Ford планира да съкрати около 4 000 работни места в Европа, тъй като автомобилният производител се бори със забавящото се търсене на електромобили и ожесточената конкуренция с китайските си конкуренти.

Американската компания заяви в сряда, че съкращенията ще бъдат извършени до края на 2027 г. и ще засегнат около 3000 работни места в Германия и 800 в Обединеното кралство, което представлява около 14% от 28 000-те ѝ служители в Европа.

Предстоят обсъждания със синдикатите. Двата завода на Ford в Обединеното кралство в Дагенхам и Хейлууд няма да бъдат засегнати, съобщава Financial Times.

Дейв Джонстън, вицепрезидент на Ford за Европа, заяви, че компанията остава ангажирана с региона.

„Изключително важно е да предприемем трудни, но решителни действия, за да осигурим бъдещата конкурентоспособност на Ford в Европа.“

Световната автомобилна индустрия е подложена на силен натиск за затваряне на заводи и намаляване на персонала в Европа и на други места на фона на забавящия се ръст на продажбите на електромобили и ожесточената ценова конкуренция с китайските производители.

Volkswagen, най-големият производител на автомобили в Европа, също планира да затвори поне три германски завода и да съкрати десетки хиляди работни места поради рязката загуба на пазарен дял в Китай и забавеното търсене на автомобили.

Ford изпитва затруднения в Европа, където от години отчита загуби и съкращава работни места. За да се справи със забавянето на търсенето, компанията намали броя на автомобилите в гамата си, за да се съсредоточи върху по-печеливши области на силно конкурентния пазар.

В началото на миналата година тя обяви, че ще съкрати 3 800 работни места в Европа, включително 1 300 в Обединеното кралство.

Главният изпълнителен директор на компанията Джим Фарли също така е предупреждавал в миналото, че производството на електромобили ще изисква 40% по-малко служители от отдела за двигатели с вътрешно горене.

Ford също така заяви, че ще намали производството на новия си Explorer - електрически спортен автомобил, разработен и произвеждан в Германия, което ще доведе до още по-кратко работно време в завода в Кьолн. Компанията е инвестирала 2 млрд. долара за преобразяването на фабриката за електромобили.

Насрещните ветрове в индустрията се увеличиха и поради по-строгите правила за емисиите в Обединеното кралство и на континента. Продажбите на електромобили на ключови пазари като Германия спадат значително през последните месеци, след като правителствата внезапно оттеглиха или намалиха субсидиите за купуване на електромобили.

Главният финансов директор на Ford Джон Лоулър наскоро отправи изявление до германското правителство, в което го призова да се активира за подобряване на пазарните условия и да осигури гъвкавост за постигане на целите за емисиите.

„Това, което ни липсва в Европа и Германия, е безспорна, ясна политическа програма за развитие на електронната мобилност“, пише Лоулър в писмото.

По-рано в сряда служителите във Volkswagen заявиха, че са готови да се лишат от 1,5 млрд. евро за бъдещо увеличение на заплатите, ако ръководителите на германската компания се съгласят да ограничат бонусите, да намалят дивидентите и да отменят плановете за закриване на заводи.

На съвместна пресконференция главният преговарящ на профсъюза IG Metall Торстен Грьогер и лидера на работническия съвет на VW Даниела Кавало предложиха исканото по-рано 7-процентно увеличение на заплатите да отиде във „фонд за солидарност“, който да подпомага заплатите в периоди на краткосрочно намаляване на часовете.

Предложеният пакет - първата отстъпка във все по-напрегнатото противопоставяне между служителите и мениджърите на VW - би означавал, че ръководителите ще се откажат от част от бонусите си през следващите две години, както и от „принос чрез дивидентната политика“.

Ако ръководителите на VW не се съгласят да се откажат от плановете за закриване на поне три завода в Германия, Грьогер от IG Metall заяви, че те трябва да се подготвят за „индустриален спор, какъвто страната не е виждала от десетилетия“.