За мобилните оператори с любов
През последните седмици в медиите отново се заговори, че въпреки че сме най-бедната страна в ЕС, у нас се плаща доста скъпо за мобилни услуги. Това дойде да ни каже на крака и европейският комисар за медии, комуникация и информация - Вивиан Рединг.
У нас имаме най-високите цени за разплащане на обажданията между различни оператори. Това прави цената на услугите висока. „Още по-страшно е, че тези цени са много високи по отношение на жизнения стандарт и средната заплата на населението. За пример - такава такса в Германия и в Унгария е 9 евроцента, във Франция и Румъния - 6 цента, а в България - 18. Това не е нормално. Аз настоявам българският регулатор да намали тези изкуствени цени", са думите на еврокомисаря.
Сметките, които плащат българските граждани за мобилен телефон, също са над средноевропейските - в България средната месечна сметка миналата година е била близо 21 евро, при 19.5 за ЕС.
Според Индъстри Уоч, планът за поетапно намаляване на цените на свързване между операторите, обявен от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), не е достатъчно бърз и отлага решаването на проблемите. В момента, ако звъннете от своя мобилен телефон на друг оператор, ще струва минимум 25 стотинки (трафик на едро при това) - най-високата европейска цена. В плана си КРС реши цената от 1 юли да стане 23 стотинки. От януари догодина цената ще е 20.5 стотинки, а от юли 2010 г. -13 стотинки.
Комисията за регулиране на съобщения аргументира намалението на цените с 2 стотинки от 1 юли с пазарен анализ, който е одобрен от европейската комисия. „Това, което ние предложихме като експертна оценка, стъпката беше малко повече около 3 стотинки, но тъй като се намираме в условията на световна икономическа криза, световната икономическа криза идва към Източна Европа. Ние все пак трябва да отчетем и интересите на операторите. Необходимост от живи пари", коментира председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков.
Интересна е загрижеността на КРС за мобилните оператори, като Мобилтел и Глобул за 2008 г. отчитат съвкупни приходи от 2.2 млрд. лв. Съпоставени към БВП, който за миналата година е 66.7 млрд. лв., тази сума възлиза на 3.3% от Брутния вътрешен продукт на страната ни. Печалбата на Мобилтел преди лихви, данъци, амортизации и обезценки е 724 млн. лв, а тази на Глобул е 382.5 млн. лв., или общо 1.1 млрд. лв.
Мобилтел увеличи абонатите си с 5.8% през миналата година до 5.4 млн. души, като запази лидерската си позиция с пазарен дял от 50%. Към 31 декември 2008 г., общият брой на клиентите на Глобул достигна 4.097 млн., като това дава пазарен дял на компанията от 38.1 на сто.
В същото време най-младият и малък оператор Вивател, е единствен, който оспорва решението на КРС, и то с основание. Причината за това е, че високата такса за свързване между мобилните оператори поставя висока бариера пред конкуренцията и заемането на пазарен дял.
За вече силните на пазара, Мобилтел (50%) и Глобул (38%), е в интерес цената на свързване да остане висока колкото се може по-дълго. Така те ще могат да защитават пазарния си дял срещу третия оператор, който се опитва да пробие. Поради високият пазарен дял на двете компании и високата цена на свързване между операторите Вивател няма как да предложи достатъчно конкурентна услуга за потребителите, и от там да се понижат цените на пазара като цяло.
Разбира се тук идва ролята на КРС, която се предполага, че трябва да работи за българските граждани, точно тези които им плащат заплатите...
За финал нека пак цитираме председателя на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков: „Ние все пак трябва да отчетем и интересите на операторите. Необходимост от живи пари"....
А интереса на потребителя кой ще отчете? И тяхната необходимост от живи пари в условията на криза...