Младата Алана Гейдън е на романтична среща, когато решава да подсили нещата допълнително.

Докато ухажорът ѝ се отдалечава от масата им в ресторанта, за да се обади по телефона, 26-годишната жена нанася феромоновия парфюм Pure Instinct Roll-On от вътрешната страна на китките и шията си.

Казва, че партньорът ѝ се развихря, след като се връща няколко минути по-късно. Сяда по-близо до нея, не спира да я докосва и да ѝ казва, че е красива.

„Никога през живота си не съм виждала подобна реакция“, споделя пред WSJ Алана, която работи в областта на маркетинга в социалните мрежи.

Младите хора, някои от които са разочаровани от приложенията за запознанства и търсят нови начини за общуване, все по-често опитват с феромонови парфюми.

Много от тези продукти твърдят, че съдържат синтетични версии на сексуалните феромони - химикали, които някои видове естествено отделят, за да привличат партньори и които според компаниите имат съвсем реални ефекти.

Твърденията са спорни. Готовността на хората да ги тестват - не.

През последните две години потребителите, които обсъждат феромонови парфюми в социалните мрежи расте с близо 300%, според данни на компанията за анализ Sprout Social.

Идеята не е нещо ново в животинското царство. Но учените твърдят, че феромоновите парфюми за хора не са любовните отвари, за които се представят.

„Вие продавате надежда“, казва Тристрам Уайът, еволюционен биолог от Оксфордския университет, който изследва феромоните и поведението на животните.

Феромоните са химически сигнали между индивиди от един и същи вид, които предизвикват определено поведение. Според него нито едно достоверно проучване не е идентифицирало химикали, които действат като човешки сексуални феромони.

Ще си помислите друго обаче, ако потърсите феромонови парфюми в интернет.

Феромоновият парфюм на Cupid Fragrances, известен също като Cupids, твърди, че съблазнява и възбужда жените с помощта на феромони, подкрепени от 20-годишни изследвания. Той включва три феромона - андростенон, андростадиенон и андростенол - открити в мъжката пот.

Феромонните парфюми, продавани на жени, се отличават с химикали, открити в женската урина и вагиналните течности.

Cupid Fragrances отказва коментар пред WSJ.

Представител на компанията Pure Instinct, производител на продукта, който Гейдън използвала на своята среща, заяви, че ароматът може да „задейства емоционални и физически сигнали в мозъка“ и те да повлияят на настроението, емоциите и привързаността.

В Osswald NYC, бутик за парфюми и грижа за кожата в нюйоркския квартал Сохо, младите клиенти питат за феромонови парфюми около веднъж на ден, казва Дъстин Лийджан, партньор в компанията. Тези запитвания са се увеличили през последните шест месеца.

„Феромоните в парфюмите са мит“, отговаря им той и допълва, че нищо по рафтовете му не ги включва.

Интересът не е чак толкова изненадващ - плацебо ефектът може да направи така, че да изглежда, че феромонните парфюми действат, казва Валентина Парма от Центъра за химически сетива „Монел“ във Филаделфия.

Голяма част от запознанствата се основават на внушаването на увереност, казва тя. Ако феромонните парфюми ви карат да се чувствате уверени, това може да е привлекателно. Но не се дължи на химическо вещество.

Д-р Йоханес Фраснели, професор по анатомия в Университета на Квебек в Троа-Ривиер, казва, че при по-високи концентрации предполагаемите феромони като андростенон могат да миришат като мъжка съблекалня. Но съветва:

„Бъдете учтиви с дамите. Това има по-добър ефект, отколкото да поставяте неясно вещество върху тялото си.“

21-годишната Нели Хедждефелк, студентка от Малмьо, Швеция, научава за феромоновите парфюми в TikTok. Видеоклиповете показват млади мъже, които на практика се хвърлят към млади жени, носещи парфюмите.

Купува си един от марката Kakou и казва, че има ефект, като ухажорите винаги сядат близо до нея и правят комплименти за уханието ѝ. Понякога това я кара да се чувства неудобно и допълва: „Нахвърлят се като лъв на прясно месо.“

Любопитното е, че само един човек изглеждал като имунизиран срещу ефекта на парфюма: приятелят ѝ.

Съставките, написани на китайски език върху продукта, са неясни: вода, етанол и фраза, обозначаваща ароматни масла. Няма изрично позоваване на конкретни феромони.

Изследване от Румъния тества 12 парфюма, за които се твърди, че съдържат човешки феромони, и установява, че само 7 действително съдържат синтетични човешки феромони.

През 1994 г. компания за парфюми, наречена Erox, патентова парфюми, съдържащи „естествено срещащи се човешки феромони“ - по-конкретно два химически класа, 16-андростена и естрена - за които се смята, че вдъхновяват сексуално поведение и привличане.

Това се основава на проучване според което две съединения от тези класове могат да активират вомероназалния орган - област в носа, която животните използват за откриване на феромони, обяснява Уайът.

Има само един проблем: вомероназалният орган не работи при хората.

„Работата с патентите е, че научните доказателства всъщност не трябва да са толкова силни“, казва Уайът.

Въпреки това, феромонните парфюми имат страстни клиенти, които вярват, че те увеличават шансовете им за романтика.

Алана Гейдън смята, че хората са по-мили с нея, когато ги използва. Парфюмът ѝ е бил тайна, която никога не е споделяла с мъжете. Въпреки това, накарала приятелите и майка си, Юна Гейдън, да се включат в хакерството.

52-годишната Юна, казва, че феромонните парфюми правят мъжа ѝ изключително мил и кокетен. Тя купува такъв дори на собствената си майка, самотна 71-годишна жена. „Ако не го опитате, ще бъдете глупаци“, допълва майката на Алана.