Скарлет Йохансон отправя остро предупреждение за „злоупотребата с изкуствения интелект“, след като наскоро се появи дийпфейк видео, в което тя и други известни личности с еврейски произход отправят послание в знак на протест към Кание Уест.

Фалшивото видео се разпространи в социалните мрежи като отговор на поредния скандал около рапъра, който наскоро напусна X, след публикуването на серия от антисемитски постове, и пусна в продажба тениски със свастики на своя сайт, пише BBC.

Във видеото, което използва AI, Йохансон, Дейвид Шуимър, Джери Зайнфелд и други звезди носят бели тениски със символа на Давидовата звезда, отпечатан върху ръка, показваща среден пръст, с надпис „Kanye“.

Актрисата заяви, че не толерира речта на омразата, но въпреки това подчертава, че AI се превръща в още по-опасен инструмент за манипулация.

„Разпространението на реч на омразата чрез AI е по-голяма заплаха от всяка отделна личност, която я разпространява. Ако не се противопоставим на злоупотребата с изкуствения интелект – независимо от контекста – рискуваме да изгубим връзката си с реалността“, казва тя в официално изявление за People.

Във видеото са използвани и лицата на Стивън Спилбърг, Адам Сандлър, Саша Барон Коен, Натали Портман и Лени Кравиц, без тяхно съгласие.

Фалшивата кампания с участието на AI носи посланието „Достатъчно! Присъедини се към борбата срещу антисемитизма“ и е дело на Гай Бар и Ори Беджерано – дигитални маркетолози от израелската агенция Gitam BBDO.

Като публикува видеото в Instagram, Беджерано написа: „Време е да спрем да мълчим и да отвърнем на антисемитите като Кание Уест по възможно най-силния начин.“

Журналистката Никол Лампърт от The Jewish Chronicle обаче коментира, че видеото „показва крещящото мълчание от страна на холивудските звезди“ по темата.

„Беше вълнуващо да видим известни личности да се противопоставят на Кание Уест – само ако го бяха направили наистина“, пише тя.

Уест, който вече официално носи името Ye, неведнъж е попадал в заглавията на медиите заради антисемитските си изказвания. Той самият се е наричал „нацист“ и е хвалил Хитлер в свои постове в X, преди да закрие профила си в неделя.

Но скандалът не приключва дотук – Ye дори пусна реклама по време на Super Bowl, която насочваше зрителите към сайта му, където можеха да закупят тениски със свастика.

След бурната реакция Shopify премахна сайта му във вторник заради нарушаване на политиките на платформата.

В същото време музикалният му партньор Ty Dolla $ign, с когото работиха върху албумите Vultures 1 и Vultures 2, също увеличи дистанцията си с Уест, но без директно да го споменава.

„Не подкрепям речта на омразата под никаква форма“, написа той в Instagram.

Докато знаменитости и компании се опитват да се разграничат от поредния скандал, нови данни от Advertising Standards Authority показват, че най-разпространеният тип измами в интернет са именно фалшивите реклами с образите на известни личности.

Случаят с дийпфейк видеото на Скарлет Йохансон е поредното доказателство, че AI може да бъде опасно оръжие – не само за създаването на фалшиви новини, но и за подправяне на реалността.