Стриймингът не е защитен актив. Рискът от рецесия ще тества силата на Spotify и Netflix
Стрийминг гигантите са по-добре подготвени от конкурентите си за икономически предизвикателства, но скъпите акции зависят и от финансовия растеж на компаниите
&format=webp)
Едно е да спечелиш стрийминг войната. Преодоляването на глобалната рецесия е съвсем друго.
Акциите на Netflix и Spotify се представят по-добре от повечето в технологичния и медийния сектор по време на предизвиканото от митата на САЩ влакче на ужасите. Подобна устойчивост има известна логика, тъй като абонаментните стрийминг услуги не са пряко засегнати от по-високите мита върху стоките, внасяни от други държави.
В същото време широкият обхват на Netflix и Spotify, които заедно имат над половин милиард абонати, плащащи месечни такси, им дава доста силна позиция както пред създателите на съдържание, така и пред тяхната аудитория. Това предимство може да се запази и дори да се засили в случай на рецесия, която би навредила на по-слабите им конкуренти. В доклад от 9 април Джъстин Патерсън от KeyBanc Capital Markets описва Netflix и Spotify като „дефанзивни игри поради повтарящите се приходи, продуктовите цикли и консолидацията на индустрията“.
Все пак устойчивостта не е имунитет. Рискът от рецесия остава реален, дори и след като президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви 90-дневна пауза за много от новите мита, за да даде време на държавите, към които са насочени, да сключат нови сделки с Белия дом.
На този фон повечето анализатори имат оценки „купува“ за двете акции. Но при 35-кратна и 45-кратна прогнозна печалба съответно, Netflix и Spotify имат и високи оценки, които отразяват надеждите за растеж от по-нови бизнес линии. Spotify наскоро навлезе в сферата на аудиокнигите и планира да пусне „супер премиум“ ниво на услугата, предлагащо музикални потоци с по-високо качество и други предимства.
Междувременно Netflix работи по изграждането на рекламен бизнес, който върви изненадващо бавно предвид голямата база от абонати, пише The Wall Street Journal.
Анализаторите смятат, че Netflix е генерирала малко над 1,8 млрд. долара приходи от реклами през миналата година, което е около 5% от общите приходи на компанията, според оценки на Visible Alpha.
Очакванията за този бизнес са високи: „Mоже да се каже, че 2025 г. е годината, в която преминаваме от пълзене към ходене“, заяви съизпълнителният директор на Netflix Грег Питърс по време на последния разговор за приходите на компанията през януари.
Очаква се и двете компании да покажат силен ръст на приходите и печалбите в предстоящите си отчети за първото тримесечие. По същия начин краткосрочните бизнес перспективи вероятно ще останат добри. Анализаторите очакват Netflix да прогнозира 14% ръст на приходите си за второто тримесечие, когато отчете резултатите си в четвъртък, докато докладът на Spotify от 29 април се очаква да включва прогноза за поне 19% ръст, според оценките на FactSet.
И поне Netflix има някои доста амбициозни цели в по-дългосрочен план. Ръководителите на компанията се стремят да удвоят приходите си до 2030 г. и да утроят оперативните си приходи през това време. Това сочат вътрешните планове след годишния бизнес преглед миналия месец, съобщи WSJ в понеделник.
Но несигурните икономически перспективи, предизвикани от колебанията на тарифите през изминалата седмица, помрачават картината за компаниите, които се стремят да заграбят все по-голям дял от потребителските разходи. Netflix и Spotify умело превърнаха услугите си в задължителни за огромен брой потребители, но перспективите им за растеж зависят от това дали тези aбонати ще имат повече допълнителни пари в джобовете си.