На същата снимачна площадка, където някога са се разхождали легендите на нямото кино Чарли Чаплин и Мейбъл Норманд, днес холивудски продуценти, актьори и режисьори отпиват от коктейлите си и наблюдават с възхищение не поредната филмова премиера, а нещо, което някои наричат „най-големия пробив от ерата на звуковото кино насам“ - а именно видеото, генерирано от изкуствен интелект.

Дали обаче AI е бъдещето на седмото изкуство - или началото на края му - все още е под въпрос, пише BBC.

Само преди две години Холивуд спря да функционира. Буквално. Актьори и сценаристи излязоха на протест, настоявайки за защита срещу навлизането на AI в индустрията.

Днес обаче нещата стоят по различен начин и технологията бавно и постепенно се прокрадва в телевизията, киното и видеоигрите. А на последните награди „Оскар“ две от отличените продукции официално признаха, че са използвали изкуствен интелект.

На фона на 90-арски хип-хоп компютърни разработчици танцуват заедно с актьори и продуценти - ясен знак, че властта в Холивуд може би вече се пренарежда.

„Използването на AI в киното е неизбежна част от индустрията“, казва Брин Мусър - домакин на партито и съосновател на Moonvalley, компанията зад Marey - генератор на видео чрез изкуствен интелект.

Разликата е, че Marey всъщност заплаща на режисьорите за правата върху използваните кадри.

„Знаем, че AI може и да звучи като мръсна дума в Холивуд, но нашият продукт е чист“, казва той.

„Артистите трябва да са на масата за преговори“, добавя Мусър. „По-добре е да създаваме инструменти за творците, отколкото да бъдем прегазени от технологичните гиганти.“

Изкуственият интелект отдавна е антагонистът в холивудските продукции - като например Skynet в „Терминатор“.

Днес обаче критиките не са насочени толкова към самата технология, колкото към създателите ѝ. Много от големите AI разработчици използват публично достъпни данни - включително и защитени с авторски права материали - за да обучават моделите си. Това е причината, поради която мнозина творци се чувстват буквално ограбени.

OpenAI, Google и други вече са изправени пред серия съдебни дела от писатели, актьори и медии, които твърдят, че трудът им е използван без разрешение.

Сценаристите дори настояват и големи студиа като Paramount, Disney и Universal да се включат в съдебната битка - макар засега никое от тях да не е предприело правни действия.

„Всички сме се борили за авторските си права и никой не иска трудът му да бъде краден, за да печели някой друг“, казва Мусър.

Междувременно Холивуд експериментира с AI.

Номинираните за „Оскар“ Emilia Perez и The Brutalist използват технологията, за да променят гласове. Ейдриън Броуди дори спечели наградата за най-добър актьор с помощта на технология, която подобрява унгарския му акцент. Актьори като Том Ханкс и Харисън Форд вече бяха „подмладени“ чрез изкуствен интелект.

Само този месец OpenAI организира свой собствен филмов фестивал с изкуствен интелект в Лос Анджелис, а режисьорите на Marvel - братята Джо и Антъни Русо - обявиха пред Wall Street Journal, че ще инвестират 400 милиона долара в създаването на AI инструменти за киното.

Но въпросът остава - това ли е новата златна ера на киното или е просто бавното му залязване?

Генеративният изкуствен интелект може да решава проблеми и да „мисли“ по начини, които напомнят на човешките - само че се случват с много по-висока скорост. И въпреки че това звучи вълнуващо, много от професионалистите в индустрията са притеснени.

И причините им са напълно основателни. AI вече се използва за писане на сценарии, за създаване на анимации, виртуални локации, гласови и дори изцяло генерирани „актьори“.

Ако попитате ChatGPT кои професии в Холивуд са най-застрашени от изкуствения интелект, отговорът му е ясен: статистите са първи в списъка. Звездите и режисьорите от А-листата са в безопасност към момента, защото стойността им идва от добре познатите имена, а не от алгоритми.

///

На партито на Moonvalley в хипстърския Silver Lake, където гостите идват от цял Лос Анджелис въпреки дъжда (да, в LA това е голяма работа), всички говорят за изкуствения интелект — макар повечето да отказват да го правят пред репортери.

„Тук сме, за да се учим“, споделя един от холивудските продуценти. „Не подписваме нищо, не купуваме нищо. Но със сигурност сме любопитни.“

Брин Мусър и партньорът му Наим Талукдар не просто говорят за технологията - те вярват, че тя има шанса да трансформира киното, като даде възможност за създаване на блокбъстъри с минимални бюджети. Разбира се, това ще доведе и до доста лоши филми. Но може би ще помогне и на следващия Тарантино или Скорсезе - дори и без подкрепата на голямо студио.

„Използването на AI няма никакъв смисъл, ако артистът не е в центъра на събитията“, казва Талукдар. „Технологията трябва да служи на твореца, а не обратното.“

Докато Холивуд експериментира, в Белия дом подготвят нова стратегия за изкуствения интелект. Технологичните гиганти настояват, че не могат да се състезават с Китай при сегашните американски закони за авторско право. Според тях е нужна пълна свобода за използване на съдържание - от Мики Маус до Матрицата - за да тренират AI моделите си в името на „националната сигурност“.

Google и OpenAI дори искат САЩ официално да признаят използването на защитено с авторско право съдържание като „fair use“ - свободно и законно.

Естествено, артистичната общност не е съгласна.

Над 400 холивудски звезди - сред които Наташа Лион, Бен Стилър, Кейт Бланшет, Пол Маккартни и Лили Уашовски (която създава Матрицата) - подписват открито писмо до администрацията на Тръмп с ясно послание: „Лидерството на САЩ в областта на AI не трябва да унищожава креативната ни индустрия.“

Извън офиса на Disney Character Voices актьори протестират срещу компании за игри, които отказват да се споразумеят по въпроса с AI.

Актьорите искат договор, който да гарантира, че гласовете и образите им няма да се използват за трениране на AI без тяхното съгласие.

Въпреки всичко, Брин Мусър е оптимист: „Технологията ще бъде във всичко. Но ние трябва да се борим тя да се използва по правилния начин - така че артистите да не бъдат прегазени от големите корпорации.“