Миналата есен Илон Мъск беше изненадан от съобщенията за отсъствия на персонал в завода на Tesla край Берлин.

„Това звучи безумно. Разглеждам случая“, пише в X през септември миналата година главният изпълнителен директор и известен работохолик, в отговор на туит, в който се споменава за процент на болничните над 15 %.

Броят на работниците, които се разболяват, отдавна е проблем в предприятието, където мениджърите се борят да запазят свободолюбивия дух на американска технологична компания на фона на натиска на профсъюзите да се придържат към по-благоприятни европейски практики, пише The Wall Street Journal.

Културният сблъсък предлага корпоративен контекст за все по-честите намеси на Мъск в европейската политика, включително неотдавнашната му подкрепа за крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“.

„От MAGA към MEGA: да направим Европа отново велика!“ пише Мъск в Х на 18 януари, използвайки лозунга от предизборната кампания, която доведе Доналд Тръмп до Белия дом. По време на разговора за приходите на Tesla на 29 януари той повтори мнението си, че бюрократичните пътища на Европа трябва да бъдат нарушени.

Напрежението между работната култура на Tesla и местните норми ще достигне до германските съдилища в тест за глобалната съпротива на компанията срещу синдикатите. В края на миналата година профсъюзът IG Metall подаде иск за отстраняване на ръководителя на работническия съвет на Tesla за това, че „многократно е пренебрегвал закона, за да възпрепятства нашия ангажимент към интересите на работната сила“.

По това време компанията заяви пред местните медии, че искът е “отчаян”. Първоначалната среща по медиация е насрочена за 11 февруари.

Чук-чук

Когато през август миналата година броят на болничните в гигафабриката на Tesla скочи, местният заместник на Мъск Андре Тиериг праща мениджъри да звънят на вратите на отсъстващите работници. По-високият процент на болни служители в петък подсказва, че се злоупотребява със социалния модел на Германия, коментира Тиериг пред местните медии по онова време.

Въпреки репутацията си на трудолюбиви хора, през 2022 г. германците са се обаждали за болнични повече от всички други европейски граждани, показват изследвания на Световната здравна организация, като средно на служител се падат почти 25 дни отсъствие годишно поради заболяване или нараняване.

Икономистите обясняват високия процент с щедрата система за възнаграждение на служителите в Германия. По закон работниците имат право да получават пълно заплащане от работодателя за до шест седмици отсъствие по болест годишно.

IG Metall заяви, че процентът на отсъствията в Tesla е много по-висок от този на конкурентите поради „изключително високото работно натоварване“. През октомври профсъюзът проведе проучване, според което 83% от работниците се чувстват „често или много често претоварени“.

Мъск, който ръководи и други компании, като производителя на ракети SpaceX, и пое роля в администрацията на Тръмп, е добре известен с изтощителния си график и високите си очаквания към персонала. След като придоби X, Мъск каза на служителите, че ще трябва да бъдат „изключително упорити“ и да работят „дълги часове с висока интензивност“.

В Германия оплакванията относно условията на труд обикновено се разглеждат от т.нар. работнически съвет на компанията - група от избрани представители на служителите.

Но съветът на компанията е разделен. След гласуването през март IG Metall има 16 места, докато по-малките групи, които според профсъюза са близки до ръководството, имат общо 23 места.

През октомври Tesla уволни работник, който заемаше едно от местата в IG Metall, след като го обвини, че е отправял заплахи за физическо насилие. Профсъюзът отхвърли обвинението, което произтича от спор, след като работникът е бил извикан със закъснение на сутрешна среща след нощна смяна. Служителят обжалва уволнението си.

„Ръководството на Tesla многократно се опитва да възпрепятства работата на профсъюза в Бранденбург“, казва пред WSJ Дирк Шулце, регионален лидер на профсъюза.

Противопоставяне на съюзите

Илон Мъск не крие, че не е фен на профсъюзите, които обвинява, че създават йерархия и негативизъм на работното място.

Tesla е единственият автомобилен производител в Германия, който няма колективен трудов договор с работниците. IG Metall все още не е привлякла достатъчна подкрепа в завода, за да се бори с компанията за правото да преговаря за заплатите.

През ноември, когато Tesla повиши заплатите на работниците от германския си завод с 4%, Тиериг отдаде дължимото на независимостта на компанията, която ѝ позволява да действа „бързо и гъвкаво“, според изявление, направено тогава пред местните медии.

Той също така подчерта как е повишила заплатите „без трудови спорове или стачки“.

Коментарите се появиха в момент, когато местният гигант Volkswagen беше влязъл в шумни преговори с IG Metall относно заплатите, инвестициите и потенциалното закриване на заводи.

След почти тримесечни преговори в края на декември VW подписа споразумение със синдиката, което предвиждаше намаляване на производствения капацитет на компанията без задължителни съкращения. Анализаторите приветстваха постигнатото споразумение, но някои критикуваха липсата на спешност предвид свития европейски автомобилен пазар и непредвидимия скъп преход към електромобили.

Миналата година продажбите на ЕV в Европа спаднаха, след като Германия, най-големият пазар в региона, намали субсидиите. Tesla беше засегната по-силно от повечето, като регистрациите са намалели с 11%, според търговската организация на индустрията ACEA.

През тази година в Европейския съюз ще бъдат въведени по-строги правила за емисиите, които изискват от повечето производители да продават много електрически автомобили или да плащат огромни глоби.

Без да има бизнес с ДВГ, Tesla е потенциален бенефициер на тези правила, тъй като може да се съгласи да поеме излишните емисии на традиционните производители на автомобили срещу заплащане, което ще им помогне да избегнат санкциите.

Въпреки това и други мерки на ЕС, които подкрепят електромобилите, Мъск призова Европа да премахне регулациите - позиция, по която той се присъединява към крайнодясната германска партия AfD.

„Само AfD може да спаси Германия“, казва Мъск за германски вестник. Подходът на партията към дерегулацията „отразява принципите, които направиха Tesla и SpaceX успешни“, добавя той.

В едночасов разговор със съпредседателя на AfD Алис Вайдел в X на 9 януари Мъск се оплака от бумащината, необходима за откриването на фабриката на Tesla в Берлин - завод, срещу който се обявиха местните политици от AfD.

Страните се нуждаят от „нещо като сметище за правила“, казва Мъск.

„Ако има някакво съмнение, че правилата и регулациите са нетно благо, трябва да ги премахнем, защото в противен случай стигаме до момента, в който всичко е незаконно.“