China Railway на път да запише най-слабия борсов дебют в Китай през 2008 г.
Китайската държавна инфраструктурна компания China Railway Construction Corp. направи най-лошия борсов дебют в континентален Китай от 2006 г. насам, предава Bloomberg. Причините се крият в опасенията на инвеститорите, че правителството на страната ще засили мерките за “охлаждане” на икономиката.
Акциите на компанията поскъпнаха с 27% до 11.55 юана за брой в Шанхай спрямо началната цена от 9.08 юана. Базираната в Пекин China Railway Construction набра 5.5 млрд. долара от своето първично публично предлагане в Шанхай и Хонконг. Търговията с акциите на компанията в Хонконг ще започне на 13 март.
Китайското правителство повиши лихвените проценти и ограничи достъпа до заеми, за да овладее инфлацията, което спомогна широкият индекс CSI 300 да загуби 24% от стойността си, в сравнение със записания максимум на 16 октомври.
Акциите на China Railway Construction записаха най-малкото дебютно повишение на борсите в континентален Китай от 30 ноември 2006 г. насам, когато акциите на Henan Xinye Textile Co се покачиха с 24% на борсата в Шенжен.
Акциите на по-големия конкурент на компанията, China Railway Group Ltd, които се търгуват на борсата в Шанхай, са загубили 30% от стойността си от върховото си постижение на 7 януари. Акциите се оскъпиха с 69% в дебюта си на 3 декември.
Двете компании набират средства в континентален Китай с цел закупуването на машини и увеличаване на капацитета си. Китай ще похарчи 800 млрд. долара до 2020 г. за подобряване на железопътната си инфраструктура. Най-многолюдната страна ще разшири железопътната си мрежа с почти една трета през този период, според плановете на правителството.
China Railway Construction построи най-високата железопътна линия в света, която свързва Голмуд, в Западен Китай, с Лхаса, столицата на Тибет. В биографията на компанията присъства и първата пътническа железница в света на магнитна левитация в Шанхай. Делът на компанията в железопътните инфраструктурни проекти на страната е между 45 и 50%, според проспекта й за първично публично предлагане.
Първичното публично предлагане на акции на China Railway Construction в Хонконг е най голямото от повече от година насам, но съвпада с най-лошия годишен старт на IPO пазара от 2000 г.
Търсенето на нови акции на борсите в континентален Китай и в Хонконг намалява, след като компаниите, дебютирали през миналата година, набраха 127 млрд. долара на двата пазара. Поне пет компании, целящи да наберат 14 млрд. хонконгски долара, са отменили IPO-та си от ноeмври насам, според Bloomberg.
Представянето на капиталовите пазари страда от опасенията, че правителството ще повиши лихвените проценти, за да овладее инфлацията. Потребителските цени в страната са се повишили със 7.9% през февруари, което представлява най-голямото покачване от 11 години насам, според 22 икономисти, интервюирани от Bloomberg News. Правителството увеличи лихвените проценти шест пъти през миналата година.
China Railway Construction набра 22.2 млрд. юана (3.12 млрд долара) от IPO-то си на Шанхайската борса и 18.3 млрд. хонконгски долара (2.35 млрд. долара) от IPO-то си в Хонконг.