Малък екип ръководители и инженери от Volkswagen през месец август лети в командировка от Волфсбург, Германия до Пало Алто, Калифорния с една важна цел - да се повози на свръхсекретен автомобил.

Първоначално конструиран като електрическо Audi, моделът е изпратен на американския стартъп Rivian Automotive в рамките на експеримент, който трябва да установи може ли да се съчетаят технопостиженията на Силициевата долина с немското инженерство.

Германците са впечатлени от това, което откриват в Калифорния: автомобил, преоборудван така, че управлението на всичко - от климатика до задната ос, може да се актуализира безжично през лаптоп, разказва WSJ.

VW вече е похарчил години и милиарди долари в опити да създаде подобен автомобил с цифрово управление, а Rivian е създал обещаващ прототип за по-малко от три месеца.

„Да се въведе това за толкова кратко време, дори ако работите ден и нощ, е наистина страхотно“, казва Михаел Щайнер, ръководител на отдела за научноизследователска и развойна дейност нс VW, в интервю от централата във Волфсбург.

Сега двете компании преминават на следващо ниво в сделка, която трябва да се справи с основната слабост на всяка от тях: VW получава така необходимата технология, а Rivian - така необходимите свежи парични средства.

В съвместно прессъобщение късно във вторник компаниите заявиха, че размерът на сделката вече достига 5,8 млрд. долара - увеличение спрямо първоначалната инвестиция от 5 млрд. долара, като първите модели на VW, които ще използват софтуера и електрическата архитектура на Rivian, ще се появят още през 2027 г., допълва CNBC.

Увеличението на инвестицията е резултат от изтеглянето на част от потенциалния бъдещ капитал от VW, както и от промени в структурата на сделката, включително в капиталовите инвестиции, заявиха официални представители по време на разговор с инвеститорите.

Главният изпълнителен директор на VW Group Оливер Блуме заяви, че германският автомобилен производител очаква да използва технологиите на Rivian в широк диапазон от цени, международни пазари и марки.

Очаква се интегрирането на софтуера да започне с марката Volkswagen, последвана от Audi, както и от предстоящата марка Scout. Блуме отбеляза, че може да бъдат включени и „спортни автомобили“, но не уточни кои марки. В портфолиото си VW притежава още Bentley, Porsche и Lamborghini.

Името на съвместното предприятие ще бъде Rivian and VW Group Technology, LLC.

VW вече е направил първоначална инвестиция от 1 млрд. долара под формата на конвертируема облигация. При закриването на съвместното предприятие VW ще инвестира около 1,3 млрд. долара „като възнаграждение за лицензи за интелектуална собственост и 50% дял в капитала на съвместното предприятие“.

Останалите инвестиции в размер до 3,5 млрд. долара се очаква да бъдат направени до 2027 г. „под формата на собствен капитал, конвертируеми облигации и дълг на бъдещи дати и въз основа на ясно определени етапи“, според изявлението на компаниите.

След обявяването на новината, акциите на Rivian се повишиха с 13% в предварителната пазарна търговия в сряда, докато тези на VW спаднаха незначително.

Сделката между втория по големина производител на автомобили в света и сравнително недоказан новак от Силициевата долина подчертава предизвикателствата, пред които са изправени те в надпреварата с Tesla и китайските си съперници, допълва WSJ.

Традиционните производители на автомобили, които се усъвършенстваха в моделите с вътрешно горене, сега се борят да достигнат скоростта и технологиите на компаниите, занимаващи се с производство на електромобили.

В същото време иновативни стартъпи като Rivian не разполагат с достатъчно мащаб и средства, за да се конкурират с утвърдените играчи.

VW се надява, че част от бързата и иновативна култура на Rivian ще се отрази на германския автомобилен титан, казва Васим Бенсаид, ръководител на софтуерния отдел на Rivian.

VW отдавна се гордее със своите инженерни умения. Огромният производствен комплекс във Волфсбург е толкова самостоятелен, че произвежда собствена електроенергия, поддържа хотели и дори прави колбаси за изхранване на десетките хиляди работници.

Сега, под ръководството на главния изпълнителен директор Оливер Блуме, компанията все по-често се обръща към технологични партньори, за да навакса изоставането си.

В изявление за The Wall Street Journal Блуме определи партньорството с Rivian като „перфектно съчетание“.

„Развълнувани сме да видим, че нашата технология се интегрира в превозни средства и сме развълнувани за бъдещето. Rivian ще продължи да се фокусира върху създаването на най-добрите в класа си продукти и услуги, които са от полза за нашите клиенти, като спомагат за въвеждането на електрическите превозни средства.“, заявиха от ръководството на американската компания.

Капиталът от VW се очаква да осигури увеличаване на производството на по-малките SUV модели „R2“ в завода на Rivian в Нормал, Илинойс,от 2026 г., както и производството на платформа за средноразмерни електромобили в завода в Джорджия.

Съвместното предприятие ще бъде ръководено от главния софтуерен директор на Rivian Васим Бенсаид и главния технически инженер на VW Group Карстен Хелбинг.

Компаниите заявиха, че разработчици и софтуерни инженери от двете компании също ще се присъединят към съвместното предприятие. Първоначално обаче екипите ще бъдат базирани първоначално в Пало Алто, а в процес на разработване са още три обекта в Северна Америка и Европа.

Най-голямата цел на автомобилните компании днес е да направят автомобилите си толкова лесни за свързване и актуализиране, колкото и смартфоните. Този стремеж отчасти е свързан с поддържането на екраните на информационно-развлекателните системи, но тъй като производителите се стремят да включат повече автономни функции, той се разпростира и върху основните функции за шофиране.

Досега стартъпите за електромобили, които работят без механичната сложност на традиционните, са интегрирали по-добре новата технология, включваща консолидиране на електрониката около много мощен централен компютър.

Новият подход дава възможност за богат на функции и свързан с интернет технологичен опит, какъвто потребителите все повече очакват.

Преходът към цифрово управление обаче е по-труден за традиционните производители на автомобили, отколкото преминаването към батерии, признават представители наа индустрията, включително главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли.

В неотдавнашна класация на производителите според това колко „цифрови“ са те, технологичната консултантска компания Gartner постави на първите четири места съответно Tesla, китайските NIO и Xpeng, а след това Rivian. VW се класира на 13-то място, след General Motors и Ford.

Сега целта на VW е да използва предприятието за цифровизация на всички свои леки автомобили извън Китай - около 5,7 милиона броя на база миналогодишните продажби. Първите автомобили с новата технология могат да бъдат пуснати в продажба до 2027 г.

За Rivian паричната инжекция от Volkswagen може да осигури оцеляването му, допълва WSJ.

Откакто стана публична през 2021 г., американската компания е загубила над 19 млрд. долара, голяма част от които са изразходвани за разработване на персонализиран хардуер и софтуер. Тези инвестиции все още не са се изплатили, отчасти защото произвежда твърде малко автомобили, по-малко от 50 000 тази година, за да излезе на печалба.

Rivian се стреми да използва успешното сътрудничество с VW, за да отвори врати за повече бъдещи партньорства и с други производители на автомобили.

И двете компании обаче са изправени пред рискове при обединяването на усилията си. Rivian предлага актив, за чието разработване е похарчила милиарди долари и който според нея е основно конкурентно предимство.

VW разчита на ново предприятие, което няма да контролира напълно, за технология, която е жизненоважна за нейното бъдеще. Освен това, германският гигант е в процес на болезнено преструктуриране, резултат от слабите продажби, силната конкуренция в Китай и скъпата стратегия за EV автомобили.

При продължаващите преговори с влиятелния профсъюз, той не отрече възможността за първото в историята на VW затваряне на немски заводи.

„Можем ли да сме сигурни, че това не е следващият гроб за милиарди долари?“, попита Даниела Кавало, висш представител на профсъюза на VW, относно сделката с Rivian.

Системата от миникомпютри на Rivian, която VW придобива, е по-скъпа от готовите варианти на големите доставчици. Въпреки разходите, Rivian вярва, че подходът му, когато се прилага в голям мащаб, ще бъде по-евтин и представлява огромен технологичен скок в сравнение с настоящото предложение на VW.

За VW обединението облекчава зависимостта от софтуерното му звено Cariad, което е струвало 7,8 млрд. евро,, откакто беше отделено в отчетите на компанията през 2021 г., включително почти 900 млн. евро само през последното тримесечие.

Големият сигнал за пробуждане на VW беше автомобилното изложение в Шанхай през април миналата година, когато производителят се убеди от първа ръка, че цифровите функции като автоматизирано шофиране и гласово управление се разпространяват в китайските автомобили, докато Cariad продължава да не спазва крайните срокове, допълва WSJ.