Когато преди две седмици глобални инвеститори и строителни предприемачи се събират на Френската Ривиера за престижното изложение MIPIM, проектът на Манчестър Юнайтед за нов стадион на стойност 2 милиарда паунда е обсипан с гръмки похвали.

Лорд Себастиан Коу, бивш ръководител на Олимпийските игри в Лондон 2012, казва от сцената, че предстоящата реконструкция на един от най-известните футболни клубове в света може да доведе до по-мащабно градско обновяване дори от Игрите преди 13 години, определяйки проекта като „най-голямото начинание в Европа“, предава Financial Times.

Кметът на Манчестър Анди Бърнам казва пред медията, че очаква над 200 милиона паунда държавно финансиране за транспортната инфраструктура, която ще позволи изграждането на новия стадион и ще даде тласък на местен план за развитие, „който засенчва всички останали“.

Презентацията в Кан в крайна сметка е част от целенасочена кампания за привличане на държавно финансиране преди предстоящия бюджетен преглед през юни, коментира FT.

Клубът от Висшата лига и неговите влиятелни поддръжници предвиждат изграждането на стадион с капацитет за 100 хиляди зрители, проектиран от световноизвестното архитектурно студио на Норман Фостър, както и създаването на 17 000 нови жилища в околността. Финансовият министър Рейчъл Рийвс, която вече публично подкрепи инициативата, разглежда „Ню Трафорд“ като един от стратегическите проекти за икономически растеж извън Лондон.

Неизяснените въпроси

Въпреки това остават редица неясноти относно осъществяването на плана.

Най-същественият въпрос е откъде ще дойдат необходимите 2 милиарда паунда за замяна на историческия, но остарял Олд Трафорд. Разположен западно от центъра на Манчестър, той е с капацитет 74 хил. зрители.

Колет Рош, главен оперативен директор на Манчестър Юнайтед, казва пред FT, че интересът към инвестиции в новия стадион е значителен:

„Водим множество разговори за осигуряване на различни източници на приходи – разговори, които са изключително позитивни. Вярваме, че проектът е напълно осъществим.“

fosterandpartners.com

Анди Грийн, финансов говорител на Manchester United Supporters Trust и ръководител на инвестиционния отдел в Rockpool Investments, приветства идеята, но подчертава, че финансирането ще бъде „изключително сложно“.

„Клубът вече има 731 милиона паунда дългове, плюс още 291 милиона, дължими на други клубове“, обяснява той. „Всички активи на Юнайтед са заложени, така че единственият начин за допълнително финансиране е рефинансиране на текущите задължения.“

За разлика от Тотнъм, който построи своя нов стадион за 1,2 милиарда паунда без предварителни дългове, Манчестър Юнайтед стартира от значително по-неблагоприятна позиция. Освен това, Тотнъм успя да вземе заем при много по-ниски лихвени проценти, а днес подобно финансиране би било далеч по-скъпо и несигурно.

Според Грийн продажбата на правата за името на новия стадион би могла да донесе значителни приходи, а печалбите от имотните проекти в района биха улеснили достъпа до заеми. Въпреки това, потенциалните приходи от имотни инвестиции остават „напълно неясни“.

Логистични препятствия

Ключов елемент от грандиозния архитектурен замисъл е преместването на железопътната компания Freightliner, чийто обект се намира западно от настоящия стадион и върху който клубът иска да разшири строителството.

Източници на FT, запознати с плановете, споделят, че Юнайтед може да построи стадиона и без да разширява терена си, но това би било значително по-сложно и далеч не толкова впечатляващо.

Бърнам и клубът настояват държавата да финансира преместването на Freightliner на 25 мили в новия логистичен хъб ILP North в Сейнт Хелънс, Мърсисайд.

Според тях този ход не само ще освободи място за новия стадион, но и ще облекчи натоварения железопътен коридор Castlefield в Манчестър, където товарните влакове се конкурират с междуградски, регионални и крайградски линии, превръщайки района в един от най-проблемните жп възли в страната.

Бърнам посочва, че предложението е значително по-евтино от предишни планове за изграждане на нови жп капацитети в Манчестър.

Експерти в ЖП сектора обаче оспорват идеята, че преместването на товарните влакове ще донесе същите ползи като отменения проект за разширение на станция Piccadilly с две нови платформи. Според тях не може да се твърди, че премахването на един товарен влак на час е еквивалент на изграждането на изцяло нови релсови трасета.

Сроковете също са под въпрос

По думите на Рош в Кан стадионът ще бъде изграден за 5-6 години чрез модулно строителство, но процесът по одобрение и обществените обсъждания за новия логистичен хъб в Сейнт Хелънс вероятно ще отнемат повече време - до 2029 г.

Критиците се противопоставят на използването на публични средства за подпомагане на клуб, контролиран от милиардера сър Джим Ратклиф – собственик на Ineos, който е регистриран в Монако по данъчни съображения.

Според тях е недопустимо в момент, в който се орязват социални разходи, държавни средства да подпомагат „данъчен изгнаник“, пише FT.

fosterandpartners.com

Въпреки споровете се твърди, че проектът ще има мащабен икономически ефект. „С цялото ми уважение към много от стадионите, които са построени в Обединеното кралство, те са просто стадиони. Това тук е нещо много повече“, казва пред FT бившият шеф на Олимпийските игри в Лондон Себастиан Коу, който е член на работната група, изготвяща планове за възстановяване около „Олд Трафорд".

Клубът твърди, че проектът може да създаде 92 000 работни места - над два пъти повече от тези, които работят в съседния индустриален център Трафорд Парк.

Коу добавя, че това ще бъде първият по рода си проект за растеж, ръководен от футбола, както и че е разговарял директно с британския премиер Кийр Стармър и има позитивни сигнали от кабинета му.