Думата „manifest“ е избрана за дума на годината в речника на Кеймбридж за 2024 г.

Тя е търсена почти 130 000 пъти на уебсайта на речника, като споменаванията ѝ са се появили в TikTok и други социални медии.

Думата като прилагателно със значение „лесно забележим или очевиден“ и като глагол със значение „показвам нещо чрез знаци или действия“ датира в английския език поне от 1300 г.; но решението на речника да я избере за дума на годината се основава на най-новото ѝ значение като глагол, отбелязва Euronews.

„През 2024 г. „manifest“ се превърна от използвана предимно в общността за самопомощ и в социалните медии в широко споменавана в основните медии“, се казва в речника на Кеймбридж.

„Когато известни изпълнители, спортисти и влиятелни предприемачи твърдят, че са постигнали нещо, защото са го манифестирали, те използват този глагол в нов смисъл: да използваш специфични практики, за да фокусираш ума си върху нещо, което искаш, за да се опиташ да го превърнеш в реалност.“

Например певицата Дуа Липа приписва успеха си, включително участието си като хедлайнер на фестивала в Гластънбъри тази година - на манифестирането.

Друга знаменитост, говореща за манифестирането тази година, е американската олимпийска шампионка по спортна гимнастика Симон Байлс.

Феновете на певицата Сабрина Карпентър я нарекоха „кралица на манифестирането“ заради появата ѝ заедно с Тейлър Суифт на сцената по време на турнето Eras Tour.

„Когато избираме дума на годината в речника на Кеймбридж, имаме три съображения: потребителски данни, дух на времето и език“, казва Уендалин Никълс, мениджър на издателството на речника на Кеймбридж.

„Манифест спечели тази година, защото се е увеличила значително в търсенията, употребата се е разширила значително във всички видове медии и показва как значенията на една дума могат да се променят с времето.“

Сандер ван дер Линден, професор по социална психология в университета в Кеймбридж, предупреждава, че думата няма научна обосновка.

„Манифестирането е това, което психолозите наричат „магическо мислене“ или общата илюзия, че специфични умствени ритуали могат да променят света около нас“, обяснява професорът и допълва: „Манифестирането придоби огромна популярност по време на пандемията в TikTok с милиарди гледания, включително популярния метод 3-6-9, който призовава да записвате желанията си 3 пъти сутрин, 6 пъти следобед и 9 пъти преди лягане.“

Според Ван дер Линден, това насърчава обсесивно и натрапчиво поведение без видими ползи.

„Съществуват добри изследвания за позитивното мислене, самоутвърждаването и поставянето на цели. От решаващо значение е обаче да се разбере разликата между силата на позитивното мислене и преместването на реалността с ума - първото е здравословно, докато второто е псевдонаука.“

Речникът на Кеймбридж сподели и други думите, които са били претенденти за думата на годината през 2024 г., включително „brat“, дума на годината на Collins Dictionary, „екотарианец“, което „отразява нарастващото движение за природосъобразен начин на живот“; и „устойчивост“, отразяващо „силата и адаптивността в трудни времена“.

Ето думите, които са започнали да следят тази година:

Quishing: измамата с фишинг чрез QR код.

Resenteeism: да продължаваш да вършиш работата си, но да негодуваш срещу нея. Тази смесица от „resent“ и „absenteeism“ се появява в бизнес журналистиката.

Gymfluencer: инфлуенсър в социалните медии, чието съдържание е насочено към фитнес или бодибилдинг.

Cocktail party problem (cocktail party effect): трудността да се съсредоточиш върху определен човек, когато в стаята има много говорители. Този термин сега се използва по отношение на AI.

Vampire: устройство, което черпи енергия, дори когато не се използва.