"Да работиш в България" през погледа на чужденците
Международната среда и възможността да използват родния си език правят кол центровете предпочитано място за работа от чужденците в България, сочи неформално проучване на една от най-големите аутсорсинг компании у нас, CallPoint New Europe.
Да работиш с колеги от различни националности; да използваш родния си език; да си в екип с местни хора, които говорят чужди езици, пътували са много и са готови да ти помогнат, защото знаят какво е да си „чужденец" - така пребиваващи у нас чуждестранни граждани обясняват избора си да работят в кол център.
Като недостатък на работата някои определят, че бавно напредват с ученето на български език, тъй като през повечето време използват родния си. Повечето участници в проучването казват, че „с българите се работи лесно", и допълват, че у нас го няма „големият стрес", с който са свикнали в родните си страни.
Голяма част от чужденците не са знаели почти нищо за България преди да дойдат тук, освен къде се намира и че е била социалистическа държава.
Това, което им харесва най-много у нас, е начинът, по който хората общуват помежду си, това, че са „открити", „непринудени", „приятелски настроени". Също така харесват малките селца, богатството на природни забележителности, климата.
За „най-дразнещо" в страната чужденците определят незачитането правата на пешеходците, градския транспорт, дупките по улиците, склонността на някои българи да замърсяват.
Противоречиви са отговорите за българската храна - много от анкетираните чужденци казват, че нямат любимо българско ястие и родната кухня им липсва. Други пък много харесват традиционните ни манджи като мусака, таратор, баница.
Почти всички участници в проучването посочват, че това, с което не могат да свикнат у нас, е поклащането на глава за „да" и „не" и разказват забавни случки, които им се случват често.
Сред любимите български думи и изрази на чужденците, заради звученето или ситуациите, в които се използват, са: айде, значи, благодаря, задръстване, хиляда, палатка, сладолед, куку руку, „да бе да", „ей, човек".
Проучването е проведено сред чуждестранни служители на CallPoint New Europe. Те съставляват 12% от всички специалисти в компанията. Анкетираните са от: Германия, Англия, Холандия, Македония, Италия, Белгия, Швейцария, Гватемала, Никарагуа, Мексико.