Лазерно точен бизнес: Когато технологията срещне страстта, резултатът води към успех
3D принтерните устройства стават все по-достъпни, което гарантира по-мащабно навлизане не само в индустрията, но и обикновеното ежедневие на хората, смятат създателите на уникален по рода си лазер
Когато стават семейство през 2016 г. Ани и Лъчезар Йорданови дори не подозират, че това ще постави началото на едно динамично и неочаквано приключение - не само в личен, но и в професионален план.
Любовта за тях винаги е била водещ мотив във всичко, но след 7 години заедно решават да пренесат страстта извън семейните рамки - и така създават собствен бизнес, който уверено наричат „нашата сбъдната мечта“.
Компанията Alpha Laser предлага лазерно гравиране на рекламни, подаръчни и тематични продукти - стандартни и по желание на клиента. Работят както с частни, така и с корпоративни клиенти.
Всъщност, всичко започва като на шега, когато правейки планове за бъдещето през една уютна вечер, Ани предлага на Лъчезар да основат компания за лазерно гравиране, без да подозира, че тази идея отдавна се върти в ума му.
„Сподели ми, че от много време си е мислил същото, но се е чудил как да ми го поднесе. Попитах го дали (тъй като е инженер) може да направи лазера сам и той веднага прие предизвикателството. Няма да забравя какво ми каза: Благодаря ти, че сбъдваш една от мечтите ми!“, спомня си началото на бизнес приключението им Ани.
Началото: Много време, финансови ресурси и трупане на опит, базиран на грешки
Днес, почти две години по-късно, двамата осъзнават, че да стартираш собствен бизнес в България е не просто трудно предизвикателство, а сериозен риск - който коства време, финансови ресурси и трупане на опит, базиран на грешки.
„Основахме Alpha Laser в началото на 2023 г. Както при всяко ново начало, се сблъскахме с предизвикателства и трудности като време, ресурси, маркетинг и проучване на пазара, знания и тънкости в сферата на нашия бизнес. Тогава и двамата работехме в чужди компании, затова трябваше да крадем от личното си време, за да можем да изпълняваме поръчките. Разбира се, те не бяха много, но все още се учехме и реализацията им беше бавна.“, обяснява Лъчезар.
Налага се да създават някои продукти по няколко пъти, понеже допускат не малко грешки и генерират сериозно количество „брак“. Което има и финансово отражение - губят повече, отколкото печелят.
„Инвестирахме не малко средства за машина, офис помещение, лицензиран софтуер и материали. Учихме се в движение, понеже и за двамата това беше нещо ново и непознато.“, допълват Ани и Лъчезар.
Двигателят на бизнеса е лазерната машина. Но в началото с нея също не е лесно - имат сериозни технически проблеми, тъй като е голям, тежък и масивен прототип.
И признават:
Отне ни много време и усилия да я настроим да работи както искаме поради проектантски грешки. Накрая обаче се получи!
Как се „прави“ лазер?
Лазерът е единствен за България, създаден изцяло по дизайн на Лъчезар, който е дипломиран в специалност „Мехатроника“ от Техническия университет.
Процесът по проектиране и изграждане отнема повече от 6 месеца, като голяма част от детайлите също са изработени от инженера.
Лазерът е инфрачервен CO2 (с въглероден двуокис) с мощност на лъча 100W и работна площ 140/90 см.
„Спрях се на тези параметри, за да можем да изработваме продуктите си по-бързо и в по-големи мащаби. Тази технология позволява да се работи с голям спектър от материали като акрил, дърво, кожа, текстил, пластмаси, гума и някои видове метали.“, обяснява Лъчезар.
Докато сглобява лазера, изникват няколко проблема като недостатъчен дебит на вентилационната система, неправилен въздушен поток, недостатъчно охлаждане. Успява да се справи с тях в движение, след като започва да прави тестове при 90% завършена машина. И допълва:
За щастие, бях проектирал лазера така, че да търпи последващи ъпгрейди и промените, които направих, не се отразиха особено на първоначално замисления дизайн.
Маркетинг стратегията има значение
Следва още един съществен етап от стратегията им - проучване на пазара.
„Проучихме пазара - какво се търси и какво се предлага, какво прави конкуренцията. Интересувахме се и какво се търси и предлага в чужбина. Нашата цел е да сме най-добрите в този вид услуги и полагаме огромни усилия да я постигнем, предлагайки на клиентите висококачествени продукти. Справихме се с цената на усилен труд и основният ни учител бяха грешките, които допускахме, за да постигнем това, което вече сме днес“, допълва Лъчезар.
Двамата с Ани са категорични, че освен в области като архитектурата и медицината, лазерните и 3D принтерни технологии намират приложение в множество различни сфери и стават все по-достъпни поради непрекъснатото им развитие, което гарантира по-мащабно навлизане не само в индустрията, но и обикновеното ежедневие на хората.
Затова и на въпроса дали е възможно този вид технологии да станат масово достъпни, отговарят:
Дали е възможно? Това вече се случва!
Креативност, изразена чрез технология
В техния бизнес обаче, лазерната технология се използва с креативна насоченост - където основната роля е на Ани.
Нейни са идеите за повечето продукти в портфолиото на компанията, които освен за подаръци и празнични поводи, могат да бъдат полезни и в далеч по-сериозни дейности - като изучаване на таблицата за умножение, например.
Клиентите им харесват продуктите, защото изработването им е бързо, качествено и относително евтино. Лазерната технология позволява гъвкавост, креативност и голямо разнообразие на приложение.
Понякога се случва да получават и по-особени поръчки със странни изисквания, които те приемат като поредното предизвикателство.
„Веднъж трябваше да изработим топер за торта на тема „Аватар“ с името на рожденичката. Първо го нарисувахме на ръка в детайли, понеже оригиналният шрифт на „Аватар“ не е разрешен за свободна употреба. Отне доста време, след което трябваше да използваме комбинация от гравиране и изрязване в преливащи се повърхнини, за да се получи желаният ефект от клиента.“, разказва Ани.
Една от важните особености при лазерно гравиране, особено на снимка върху дърво, е изображението да бъде ясно, светло и контрастно, по възможност с по-високо качество, за да се получи добре, обясняват собствениците на лазерната технология.
„Всяка снимка се обработва допълнително преди да се гравира, за да се извлече максимален детайл от нея.“
В среда на жестока конкуренция
Опитът им показва, че тази дейност не е рядко срещана у нас - напротив, имат жестока конкуренция.
„Това, на което залагаме е качествена изработка, понеже сме забелязали, че голяма част от конкурентите ни предлагат продукти с не особено добро качество. Някои залагат на еднотипни продукти и не осъзнават потенциала на технологията. Ние целим да го разгърнем в пълната му степен и не спираме да експериментираме и да търсим нови приложения.“, споделят Ани и Лъчезар.
Двамата признават, че Alpha Laser можеше да се реализира като бизнес идея много по-лесно, ако живееха в чужбина.
„Тук пазарът е ограничен. Живеем в малка държава с относително малко потенциални клиенти, голяма конкуренция, липса на подкрепа на малкия и среден бизнес и високи данъци, което прави такова начинание трудно. Едно от решенията е малкият бизнес да излезе на международния пазар, по този начин може да подобри приходите и да се развие в среден или голям, но за тази цел качеството на продуктите, които предлага, трябва да бъде на ниво за да е конкурентноспособен на останалите.“
Съветът им към тези, които искат да превърнат мечтата си в бизнес, е на първо място да имат добре обмислен план.
„Да вземат предвид положителните и отрицателните страни на това, с което ще се занимават, и много добре да изберат таргетна група, към която да се насочат. Да направят маркетингово проучване на пазара. И да не забравят да вложат много страст!“