Обещанието на новоизбрания президент Доналд Тръмп да наложи общо мито върху всички стоки, внасяни в САЩ, може да доведе до хаос за европейските производители на автомобили. Особено уязвим е изпадналият в криза автомобилен сектор в Германия.

Говорейки по време на предизборната кампания в края на септември, републиканецът обяви желанието си да превърне германските автомобилни гиганти в американски.

„Искам германските автомобилни компании да се превърнат в американски автомобилни компании. Искам те да строят заводите си тук“, каза Тръмп в Савана, Джорджия, добавяйки, че думата тарифа е „една от най-красивите, които някога съм чувал“ и „музика за ушите ми“.

Оттогава Тръмп обяви плановете си да въведе нови мита за Китай, Канада и Мексико в един от първите си актове на поста. Мерките включват допълнително 10% ставка върху всички китайски продукти, влизащи в САЩ, и 25% за стоките, идващи от Канада и Мексико.

Европа не беше спомената в първото съобщение на Тръмп за тарифите, но политиците от ЕС се притесняват, че е само въпрос на време новоизбраният президент да насочи вниманието си към автомобилния сектор на блока.

За Германия перспективата за американски мита върху европейските автомобили идва в момент, когато най-големите производители в страната вече се чувстват зле. През последните месеци Volkswagen, Mercedes-Benz Group и BMW отправиха предупреждения за печалбите си, позовавайки се на икономическата слабост и забавеното търсене в Китай - най-големия автомобилен пазар в света.

Рико Луман, старши секторен икономист по транспорт и логистика в нидерландската банка ING, предупреждава пред CNBC, че автомобилният сектор на Германия изглежда значително изложен на заплахите от митата на Тръмп. Германия е най-големият европейски износител на леки автомобили за САЩ, като износът ѝ през миналата година е на стойност 23 млрд. евро, според данни, събрани от статистическата агенция Евростат и ING Research. Това представлява 15% от общия износ на Германия отвъд океана. Следователно потенциалното налагане на мита на германските производители на автомобили ще влоши и без това комплицираната ситуация.

„Това е сърцето на производствената индустрия, нали“, казва Луман. „Автомобилната промишленост е свързана в крайна сметка със стоманодобивната и химическата промишленост, така че тук е замесена цялата верига за доставки.“

Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz

Макар че някои анализатори предпочитат да не приемат за чиста монета обещанието на Тръмп да превърне германските автомобилни компании в американски, те предупреждават, че допълнителните американски мита ще засилят предизвикателствата пред сектора в глобален мащаб.

„Това беше риторика по време на предизборната кампания, но ще има известен натиск върху вноса, независимо дали това ще стане чрез мита, или чрез някакво друго едностранно действие“, смята Майкъл Робинте, изпълнителен директор на отдела за автомобилно консултиране в S&P Global Mobility. „Една от областите, които все още будят безпокойство у много икономисти, включително и у мен, е фактът, че безработицата в САЩ все още е около 4%, така че опитите за стимулиране на много допълнителни работни места в САЩ ще бъдат проблематични“.

Отделно от предложените от Тръмп мита за Китай, Канада и Мексико, новоизбраният президент на САЩ обеща да наложи общо мито от 10% или 20% върху всички стоки, влизащи в страната. Все още обаче не е ясно дали това обещание ще се превърне в политика на САЩ.

„Оценяваме митата, които Тръмп предложи“, посочва говорител на Volkswagen.

Компанията със седалище във Волфсбург разкрива, че над 90% от автомобилите, които в момента продава на американския пазар, са произведени в Северна Америка и отговарят на критериите за безмитен режим съгласно споразумението за свободна търговия между САЩ, Канада и Мексико (USMCA). Но очакванията са, че предложените от Тръмп мита за Канада и Мексико ще сложат край на USMCA.

Междувременно за Mercedes Benz в САЩ работят над 11 000 души, които произвеждат предимно леки автомобили и микробуси в 12 ключови локации.

„Очакваме с нетърпение конструктивен диалог с новата администрация в САЩ“, заявява говорител на компанията пред CNBC.

BMW, която отказва да коментира перспективата за тарифни заплахи на Тръмп, има около 30 локации в 12 американски щата, включително най-голямото ѝ единично производствено предприятие в света в Спартанбърг, Южна Каролина.

Акциите на Volkswagen и BMW поевтиняха с около 23% от началото на годината досега, а тези на Mercedes-Benz Group - с около 13% за същия период.

„Всички трябва да са готови“

„Тръмп иска повече мита, така че всички просто трябва да са готови“, посочва пред CNBC Джулия Полисканова, старши директор за веригите за доставки на превозни средства и електронна мобилност в кампанийната група Transport & Environment.

По думите ѝ е важно Европа да продължи собствения си курс, независимо дали става въпрос за Европейската зелена сделка или за програмата за електрификация.

„Тръмп рискува да остави Америка назад по отношение на много от тези чисти технологии и електромобилите, така че това е възможност за Европа всъщност да ускори темпото“, смята тя. „В краткосрочен план това ще бъде лоша новина, например за германските производители на автомобили, но е важно да се разбере, че светът е такъв. И ние просто трябва да направим това, което е най-добро за Европа и европейските индустриални интереси - а това не е забавяне“.