Казусът тотална щета
Много често няма съвпадение между това, което хората смятат, че струва автомобилът им и това, което застрахователят мисли по въпроса. Проблемът е наличен не само у нас, но и в западните страни.
Често разходите за ремонт на един автомобил, участвал в инцидент са толкова големи, че застрахователите предпочитат да отпишат автомобила и да изплатят, това което струва той според тях на собственика им, вместо да го ремонтират.
Така например, автомобил Mercedes Benz 300D от 1981 година, участвал в инцидент и на стойност от 10 000 долара според собственика, е трябвало да бъде ремонтиран от застрахователя за 7 000 долара.
Вместо това обаче, застрахователят е предпочел да оцени и плати автомобила като тотална щета за сумата от 3 265 долара, пише изданието dispatch.com.
Това е ситуация, която много шофьори по света и у нас срещат. Понякога разходите за ремонт на автомобила са значително по-големи, от това, което застрахователите са склонни да платят. В такива ситуации те често прибягват до отписване на актива и изплащане на остатъчната му стойност. Тя понякога задоволява собствениците, а понякога не съвсем.
И докато при стари автомобили, застраховани за относително големи суми, изплащането на обезщетението е добро решение и дава възможност на собствениците им да си купят нов „стар" автомобил, в други случаи те не са особено доволни.
Кризата води до това да се купуват все по-малко нови автомобили. Колкото по-застарява автомобилният парк по пътищата, толкова повече ще се увеличава броят на случаите на обявени за тотална щета автомобили.
Собствениците им пък от своя страна често имат склонност да се привързват към тях и да се чувстват ощетени от това, на което са оценени техните возила, без да вземат в предвид реалното им състояние.
Автомобил, който например струва 25 000 лева като нов, ще струва едва 12-13 000 лева след няколко години. При по-тежко произшествие пък напълно нормално ще е на собствениците им да се предлагат 10 000 лева като тотална щета.
Още по-лошо могат да стоят нещата за собствениците на лизингови автомобили на възраст 2-3 години. При тотална щета те могат да са в ситуация да получат значително по-малка сума от застрахователя от това, което дължат на своя лизингодател.
Проблемът е напълно реален и при кражба на такъв автомобил, чиято застрахователна стойност (след амортизацията) е значително по-малка от размера на сумата, която се дължи.
Повечето застрахователи у нас процедират така, че ако стойността на ремонта на автомобил, участвал в произшествие, е по-голяма от 70% от оценката на автомобила, застрахователят може да го обяви за тотална щета.