Докато Мъск се кани да поеме ролята на дерегулатор, Tesla трупа нарушения, свързани с околната среда
Заводът на компанията в Остин привлича вниманието на регулаторите заради дефектна врата на леярска пещ и опасни отпадъчни води
След като през 2022 г. Илон Мъск дава големи обещания на Уолстрийт относно новия Model Y SUV, Tesla започва да увеличава производството в Остин, Тексас, но на фона на сериозни екологични проблеми, пише The Wall Street Journal, позовавайки се на имейли между тексаските регулатори и компанията, на други документи, както и интервюта с бивши служители.
Според информацията на WSJ вратата на една от гигантските леярски пещи на завода не се е затваряла, изхвърляйки токсини във въздуха и повишавайки температурите за работниците. Опасни отпадъчни води от производството - съдържащи боя, масло и други химикали - се вливат непречистени в канализацията на града в нарушение на държавните указания.
Оставяйки скъпоструващите проблеми до голяма степен нерешени, заводът на компанията (с площ над 10 милиона квадратни метра) изхвърля токсични замърсители в околната среда близо до Остин в продължение на месеци.
Разследването на WSJ показва, че шефовете на Tesla са били наясно с проблемите, но са избирали да направят краткосрочни корекции, за да избегнат забавяне на производството. Бивши служители казват пред медията, че са се страхували, че може да загубят работата си, ако привлекат вниманието към потенциални опасности за околната среда, тъй като висшите мениджъри не смятали подобни проблеми за критични. Като ръководител на компанията, Мъск е задавал тона, карайки служителите да действат бързо и оплаквайки се в публични изявления, че ненужните регулации задушават САЩ.
Най-богатият човек в света вече има още по-голям мегафон, след като на 12 ноември бе назначен за съръководител на нов отдел за правителствена ефективност. Мъск заяви, че може да спести „поне 2 трилиона долара“ от федералния бюджет, включително чрез съкращаване на работни места в държавните регулаторните агенции. Не е ясно как това ще се отрази на Агенцията за опазване на околната среда, но някои хора, работили с него от години, очакват Мъск да се опита да ограничи екологичните разпоредби - включително тези, които засягат неговите компании.
Милиардерът е смятан за защитник на околната среда заради ролята си в производството на електрически автомобили, заявявайки, че мисията на Tesla е да „защити живота на Земята“. И все пак компаниите в неговата бизнес империя демонстрират модел на нарушаване на правилата за опазване на околната среда отново и отново, показват документите, разгледани от WSJ.
Съоръжението на Tesla във Фримонт, Калифорния, е натрупало повече предупреждения за нарушения на правилата за замърсяване на въздуха през последните пет години, отколкото почти всеки друг завод в Калифорния, според анализ на WSJ. Тя е на второ място по този показател след рафинерия, собственост на петролния и газов гигант Chevron, която се намира в близкия Ричмънд.
Тази година регулаторите в Калифорния заявиха, че Tesla е нарушила разрешителните за замърсяване на въздуха във фабриката си във Фримонт 112 пъти през последните пет години. Компанията многократно не е успявала да поправи оборудване, предназначено да намали емисиите, освобождавайки хиляди килограми токсични химикали в повече от допустимите граници в околните общности. „Дори след обширни дискусии“ усилията на Tesla „не бяха достатъчни, за да спрат нарушенията“, се казва в заповедта за намаляване на емисиите от Областта за управление на качеството на въздуха в района на залива. Tesla отрича обвиненията.
Ракетната компания на Мъск, SpaceX, също има сблъсъци с регулаторите в Тексас и с общността във Флорида, включително заради въздействието на изстрелванията върху местните растения и животни. Федералните регулатори наскоро глобиха компанията за изхвърляне на около 262 000 галона отпадъчни води от изстрелвания във влажни зони в Тексас без разрешение. SpaceX отхвърли обвиненията.
Спазването на правилата за околната среда обикновено не е основен приоритет за ръководството на Tesla, казват източниците на WSJ, докато Мъск гледа на регулациите като на пречка за иновациите.
Във фабриката в Остин мениджърите понякога са пренебрегвали работници, предупреждаващи за екологични проблеми, казват бивши служители. Сред тях е експерт по екологично съответствие в завода в Остин, който твърди, че многократно е бил молен от мениджмънта да лъже регулаторите, за да може компанията да работи, без да плаща за подходящ контрол върху околната среда.
Отделът за наказателно правоприлагане на Агенцията за опазване на околната среда и Тексаската комисия по качеството на околната среда по-рано този месец са започнали предварително разследване, свързано с твърденията на бившия служител на Tesla, според хора, запознати с въпроса.
Множество служители са напуснали Tesla без обезщетение, след като са отказали да подпишат споразумения за неразкриване на информация и да мълчат относно работата си за компанията, включително за проблемите с околната среда и други несъответствия, на които са били свидетели, казват още източниците на WSJ.
В началото на юни 2024 г. регулаторите на водата в Остин уведомяват Tesla, че е нарушила правилата, изхвърляйки в канализационната система над 9 000 галона отпадъчни води, които не са били правилно обработени, според документи, публикувани в публичните регистри заявки. В края на август Tesla е уведомена за пет нарушения, сред които превишаване на разрешените емисии за определени замърсители на въздуха и неразкриване на отклонения.
Мъск премести централата на Tesla от Калифорния в Остин през 2021 г., заради данъчните стимули, по-малкия регулаторен надзор и общия политически климат. Екологичните регулатори в Тексас - както в повечето щати - са натоварени да наблюдават спазването на Закона за чистия въздух, Закона за чистата вода и други федерални закони.
Година по-рано Tesla продаде близо 500 000 автомобила и продажбите растяха бързо, но Мъск имаше амбиции компанията да увеличава продажбите си с над 50% всяка година, за да постигне целта си да продаде 20 милиона автомобила през 2030 г. Фабриката в Тексас е жизненоважна част от този план - Tesla си постави за цел да произвежда 5000 бройки Model Y на седмица.
На този фон през 2022 г. масивната врата на една от пещите в леярския цех не е можела да се затвори, създавайки множество проблеми с околната среда и безопасността.
Такъв дефект обикновено води до използването на повече гориво и отделянето на по-високи нива на замърсители, според бивши служители. Постоянна мъгла обгръщала завода, а температурите са достигнали много високи нива.
Когато регулаторите посещават завода през есента на 2022 г., служителите на Tesla използват „хитрост“, за да скрият проблемите, като коригират количеството гориво, което влиза в пещта и временно затварят вратата, според цитираните от WSJ документи. Тези действия позволяват на Tesla да премине важния тест за емисиите. Според бивши служители след това нивата на горивото са върнати към обичайните си настройки. Вратата на пещта не е била окончателно фиксирана още няколко месеца.
В разследването на медията се говори и за езеро в рамките на завода за задържане на отпадъчни води от строителството, химически разливи и бояджийския цех.
Езерото е пълно с токсини, включително сярна и азотна киселина, а водата с цвят на водорасли е започнала да мирише на развалени яйца, казват бивши служители, цитирани от WSJ. В един момент те намерили мъртъв елен във водата. За известно време Tesla изхвърля непречистена вода от езерото директно в канализационната система без разрешение от Austin Water, водоснабдителната компания на града, според разказите на бивши служители и имейли от регулаторите, прегледани от WSJ.
Austin Water казва в изявление, че по-късно е издала известие за нарушение във връзка с езерото и е изискала от компанията да „избягва по-нататъшни нарушения“.
Тексаската комисия по качеството на околната среда разкрива чрез искане за публична информация от WSJ, че е имало 15 разследвания на съоръжението на Tesla в Остин – 14 свързани с въздуха и едно с отпадъците.
Адвокатите по околната среда казват, че държавните регулатори разчитат на компаниите да докладват сами пропуски по отношение на околната среда и обикновено не налагат глоби. „Основният фокус е да се създаде среда, в която компаниите да се върнат към съответствие, вместо да бъдат санкционирани тежко и това да ги обезсърчава да докладват сами“, казва пред WSJ Лин Грейсън, адвокат в областта на екологията.