Бизнесът зад Океана усилено се готви за икономическите последици при втория мандат на Тръмп, предвид обещанията му за увеличение на митата, контрол върху износа и нови търговски войни.

Затова и адвокатите и счетоводителите във Вашингтон очакват огромна вълна от работа и високи хонорари, пише Financial Times.

Никол Байвънс Колинсън, управляващ директор в адвокатската кантора Sandler, Travis & Rosenberg, коментира, че компанията вече разглежда възможността за международно разширяване.

„Получаваме много нови клиенти, много нови хора се обръщат към нас“, обяснява тя.

В предизборната си кампания Тръмп обеща да наложи мита размер до 20% върху целия внос и 60% върху този от Китай. За Мексико и Канада увеличението е предвидено на 25%.

Премиерът на Канада Джъстин Трюдо вече проведе среща с Тръмп в имението му „Мар-а-Лаго“ във Флорида, а президентът на Мексико Клаудия Шейнбаум разговаря с него по телефона.

Във Вашингтон чуждестранните дипломати разработват стратегии за овладяване на заплахите на президента, а бизнесът се опитва да намери свежи съветници.

„От 2016 г. беше доста натоварено, но вече мога да ви кажа, че за една нощ всичко се взриви“, заяви пред FT един от търговските адвокати на голяма правозащитна компания. „Има голям интерес към съдебни дела срещу администрацията на Тръмп, всеки подготвя съдебен иск“.

Адвокатът допълва, че компанията, за която работи, иска да наеме повече хора, които да се занимават с годините от втория мандат на Тръмп, и че търговското право се превръща във все по-привлекателна специалност.

Представителите на бизнеса все повече търсят помощ как да се ориентират в гъсталака от закони за националната сигурност, тарифни освобождавания и класификации на продукти, които правят разликата между това дали една компания ще може да избегне наказателни такси или ще бъде изтласкана от доходоносния американски пазар.

Някои тресаво проучват как да заобиколят потенциалните мита. При последната администрация на Тръмп на компаниите беше предложена възможност да кандидатстват за „изключване“ от прилагането на мита върху вноса им от Китай, припомня Financial Times.

Между 2018 г. и декември 2020 г. са обработено 53 000 искания от компании за избягваане на митата за внос на китайски стоки, въпреки че преглед на процеса установи, че почти 90% от тези искания са били отхвърлени.

Според Колинсън някои дружества проучват възможности за „тарифно инженерство“, което означава дали ще могат да прекласифицират продукта си в подлежащ на по-ниска тарифна ставка.

Счетоводните компании също съдействат на бизнеса как да се ориентира в новата среда. Те обикновено разполагат с квалифицирани съветници, които могат да помогнат на компаниите да се справят с митническите служители, и предупреждават, че трябва да са готови да действат бързо, тъй като при въвеждането на целеви мита от Тръмп в първата му администрация се натрупаха забавяния.

„Очевидно е, че митническите и търговските екипи не са най-голямата част от компанията, но това е подходящ момент за тези практики, включително и за нашата“, казва Марк Лудвиг, ръководител на националните търговски консултантски услуги в RSM US, най-голямата счетоводна компания извън Голямата четворка в САЩ.

RSM насочва клиентите си към използване на механизми, които Лудвиг нарича „недооценени“, за минимизиране на щетите от тарифите.

Те включват митнически складове, сигурни съоръжения, в които вносът може да се съхранява, преди да се задействат тарифите, или програми за възстановяване на мита, чрез които тарифите да бъдат възстановени, ако стоките впоследствие бъдат изнесени.

„През по-голямата част от кариерата ми средната тарифна ставка беше много ниска“, казва той, но сега експертите по тези механизми могат да помогнат на компаниите да спестят много по-значителни суми.

Дружествата се фокусират и върху реорганизацията на своите вериги за доставки, за да избегнат налагането на мита, насочени към определени държави.

Стив Орейва, партньор в областта на международната търговия във вашингтонската юридическа компания King & Spalding, заяви, че практиката, фокусирана върху вътрешно производство, е „много търсена“. „Получаваме много допълнителни обаждания от най-различни индустрии, компании, търговски асоциации“, допълва той.

В компанията работи номинираният от Тръмп за търговски представител на САЩ Джеймисън Гриър.

В Akin Gump, една от най-големите юридически и лобистки групи във Вашингтон, Стивън Кхо, партньор в областта на международната търговска политика, заяви, че екипите „стават все по-големи“ и се разширяват отвъд границите само на върховенството на закона.

„За да обслужвате клиент, сега се нуждаете не само от юристи, но и от добър политически усет, политици и светкавична психология. Това е много по-сложна практика и означава, че имаме нужда от повече хора“, допълва той.

Експертът е на мнение, че при Тръмп политическият нюх е много по-решаващ, отколкото при Джо Байдън.

„Политическата част беше толкова явна в първия му мандат и имам чувството, че сега ще бъде още по-явна“, допълва той.