В понеделник, някъде над пустинята на Западен Тексас, шест жени – сред които Кейти Пери, Гейл Кинг и Лорън Санчес – ще отпътуват към Космоса с ракетата на Blue Origin.

Не, на борда няма да има пилоти. Само перфектни визии, амбиции и няколко минути, прекарани в безтегловност.

Изглежда, че космическият туризъм навлиза в нова фаза – пълна с блясък, селфита и социална символика, пише The Guardian.

Новият полет на New Shepard – ракетата на Джеф Безос – е представен като първата мисия до границите на Космоса, изцяло с жени, макар че технически това не отговаря напълно на реалността.

Още през 1963 г. съветската космонавтка Валентина Терешкова лети напълно сама в орбита.

Разликата може би идва оттам, че нейната мисия не е била в колаборация с модна фотосесия за Elle и не включва коментари като: „Ще върнем блясъка в Космоса“ и „Ние ще сме тези, които ще сложат ‘ass’ в думата astronaut“, както с усмивка казват Пери и Санчес.

Полетът ще бъде с продължителност 11 минути и ще отведе екипажа на над 100 км над земната повърхност – над прословутата линия на Карман, считана за официалната граница на Космоса.

Освен иконата на поп музиката и годеницата на Безос, на борда ще бъдат и бившата инженерка на NASA Айша Боу, правозащитничката Аманда Нгуен и филмовата продуцентка Кериан Флин.

„Ако като дете някой ми беше казал, че ще бъда част от първия женски екипаж в Космоса, бих му повярвала. Нищо не беше извън въображението ми“, пише Кейти Пери в профилите си.

Санчес, която освен годеница на Безос е и журналист, нарича полета „възможност, която разширява границите на ролята на жените в науката, технологиите и мечтите“.

Но не всички са очаровани от космическото пътешествие на звездите.

Критиците виждат в тези „пътувания“ нещо повече от луксозни разходки. С цени над $150,000 само като депозит, космическият туризъм остава недостъпен за по-голямата част от обществото – и за някои звучи като пародия на реалността.

„Има хора, които не могат да си позволят дори яйца, а други се подготвят за космически полети с помощта на професионален стилист“, отбеляза актрисата Оливия Мън в предаване по NBC.

Според The Guardian, макар тези мисии да изглеждат като PR-парад на милиардерите, за Безос те са част от по-голям план: битката с Илон Мъск за доминация на космическия пазар.

SpaceX вече има над 460 успешни изстрелвания със семейство ракети Falcon, докато Blue Origin е едва на 31, включително само 11 с екипаж.

Зад кулисите текат и съдебни битки за милиарди долари държавно финансиране, а Мъск и Безос си разменят реплики в социалната мрежа X, собственост на Мъск.

Според индустриални източници, Blue Origin се опитва да вдигне шум около това, което нарича „несправедливо предимство“ на конкурента.

„Елон иска монопол в Космоса“, твърди човек, запознат със стратегията на Blue Origin във Вашингтон. А лобист от сектора добавя: „Хората се тревожат какво точно го спира. Говорим за двама от най-непредсказуемите хора в света. Това не е шоколад и фъстъчено масло – това е битка за световна доминация.“

В тази надпревара всяка минута, прекарана в орбита, и всяко име на борда са от значение.

Полетите на Blue Origin са напълно автономни – без пилоти и без нужда от ръчно управление. Пътниците преминават двудневно обучение, включващо физическа подготовка, протоколи за безопасност и процедури в безтегловност, пише BBC.

Капсулата се връща на Земята с парашути, а ракетният бустер каца самостоятелно близо до мястото на изстрелване – част от стратегията за многократна употреба и по-ниски разходи.

Подобни мисии често са критикувани и заради екологичния им отпечатък.

Според изследване на проф. Елоиз Маре от University College London, частиците от изгорелите газове в горната атмосфера имат затоплящ ефект, който е 500 пъти по-силен от този на самолетите.

Но някои експерти виждат и нови възможности.

Астронавтът Тим Пийк защитава стойността на човешкото присъствие в Космоса и неговия потенциал да решава глобални проблеми, включително климатични.

А проф. Брайън Кокс казва в интервю за BBC:

„Нашата цивилизация трябва да се разшири отвъд планетата ни – и колаборациите между NASA и някои частни компании, независимо дали става въпрос за SpaceX или Blue Origin, са стъпка в правилната посока.“