо 40 милиарда долара загуби от 2019 г. насам, самолетният производител трябва да се справи със сериозни предизвикателства
Най-неотложният проблем на Boeing – осемседмичната стачка на 33 000 работници – беше решен. Но по-сериозните проблеми на производителя – продължаващите огромни загуби, проблемите с качеството и безопасността – са сериозни както винаги и дори могат да се влошат.
Последните стачкуващи работници се върнаха на работа във вторник, но ще отнеме седмици, преди самолетите отново да започнат да слизат от производствените линии, съобщи компанията, цитирана от CNN. Ще мине още повече време, преди производството да се върне към нивата преди стачката.
„Това не е нещо, което има обикновен превключвател“, предупреди инвеститорите главният изпълнителен директор на Boeing Кели Ортберг миналия месец, още преди стачкуващите да се съгласят на сделка. „Вероятно ще имаме малко неравномерно завръщане.“
А както показват близо 40 милиарда долара загуби от 2019 г. насам, ситуацията преди стачката далеч не беше розова за Boeing.
Перспективите пред производителя също са много тревожни. Дори с години на проблеми, той остава от решаващо значение за американската индустрия и икономика. Така че значението на неговите монументални предизвикателства надхвърлят интересите на самата компания.
Подновени проблеми в Китай
Сред най-сериозните проблеми, пред които е изправен Boeing, е обещанието на новоизбрания президент Доналд Тръмп да наложи големи мита върху вноса от Китай. Самолетният производител е най-големият износител на Америка и следователно ще бъде сериозно засегнат от една задълбочаваща се търговска война. Китай е най-големият световен пазар за закупуване на нови самолети, като Boeing прогнозира, че китайският флот от търговски самолети ще се удвои през следващите 20 години.
Компанията е минавала по този път и преди. Продажбите ѝ за Китай почти спряха през 2017 г., тъй като търговското напрежение между двете страни ескалира по време на първия мандат на Тръмп. Поръчките от китайски купувачи спаднаха от 64 през 2016 г. на 51 през 2017 г., за да стигнат кота нула през 2018 и 2019. Подобен спад може да се случи отново, ако избухне нова търговска война.
„Наистина не знаем какво ще направи Тръмп с китайските мита“, казва пред CNN Ричард Абулафия, управляващ директор в AeroDynamic Advisory, консултантска компания в аерокосмическия сектор. „Но ако той наложи 60% мита върху всички китайски стоки, най-бързият начин Китай да отмъсти е да премине към конкурента на Boeing Airbus за 100% от нуждите си.“
Boeing отбеляза скромно възобновяване на продажбите и доставките за Китай наскоро, с 20 поръчки през 2021 г. и 15 през 2023 г. Досега тази година компанията има 53 доставки за Китай, спрямо 35 през предходните четири, взети заедно.
Повишен надзор
Boeing е под засилено наблюдение от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA), откакто тапа на вратата се откъсна от негов самолет при полет на Alaska Airlines през януари. Това ограничи броя на разрешените за производство самолети. Но дори Boeing да увеличи производството си обратно до нивата отпреди януари, компанията все още няма да бъде печеливша. А за да случи това, трябва да се подобри качеството и да се спечели одобрението на FAA.
Boeing вече сигнализира, че очаква да загуби пари през 2025 г. Освен това компанията се съгласи да работи под надзора на назначен от съда наблюдател, който следи за безопасността и качеството. Това е част от споразумение за признаване на вина за уреждане на наказателно дело по обвинения, че производителят е измамил FAA по време на сертифицирането на линията Max.
„Като цяло този вид мониторинг прави нещата по-трудни“, казва Абулафия. „Трябва да има пълна отчетност за всичко, което правят.“
Нужда от нови самолети
Има и още бъркотии, които Boeing трябва да разреши. Одобрението на FAA за две нови версии на 737 Max - по-малката Max-7 и по-голямата Max-10, бяха спрени след инцидента с Alaska Air.
Boeing също така непрекъснато отлага очакваното пускане на своя нов широкофюзелажен самолет 777X. Първоначално обещан на клиентите до 2020 г., той няма да види първата си доставка най-малко до 2026 г. заради проблеми по време на тестови полети.
Не на последно място, Boeing се нуждае много от по-нови версии на съществуващи модели като 737 Max и 777, а за да се конкурира успешно с Airbus - и от чисто нов модел. Американският производител говори за разработването на среден самолет с по-дълъг обсег повече от десетилетие, но тези усилия се провалиха заради проблемите от последните пет години.
Добрата новина за Boeing е, че има малка опасност да спре да работи, въпреки многото си проблеми. Компанията е единствената, освен Airbus, която произвежда пълноразмерни търговски самолети, необходими на световната авиоиндустрия. Въпреки че стачката продължи дълго време, компанията получи поръчки за 63 самолета през октомври. Просто купувачите знаят, че тя ще бъде далечен спомен в момента, в който те бъдат доставени.