Xiaomi създаде това, което Apple не успя - новаторски и оборотен електромобил
Дълбоко интегрирани технологии и ненадмината свързаност - още с първия си електромобил Xiaomi показва на традиционните производители къде грешат
Повече от вероятно е да познавате Xiaomi, така нареченият китайски Apple, като производител на смартфони, които предлагат прилична алтернатива на Samsung. Може би знаете и за нейните смарт часовници, прахосмукачки-роботи и електрически скутери.
Но не всеки знае, че компанията продава и автомобили. Xiaomi Auto скочи на наситения пазар на електромобили едва през март 2024 г., но вече има резултат в ръцете си със SU7.
Електрическият седан, който визуално почти не се различава от Porsche Taycan, е привлякъл почти 90 000 поръчки в рамките на 24 часа след пускането му в продажба - статистика, която вероятно го превръща в най-бързо продавания автомобил на всички времена.
Помпознатата версия, наречена SU7 Ultra, с мощност над 1500 конски сили, постави нов рекорд за обиколка на Нюрбургринг през ноември, изпреварвайки с над 15 секунди Rimac Nevera и Porsche Taycan Turbo GT по 20-километровата писта. Още по-забележително е, че рекордът е постигнат за 6:46 мин. на влажна писта и с очевидна загуба на мощност по средата на обиколката.
Преди да се увлечем прекалено много, е важно да направим уговорка, че да, производителят на смартфони Xiaomi е постигнал невероятно време за обиколка, но го е направил с помощта на разглобен прототип, който не е разрешен за движение по улиците, посочва Wired.
Струва си също така да се отбележи, че Nio EP9 - също електрическа концепция - постига малко по-бързо време през 2017 г., а Volkswagen ID.R държи абсолютния рекорд за обиколка с електрическо задвижване - 6:05 мин.
SU7 се е продал толкова добре при пускането му на пазара, че оттогава Xiaomi Auto повиши прогнозата си за доставките през 2024 г. три пъти - от първоначалната цел от 76 000 до 130 000 към средата на ноември.
Според експерта по китайска автомобилна индустрия Марк Рейнфорд тази ревизирана цифра е „повече, отколкото дори XPeng е успял да достави през годината до септември“, въпреки че продава автомобили през последните шест години и работи на множество международни пазари. През ноември Xiaomi регистрира и 30,5% увеличение на приходите за третото тримесечие.
Дори шефът на Ford обича Xiaomi
Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли наскоро призна, че е карал автомобил Xiaomi в САЩ и не е искал да го върне. В подкаста Everything Elecctric Show през октомври Фарли казва: „Всички говореха за автомобила на Apple. Но автомобилът на Xiaomi, който вече съществува и е фантастичен - те продават по 10 000, 20 000 броя на месец.“
„Не обичам да говоря толкова много за конкуренцията“, продължава Фарли, “но аз карам Xiaomi. Внесох си един от Шанхай до Чикаго и го карам вече шест месеца и не искам да се откажа от него.“
Китайският пазар на електромобили е изключително пренаселен, но първото предложение на Xiaomi се откроява благодарение на първокласния си стил (дори и да изглежда, че е заимстван донякъде от Taycan) и ниската цена.
Цената на SU7 започва от под $30 000, което го поставя с $4000 под Tesla Model 3 в Китай. Мощният като хиперавтомобил SU7 Ultra ще струва около $112 500, когато бъде пуснат в продажба през март 2025 г.
Със само един модел в производство Xiaomi вече се стреми да използва пълноценно собствения си завод за 20 000 автомобила на месец - рядкост сред стартъпите в сектроа, които обикновено предпочитат да възлагат огромните разходи по създаването на модели на други компании, за да избегнат болките при растежа, които Илон Мъск веднъж описа като „производствен ад“.
Не липсват китайски компании за електрически автомобили, които се редят на опашка, за да се борят с Tesla. BYD се доближава най-много по отношение на продажбите, докато под новата китайска собственост възраждащата се MG постига успех, подбивайки компанията на Мъск на пазара в Обединеното кралство.
Разбира се, новите мита от Тръмп и ЕС означават, че произведените в Китай автомобили не са рентабилни или дори желани. И все пак, макар че Xiaomi не може да се наложи на запад, освен ако не започне да произвежда на международно ниво, растежът ѝ е изключителен, пише Wired.
Автомобилният експерт Рейнфорд казва пред изданието, че подобно на начина, по който работи Apple, ключът към успеха на Xiaomi е екосистемата.
„Те използват своята екосистема от смарт продукти за дома под общото име Mijia. Това означава, че можете да управлявате, просто като говорите с колата си или като използвате сензорния екран, неща като вашата прахосмукачка-робот, вашата оризоварка и вашия климатик.“
Възможно е дори да отговорите на видеозвънеца на Mijia от задната седалка на електромобил Xiaomi. Това може да изглежда като ненужен трик за някои западни пазари, където обещанието за напълно интегриран смарт дом все още не е изпълнено, въпреки дългогодишните усилия на Amazon, Google и, в по-малка степен, Apple.
Но Xiaomi открива, че тази екосистема е нещо, което по-младите купувачи на автомобили търсят.
Относно тясната интеграция между автомобилите на Xiaomi и другите ѝ продукти, Рейнфорд казва: „Под централната конзола има места за съхранение на фенерче Xiaomi и дори място за уоки-токита Xiaomi, така че да можете да се присъедините към някакъв конвой с приятелите си.“
Вероятно по-практичен - и ход, от който западните марки биха могли да се поучат - е начинът, по който Xiaomi предлага набор от магнитни превключватели за SU7.
Този блок за управление се закрепва под сензорния екран на арматурното табло, който има връзки от четирите си страни за приемане на редица модулни допълнения. След това то предоставя на водача набор от превключватели и въртящ се циферблат, така че той може да управлява ключови части на развлекателната система, без да се впуска в сензорния екран.
Има и още. Автомобилната операционна система на Xiaоmi работи естествено с iOS и Android, така че няма нужда да стартирате Apple CarPlay или Android Auto върху потребителския интерфейс. SU7 се предлага и със стойки за монтиране на iPad или таблети с Android на гърба на предните седалки, като по този начин се създава забавление за пътниците отзад, и всички те могат да бъдат свързани с операционната система на автомобила.
„Те са единствената марка, която прави това в момента“, казва Рейнфорд.
Встрани от технологиите, Xiaomi трябва да бъде похвалена и за усилията си в областта на производителността. Предстоящият SU7 Ultra разполага с тримоторно задвижване с повече от 1500 конски сили - мощност на ниво Bugatti Chiron, но с разумна каросерия на седан с четири врати, с която Xiaomi ще се изравни с автомобилите Mercedes AMG и BMW M.
Porsche също трябва да се притеснява, тъй като продажбите ѝ в Китай са намалели с 29% през първите девет месеца на 2024 г. в сравнение с предходната година, като електрическият Taycan е пострадал особено силно. За тази цел Рейнфорд посочва как Xiaomi е готова да печели пари от „вълната от млади китайски потребители, които имат продукти на Xiaomi у дома и искат да бъдат различни от родителите си.
Те вероятно ще изберат SU7, а не Mercedes EQE или дори E-класата - и надолу по веригата това ще се отрази на вашите три големи германски марки“.
Какво следва за Xiaomi?
Съобщава се, че има два нови автомобила в процес на подготовка. Първият е известен като MX11 и се очаква да бъде електрически SUV, конкурентен на Tesla Model Y, с дизайн, заимстван от Ferrari Purosangue, който му придава елегантен, умерено висок профил, пише Wired.
Ако се следва методът на SU7, то продажбите ще започнат само няколко дни след разкриването на модела - подход, който донякъде се различава от този на Tesla, чийто Roadster за 2020 г. все още не е пристигнал.
Този нов модел ще разчита на завършването на F2 - името на втората фаза на автомобилния завод на Xiaomi, което трябва да се случи през лятото на 2025 г.
Следващият ход на компанията оттам нататък не е толкова ясен, като се твърди, че се работи по електрически автомобил с удължен пробег (EREV). Смята се, че това ще бъде по-голям SUV от MX11 и потенциално ще се продава като чист електрически автомобил, но също и с малък двигател, който действа като бордови генератор, както някога се предлагаше BMW i3. Този модел с кодово име N3 също е забелязан като прототип и се очаква да се появи на пазара през 2026 г., съобщава Wired.
Както намеква шефът на Ford Фарли, всичко това дава изкусителен поглед към това, което би могъл да бъде автомобилът на Apple; автомобил, плътно интегриран с телефона, компютъра, календара, кредитната карта и практически с целия дигитален живот на своя потребител. Електромобил, който изглежда добре, създава синергия, като влиза в цифровите услуги, които целевите клиенти вече използват, и не само работи с, но и добавя нови функционалности към техническите продукти, които те вече притежават.
Девет месеца след като Apple прекрати неуспешния си проект „Titan“, iCar най-накрая е тук, но идва от Пекин, а не от Сан Франциско.