ChatGPT надхвърли 400 млн. потребители въпреки засилващата се конкуренция
От OpenAI акцентират, че тенденцията за повишаващ се интерес се разпространява и в нейния разрастващ се бизнес с предприятия

OpenAI се разраства бързо въпреки нарастващата конкуренция. Базираната в Сан Франциско технологична компания е имала 400 млн. седмични активни потребители към февруари, което е с 33% повече от 300 млн. през декември, разкри главният оперативен директор на компанията Брад Лайткап пред CNBC.
Той изтъква „естествения прогрес“ на ChatGPT, като по думите му той е факт заради това, че платформата става все по-полезна и позната на по-широк кръг от хора.
„Хората чуват за нея от уста на уста. Те виждат ползата от ChatGPT. Виждат, че приятелите им го използват“, казва Лайткап, като добавя, че е необходимо време, за да намерят хората случаи на употреба, които да им допаднат. „Налице е цялостен ефект от това, че хората наистина искат тези инструменти и виждат, че те са наистина ценни“.
От OpenAI акцентират, че тази тенденция се разпространява и в нейния разрастващ се бизнес с предприятия. Компанията вече има 2 млн. плащащи корпоративни потребители, което е приблизително двойно повече от септември. Според Лайткап често първо служителите използват ChatGPT лично и след това предлагат на компаниите си да внедрят инструмента.
„Получаваме много предимства, както и попътен вятър от органичното приемане от потребителите, когато хората вече са запознати с продукта“, казва той. „Имаме наистина здравословен растеж, по различна крива“.
Трафикът на разработчиците също се е удвоил през последните шест месеца, като за „аргументирания“ модел на компанията o3 той е нараснал петкратно, според Лайткап. Разработчиците използват OpenAI, за да интегрират технологията в собствените си приложения. Uber, Morgan Stanley, Moderna и T-Mobile са сред някои от най-големите си корпоративни клиенти.
Лайткап сравнява това използване с навлизането на облачните услуги на AWS преди две десетилетия. Макар че потребителският бизнес може да се развива по-бързо, тъй като хората могат да го възприемат по свое желание, предприятията са в „процес на навлизане“, акцентира той и добавя:
„Има цикъл на закупуване и процес на обучение, който се случва при разширяването на бизнеса с предприятията. AI ще бъде като облачните услуги“.
Ефектът DeepSeek
Растежът на OpenAI идва на фона на нова конкуренция от страна на китайския конкурент DeepSeek, който разтърси технологичните пазари през януари. Той мотивира инвеститорите да се замислят дали китайският стартъп няма да попречи на бъдещата рентабилност на американските компании за изкуствен интелект и на тяхното господство. Технологичните играчи с мегакапацитет бяха засегнати особено силно. Nvidia загуби 17% в понеделника, в който DeepSeek обяви своя модел R1, изтривайки почти 600 млрд. долара от пазарната си стойност.
По-късно същата седмица OpenAI обвини DeepSeek, че неправилно е обучавала моделите си с техника, известна като „дестилация“. Според Лайткап новата конкуренция не е променила начина, по който OpenAI мисли за отворения код, продуктовата си пътна карта или плановете за високи разходи.
„DeepSeek е свидетелство за това колко много изкуственият интелект е навлязъл в общественото съзнание и мейнстрийма - това би било непостижимо преди две години“, казва той. „Това е момент, който показва колко мощни са тези модели и колко много хора наистина се интересуват от тях“.
Освен с появата на DeepSeek, OpenAI се сблъсква и с напрегнат период на правния фронт. Милиардерът Илон Мъск, съосновател на компанията, съди OpenAI за нарушаване на договор, тъй като тя се опитва да промени статута си от организация с идеална цел в пазарна такава. Microsoft е вложила милиарди в компанията, а SoftBank е близо до финализиране на инвестиция от 40 млрд. долара, която може да повиши оценката на лабораторията за AI до 300 млрд. долара, според източници, запознати със сделката.
Мъск и група инвеститори предложиха да закупят активите на нестопанската организация за 97,4 млрд. долара по-рано този месец. В писмо до адвоката на Мъск този на OpenAI заяви, че управителният съвет на компанията е установил, че „широко разгласената „оферта“ на Мъск всъщност изобщо не е оферта“. Председателят на OpenAI Брет Тейлър пък беше категоричен, че компанията „не се продава“.
„Цифрите показват всичко“, смята Лайткап. „Опитваме се да бъдем много прозрачни по отношение на всичко това. Мъск е конкурент. Той се състезава с нас. Но това е нестандартен начин на състезаване“.