Perplexity стана поредната компания за изкуствен интелект, която пуска инструмент за задълбочени изследвания.

През декември Google представи подобна функция за своята AI платформа Gemini. След това OpenAI пусна свой собствен изследователски агент по-рано този месец. И трите компании дори дадоха на функцията едно и също име: Deep Research.

Нейната цел е да се предоставят по-задълбочени отговори с реални цитати за по-професионални случаи на употреба в сравнение с това, което бихте получили от потребителски чатбот. В публикация в блога, в която обявява Deep Research, Perplexity пише, че функцията „се справя отлично с редица задачи на експертно ниво - от финанси и маркетинг до продуктови проучвания“.

В момента Perplexity Deep Research е достъпна в интернет, а компанията заяви, че скоро ще бъде добавена към приложенията за Mac, iOS и Android. За да го използвате, просто трябва да изберете „Deep Research“ от падащото меню, когато изпращате запитването си в Perplexity. След това инструментът ще създаде подробен отчет, който може да бъде експортиран като PDF или споделен като Perplexity Page.

За да създаде този доклад, казват от Perplexity, Deep Research „итеративно търси, чете документи и разсъждава какво да прави по-нататък, като усъвършенства изследователския си план, докато научава повече за тематичните области, подобно на това как човек може да изследва нова тема“.

Компанията изтъква и представянето на новия си инструмент на Humanity's Last Exam - сравнителен тест за изкуствен интелект с въпроси на експертно ниво в различни академични области. Deep Research е постигнал 21,1% на теста, като с лекота е победил повечето други модели, като Gemini Thinking (6,2%), Grok-2 (3,8%) и GPT-4o на OpenAI (3,3%), но не е достигнал Deep Research на OpenAI (26,6%).

Докато в момента е необходим абонамент Pro за 200 долара на месец, за да използвате Deep Research на OpenAI (компанията планира да разшири обхвата си с други нива на абонамент), обаче функцията Deep Research на Perplexity е достъпна безплатно – потребителите без абонамент получават неуточнен, но ограничен брой заявки на ден, а плащащите абонати - неограничен брой заявки.

Изглежда, че Deep Research на Perplexity също така работи по-бързо, като изпълнява повечето задачи за по-малко от три минути в сравнение с 5 до 30 минути за OpenAI Deep Research.

Въпреки че е твърде рано да се каже как тези инструменти ще се отразят на ежедневните и професионалните изследвания, когато станат по-популярни, The Economist наскоро подчерта недостатъците на  Deep Research на OpenAI, които вероятно важат и тук. Те включват не само ограниченията на неговата „креативност“ при интерпретирането на данни и склонността да разчита на източници, които са „лесно достъпни“, но и по-големият риск, че „възлагането на всичките ви изследвания на супергениален асистент“ може да „намали броя на възможностите да достигнете до най-добрите си идеи“.