Британският банков сектор за финансиране на автомобили е в хаос, а анализаторите предупреждават за най-лошия сценарий, подобен по мащаби на най-скъпия скандал с потребителските банки в страната.

Разрастващата се криза се дължи на знаково решение на Апелативния съд на Обединеното кралство от края на октомври, когато се постанови, че е незаконно търговците на автомобили да получават бонуси от банките, предоставящи финансиране на моторни превозни средства, без информираното съгласие на клиента, съобщава CNBC.

Решението изненада много представители на сектора на автомобилното финансиране и изглежда проправи пътя за многомилиардна схема за обезщетение на потребителите.

То предизвика сравнения с британския скандал със застраховката за защита на плащанията (PPI), който според оценките е струвал на банките над 50 млрд. паунда (63,8 млрд. долара) и се смята за най-големия скандал в историята на финансовите услуги в страната.

Британският орган за финансов надзор Financial Conduct Authority ще изпрати писмо до Върховния съд, за да ускори получаването на яснота дали да даде на кредиторите зелена светлина за обжалване на решението.

Патова ситуация за банките

FCA, който отбеляза, че групите за финансиране на автомобили вероятно са получили рязко увеличение на жалбите през последните седмици, заяви, че ще обмисли възможността да се намеси, „за да сподели своя експертен опит“, ако бъде дадено разрешение за обжалване.

Той призова секторът да обмисли възможността за заделяне на финансови резерви за разрешаване на големия брой жалби.

Никълъс Каммър, анализатор на капиталовите пазари в Morningstar, заяви, че британските банки са останали „в неизвестност“ след решението на съда от 25 октомври, като се смята, че Lloyds е най-застрашена чрез своя бизнес Black Horse. Barclays също има известна експозиция, „но значително по-малка“, допълни експертът.

„Решението на Апелативния съд беше изненада за банките и за FCA. Те твърдят, че са спазвали правилата и насоките, определени от FCA, които не са в съответствие с новото решение на Апелативния съд.

По този начин съществува значителна несигурност кой набор от правила трябва да спазват банките. FCA заяви, че ще изчака резултата от евентуалното решение на Върховния съд“, заяви Каммър пред CNBC.

„Ако решението остане в сила, FCA ще трябва да промени правилата си за оповестяване на информация. Първоначално FCA изтъкна, че въпросът не би трябвало да придобие размери, подобни на тези при неправилната продажба на PPI, но ако новото решение се потвърди, най-лошите сценарии наистина се доближават до същия мащаб на въздействие.“, допълни той.

Кредиторите „вероятно ще се оттеглят от пазара“

Бенджамин Томс, анализатор на банките във Великобритания в RBC Capital Markets, заяви, че ако Върховният съд потвърди присъдата на по-долните инстанции, негативното въздействие върху сектора на автомобилното финансиране, който включва както банки, така и небанкови институции, може да достигне 28 млрд. паунда.

„Някои кредитори вероятно ще се оттеглят от пазара, което ще означава по-малък избор и по-високи цени за тези, които искат да си купят автомобил“, допълва Томс. Според него, други видове кредитиране, като например премиум финансирането, също ще попаднат под светлината на прожекторите.

През януари FCA започна мониторинг на сектора на автомобилното финансиране, за да провери дали е имало широко разпространени нарушения, свързани с договорености за дискреционни комисиони или DCA, преди те да бъдат забранени през 2021 г.

Влиятелната рейтингова агенция Fitch предупреди по-рано този месец, че е поставила рейтингите на Close Brothers Group на Rating Watch Negative поради „високата експозиция“ на кредитора към финансиране на автомобили.

Други кредитори, „значително ангажирани“ с кредитиране на моторни превозни средства, включват Barclays, Investec, Lloyds и Santander UK, заяви Fitch.

Lloyds, най-големият британски бизнес в областта на финансирането на автомобили, е заделил 450 млн. лири стерлинги под формата на финансови резерви, допълва CNBC.