Космическият кораб Starship на SpaceX се взриви в космоса в четвъртък, минути след като излетя от Тексас. Това провали опита за разполагане на макетни сателити във втория пореден неуспешен тест тази година за програмата на Илон Мъск за ракети за Марс.

Няколко видеоклипа в социалните медии показаха огнени отломки, които се промъкнаха през сумрачното небе близо до Южна Флорида и Бахамите след разпадането на Starship в космоса. To се случи малко след като той започна да се върти неконтролируемо с изключени двигатели, показа живото предаване на SpaceX за мисията.

Неуспехът се случва малко повече от месец след като седмият полет на ракетата на компанията също завърши с експлозивна повреда. Неуспехите се случиха в ранните фази на мисията, които SpaceX лесно надминаваше преди. Това показва сериозни неуспехи за програмата, която Мъск се опитваше да ускори тази година.

„За съжаление това се случи и миналия път, така че сега имаме известна практика“, казва говорителят на SpaceX Дан Хуот по време на живото предаване, цитиран от CNBC. „Все още не е ясно дали експлозията е причинена от автоматичната система за прекратяване на полета на SpaceX, която се задейства, когато нещо в ракетата се обърка. Корабът показа признаци на повреда преди експлозията си“.

Федералната авиационна администрация издаде заповеди за спиране на полетите на летищата в Маями, Форт Лодърдейл, Палм Бийч и Орландо заради „отломки от космически взрив“.

„По време на изгарянето за издигане на Starship превозното средство преживя бързо непланирано разглобяване и контактът беше загубен“, се казва в изявление на SpaceX. „Екипът ни незабавно започна координация с длъжностните лица по безопасността, за да приложи предварително планираните реакции при непредвидени обстоятелства.“

Неуспехът на Starship през януари завърши осем минути след полета, когато ракетата се взриви в космоса, като изсипа дъжд от отломки над карибските острови и причини леки щети на автомобил на островите Търкс и Кайкос.

Но космическата индустрия отбеляза и една победа в последните дни.

Intuitive Machines приземи втори космически апарат на Луната

Intuitive Machines приземи втори космически апарат на Луната, само една година след като направи това за първи път в историята. За съжаление, подобно на първия опит, изглежда, че космическият кораб на компанията може да се е наклонил настрани.

Лунният апарат, наречен Athena, се приземи на повърхността на Луната в четвъртък и стана вторият частен космически апарат, който каца на Луната тази седмица, след като Blue Ghost на Firefly Aerospace се приземи на 2 март.

Главният технологичен директор на Intuitive Machines заявява на пресконференция след кацането, цитиран от TechCrunch, че Athena се намира някъде в 50-метровата зона за кацане на Монс Мутон - планина с плосък връх на южния полюс на Луната. Но компанията все още работи по определянето на точното място, където е кацнала апарата.

Главният изпълнителен директор Стив Алтемус обаче казва, че компанията не смята, че той е в „правилна позиция“ - на езика на космическите полети „вероятно се е преобърнала“. Иначе, казва Алтемус, похвали мисията, която според него е преминала много по-гладко от миналогодишното пътуване до Луната.

Останалата част от мисията сега виси на косъм. Космическият кораб, който излетя към Луната на борда на ракета SpaceX Falcon 9 на 26 февруари, носи редица технологии, които Intuitive Machines се надяваше да изпробва.

Една от тях е пасивна лазерна ретрорефлекторна решетка, която Intuitive Machines се надява да използва за комуникация с други пристигащи или орбитални космически апарати. Това е изключително важна технология за надеждите на НАСА да изгради постоянна база на Луната - дотолкова, че космическата агенция възложи на Intuitive Machines договор за 4,8 млрд. долара в края на миналата година за изграждане на комуникационната система.

Athena носи и експеримент за добив на лед за НАСА, който агенцията се надяваше да използва, за да определи дали на Луната има достатъчно природни ресурси и един ден там да се произвежда гориво или кислород за дишане.

Допълнителните полезни товари включват марсоход, наречен MAPP, който трябва да тества клетъчно оборудване от Nokia, и твърдотелен сторидж, обявен за първия в историята „лунен център за данни“.