Администрацията на Обама с тежък удар срещу GM
General Motors Corp. и Chrysler LLC трябва да преразгледат плановете си за преструктуриране, за да получат правителствена помощ, стана ясно днес. Така администрацията на Обама се мотивира относно казуса с помощите за двете компании.
Администрацията също така изиска оставката на изпълнителния директор на най-големия световен производител на автомобили - Рик Вагонер. GM също ще трябва да замени повечето от членовете си на Борда на директорите, както и да повиши усилията си към производството на автомобили с по-ефективни разходи на гориво.
В същото време Chrysler ще получи помощ от 6 млрд. долара, само ако завърши сътрудничеството с италианския автомобилопроизводител Fiat SpA в рамките на тридесет дни, обявиха още от там. В противен случай компанията няма да срещне финансова помощ от страна на правителството.
Компанията оценява сътрудничеството си с базираната в Торино автомобилна компания на стойност между 8 и 10 млрд. долара. В случай на одобрението на подобно сътрудничество, двете компании ще произведат своя първи модел през 2011 г., според изпълнителния директор на Fiat.
От GM се обърнаха за помощ в размер на 16.6 млрд. долара допълнителна помощ, след като получиха 13.4 млрд. долара през декември. От Chrysler поискаха нови 5 млрд. долара, след получените 4 млрд. долара по-рано.
След изнесената информация акциите на General Motors поевтиняха с 57 цента, или 21%, до ниво от 2.15 евро по време на европейската им търговия, като изгубиха 15% спрямо нивата си от ранната утрин.
За изминалата година акциите на автомобилния гигант са изгубили 87% от стойността си по време на търговията си на нюйоркската фондова борса. Компанията е и най-губещият компонент от индекса на сините чипове - Dow Jones Industrial Average.
От администрацията на Обама са стигнали до извода, че помощта няма да доведе до успех, дори и при подобряване на икономиката. Новата стратегия за подпомагане на компанията ще бъде фокусирана върху това да се намери начин за трайно възвръщане на рентабилността на водещия американски производител.
Това включва коренна промяна на произвежданите модели, съкращения на работна сила, промяна на дистрибуционната структура и др.
Още по темата:
Загуби в Европа след спекулации за банкрут на GM
Изпълнителният директор на GM подаде оставка