Защо ли средата у нас не е благоприятна към малкия бизнес?
Оповестената информация по-рано днес от икономическия министър на България Трайчо Трайков, че спадът в икономиката е овладян и вървим по равно по дъното, предизивка критичен коментар от страна на наш читател.
Решихме да го публикуваме и да се запознаете с това, което написа авторът, който запази анонимност.
„Трайков отново пропуска ОСНОВНИТЕ КРЪГОВЕ НА АДА ПРЕД МАЛКИЯ БИЗНЕС! Докато в БГ Икономиката съществуват долуспоменатите кръгове на ада, няма да имаме подобрение на икономиката!
Нама да имаме тръгване нагоре. Нито ще има чужди инвестиции, нито родните фирми ще имат сили да се борят постоянно с кръговете на ада и да генерират печалба. Откриването на магазин или кафене: или 31 кръга на ада - готови ли сте да влезете?
Те ви са гарантирани от държавата чрез ЗУТ. След намирането на подходящо помещение и сключването на договор за наем, всекидневието на бъдещия ресторантьор се превръща в един малък ад, наречен оформяне на документи.
Процедурата се състои от 30 стъпки, при които пред всевъзможни инстанции се представят купища бумащина и комисии преценяват дали са изпълнени с абсолютна точност безбройните им (понякога доста абсурдни) изисквания. Всяко ведомство има фиксиран срок, в който трябва да излезе със становище или да издаде разрешително, като периодите варират от седмица до четири месеца.
Ако ги съберете, излиза, че за да заработи в рамките на закона, един ресторантьор трябва да премине през около година и половина ходене по мъките. В много от случаите, разбира се, не всичко върви гладко. Анонимният чиновник, на когото сте предали документите си в началото на месеца, в средата излиза в отпуска и преписката се отлага за неопределено време.
Междувременно обикновено търговският обект работи НЕЗАКОННО или полузаконно, с всичките глоби и рушвети, произтичащи от това. Обобщената последователност на необходимите действия е, както следва (процедурата за откриване дори на миниатюрно кафене и магазинче е :
1. Подаване на скица на имота (14 дни)
2. Изваждане на виза за проучване и проектиране (30 дни)
3. Изготвяне на проекти по всички части - архитектура, електро, ВиК, ОВ (вентилации), технологии
4. Съгласуване на проектите в ХЕИ (15 дни). Изискват документи на фирмата, под което отделните инстанции разбират различни неща
5. Съгласуване на проектите в пожарната (30 дни).
6. Прехвърляне на електромера на фирмата, експлоатираща обекта
7. Прехвърляне на водомера на фирмата, експлоатираща обекта.
8. Разрешение за строеж на съответната община (30 дни).
9. Договор с независим строителен надзор.
10. Откриване на строителна площадка (ако се изисква) при промяна на фасада и конструктивни промени (30 дни).
Дотук са минали шест месеца, в които кандидат-собственикът е инвестирал и е плащал наем (минимум четирицифрена сума в долари). Но те съвсем спокойно могат да ти кажат "А, не, не може!". Тогава става страшно, знаете за какво става въпрос - няма да казвам, само ще показвам", обяснява човекът дръзнал да прави частен бизнес в търговски обект с характерния жест на потриване на палец и показалец.
По-нататък този жест ще се повтаря все по-често.
11. Заверка на заповедна книга в ДВСК (2 дни). Както твърдят очевидци, там преписките са огромни и за да преминат документите от едната купчина в другата... отново играят пръстите.
12. Следва изпълнение на предвиденото преустройство под ръководството на строителния надзор
13. Актове за скрити работи по време на строителството
14. Замерване на импеданс (72 часа)
15. Замерване на ФРС (фактори на работна среда) (14 дни)
16. Санитарно разрешително (10 дни)
17. Становище за експлоатация от пожарната (30 дни). Както и по предишната точка, има немалко вероятност да ви върнат, защото нещо "не е както трябва".
18. Ветеринарно-санитарно разрешително (ДВСК) (15 дни).
19. Становище на проектантите, че обектът е годен за експлоатация.
20. Становище от главния архитект и заверка на екзекутиви (30 дни). На този напреднал етап може да се окаже, че сградата, в която се строи, е архитектурен паметник. Ако той е от национално значение, всичко спира дотук с едни солидни разходи за ресторантьора.
21. 72-часова ОВ проба
22. Декларация от инвеститор и собственик за строителна стойност на обекта
23.Технически паспорт. Нищо,че сградата в която сте наели обектът няма такъв, а и сградите построени преди 30 години не отговарят на изискванията по сегашния ЗУТ. Отново следва формално изготвяне на Технически паспорт, плащане и корупция.
24. Конструктивно становище - финално от инженер-конструктор, че обектът е годен за въвеждане в експлоатация.
25. Акт 15 - подписва се от собственик, изпълнител, инвеститор, проектанти и надзор. Както показва неприятният опит, това е поредният етап, на който някой може да заяви, че не e съгласен по собствени причини.
26. Окончателен доклад от строителния надзор (7 дни)
27. Разрешение за ползване (30 дни)
28. Регистрация на търговски обект (30 дни). За целта се представя целият натрупан до този момент забележителен набор от документи
29. Лиценз за продажба на спиртни напитки (30 дни)
30. Лиценз за продажба на тютюневи изделия (30 дни)
31. Категоризация (120 дни).
Проблемът в България е безкрайното протакане, неяснотите, произтичащи от това, че повечето инстанции не са си направили труда да изложат изискванията си в ясен вид, хаосът от гишета с разнопосочно работно време и произтичащата от всичко това свръхдоза корупция. Тези кръгове на ада дават отговор защо у нас цар е корупцията и защо много трудно може да се прави бял бизнес!!!"
Станете наш почитател във Facebook