Задава ли се IPO бум във финтех индустрията?
Подаденото от шведката компания Klarna заявление за първично публично предлагане в САЩ предизвиква оживление в сектора
Финтех еднорозите не бързат да излизат на борсата, след като компанията Klarna подаде заявление за първично публично предлагане в САЩ - но следят внимателно за признаци кога пазарът ще се отвори отново.
Миналата седмица шведската компания за дигитални плащания подаде поверително заявление за IPO, с което сложи край на месеците на спекулации къде ще се листне. Сроковете за първичното публично предлагане все още не са ясни, а Klarna не е взела решение за цената или броя на акциите, които ще емитира публично.
Въпреки това развитието предизвиква оживление във финтех средите, като пазарните наблюдатели се питат дали този ход не бележи началото на възраждането на големите финтех IPO. Засега това не изглежда така, но основателите казват, че ще наблюдават пазара, ще следят за ценообразуването и евентуално за представянето на акциите.
Хироки Такеучи, главен изпълнителен директор на стартъпа за онлайн плащания GoCardless, коментира пред CNBC, че все още не е дошло времето компанията му да стартира IPO. Той разглежда листването по-скоро като крайъгълен камък в едно пътуване, отколкото като крайна цел.
„През последните няколко години пазарите бяха изпълнени с предизвикателства“, казва Такеучи, чийто бизнес последно е оценен на над 2 млрд. долара. „Трябва да се съсредоточим върху изграждането на по-добър бизнес“.
По думите му „останалото ще си дойде само“, ако стартъпът постигне тази цел.
GoCardless е специализирана в периодични плащания, трансакции, които се извършват от банковата сметка на потребителя по рутинен начин - например месечно дарение за благотворителност.
Люси Лиу, съосновател на компанията за трансгранични плащания Airwallex, е съгласна с Такеучи. Тя също смята, че сега не е подходящият момент за Airwallex да стане публична. Компанията очаква да бъде „готова за IPO“ до 2026 г.
„Всяка компания е различна“, казва Лиу. „Airwallex е по-скоро фокусирана върху това да стане най-добрата, която може да бъде, в решаването на проблемите при глобалните трансгранични плащания“.
Първичното публично предлагане е цел в траекторията на компанията, но не и крайна точка.
„Постоянно сме в разговори с нашите инвеститори акционери“, добавя още тя. „Това ще се промени, когато настъпи подходящият момент“.
„Звездите се подреждат“ за финтех IPO
Едно нещо обаче е сигурно - сега анализаторите са много по-оптимистично настроени относно перспективите за финтех IPO, отколкото преди.
„Звездите се подреждат по отношение на макросредата, лихвените проценти, политиката, волатилността, а и изборите за президент на САЩ отминаха“, казва пред CNBC Навина Раджан, старши анализатор в компанията за пазарни данни PitchBook. „Определено сме на по-добро място, но в крайна сметка не знаем какво ще се случи, тъй като в САЩ има нов президент. Ще бъде интересно да се види моментът на първичното публично предлагане на Klarna, както и оценката ѝ.“
Финтех компаниите са привлекли около 6,6 млрд. долара рисков капитал от началото на годината до 30 октомври, според данни на PitchBook.
Джайдев Джанардана, главен изпълнителен директор и съосновател на британската дигитална банка Zopa, също казва, че IPO не е непосредствен приоритет за неговата компания.
„Честно казано, за мен това не е на първо място“, посочва той. „Продължаваме да имаме късмет с подкрепящи и дългосрочни акционери, които ще катализират и бъдещия ни растеж.“
Той предполага, че частните пазари в момента все още са най-благоприятното място, където може да се изгради технологичен бизнес, фокусиран върху растежа.
Въпреки това главният изпълнителен директор на Zopa вижда признаци, сочещи към по-благоприятен пазар на IPO през следващите няколко години, като в САЩ вероятно ще се отвори през 2025 г.
Това би трябвало да означава, че Европа ще стане по-отворена за IPO, които ще се случат година по-късно, според Джанардана.