Как 6 смартфона могат да променят завинаги начина на поддръжка на метрото
Проект на метрополитена в Ню Йорк и Google използва AI, за да подобри инспекцията на 1000-километровата мрежа от релси на метрото

Между септември и януари шест смартфона Google Pixel се превръщат в част от интериора и екстериора на четири вагона на метрото в Ню Йорк. По-конкретно, на влак А, който изминава 50 километра между северния край на Манхатън и южния край на Куинс.
Телефоните не са били безстопанствени или забравени. Те са поставени в пластмасови корпуси и са закрепени чрез скоби към долната част и вътрешността на вагоните. Хората обикновено използват смартфоните си, за да пишат имейли, да скролват в Instagram или да изследват Roblox, докато се движат в градския транспорт. Операторите на метрото обаче използват техните сензори - акселерометри, магнитометри и жироскопи, а на тези, прикрепени към външната част на вагоните, и допълнителни външни микрофони, за да слушат внимателно.
Телефоните са част от кратък експеримент на нюйоркската метрополитенска транспортна администрация и Google за това дали евтината технология може да допълни работата на агенцията по инспектиране на трасетата. Обикновено проверките се извършват от инспектори, които заедно преминават през цялата 1000-километрова мрежа на метрото в Ню Йорк, като следят за проблеми като счупени релси, повредени сигнални инсталации и повреди заради вода. Три пъти годишно специализирани, натоварени със сензори „вагони за геометрия на влаковете“ също събират и качват по-сложни данни за състоянието на железопътната инфраструктура в града.
Работата на нюйоркския градски транспорт с експерименталната технология, която Google нарича TrackInspect, предполага, че данните за звука, вибрациите и местоположението, събрани сравнително евтино и използвани за обучение на модели за прогнозиране с изкуствен интелект, могат да допълнят тази инспекционна дейност. Тя може да насочи хората към подозрителни дрънкания, удари или скърцания, като им подскаже какви инструменти ще са им необходими за извършване на ремонта, преди да стигнат до него. По време на четиримесечния проект технологията е успяла да идентифицира 92% от местата на дефектите, които по-късно са били посочени от инспектори на релсовия път.
„В крайна сметка технологията може да се превърне в начин, по който да сведем до минимум работата, която се извършва за идентифициране на тези дефекти, и да насочим инспекторите в правилната посока. По този начин те могат да отделят време за поправяне, вместо за идентифициране, и да отидат директно там и да свършат работата“, казва пред WIRED Димитър Кричлоу, президент на нюйоркския метрополитен (MTA). В бъдеще той се надява да създаде „модернизирана“ система, която автоматично да идентифицира и организира отстраняването на проблемите по релсите.
За 3,7 милиона пътници, които пътуват ежедневно в системата, откриването на дефектите, преди да се превърнат в проблеми, може да бъде разликата между това да отидеш навреме на работа или на училище и да попаднеш в неочаквано закъснение.
„Целта на този проект е да се открият проблемите, преди те да се превърнат в сериозна пречка по отношение на обслужването“, казва Кричлоу.
Сътрудничеството с Google сега ще се разшири до пълен пилотен проект, добавят от MTA, в който компанията ще създаде производствена версия на технологията и ще я даде в ръцете на самите инспектори на релсите.
AI за инспекторите
„Експериментът на Google е част от голямото разнообразие от технологии с изкуствен интелект, които пътните агенции тепърва започват да използват в допълнение към типичните си инспекции“, казва Брайън Постън, помощник-вицепрезидент по въпросите на железопътния транспорт в консултантската компания WSP.
Докато Ню Йорк е уникален в използването на „хармоници“ - звук и вибрации - за установяване на проблеми, други са инсталирали малки сензори или камери на релсите, които правят автоматични измервания и сигнализират за несъответствия при появата им. Технологията е възможна не само благодарение на напредъка в машинното обучение, но и на по-евтините и по-малки батерии и процесори.
Въпреки това регулаторните органи на САЩ изискват редовна човешка проверка и поддръжка на релсите и Постън казва, че не очаква тези правила да отпаднат скоро.
„Докато технологията не може да бъде специфична и прецизна, винаги ще има нужда от човешко взаимодействие“, казва той.