Оценки от клиентите да станат база за изготвянето на рейтинг, който е различен от този на съответните организации. Начинът, по който ще става това, все още се разработва, но много скоро методиката ще бъде окончателно готова. Това съобщи за "Стандарт" Богомил Николов, председател на Българска национална асоциация "Активни потребители".

Основен инициатор за рейтингуването на банките от страна на потребителите идва от движението "Аngry sheep" (бясна овца), чиято цел е да защитава гражданите в България от игото на банките.

Много трудно е да се изберат универсални критерии, по които да може да се сравнява работата на кредитните институции и по-специално отношенията им с клиентите. Затова ще се гледат базови критерии, като например технологията за определяне на плаващите лихвени проценти, както и различни такси - за поддръжка на сметка, за внасяне, за теглене, за транзакции, поясни Николов.

Важното е тези параметри да бъдат съпоставими. Ще има индикатор, който да оценява процедурите за решаване на жалбите и работата с клиентите. Това, освен че е изискване на закона, може да бъде както плюс за една банка, така и да й донесе негативи и да бъде изключително отблъскващ фактор.

Ще се оценяват и сайтовете - доколко са ясни, лесни за боравене и с пряк достъп. На сравнение и оценка ще подлежат и лихвените равнища, макар че те са трудни за съпоставка заради различните продукти, смята Николов.

Може да се направи опит да се включи например и някакъв индикатор за съдебни дела - колко искове се водят срещу съответната банка, как са приключили и т. н. Въпреки че към момента това е свръх амбициозно и е малко вероятно да стане, допълни той.

Причината е в липсата на информация за съдебните дела в страната. "Как може да разбереш колко дела има в Разградския районен съд, например? Достъпността на информацията за съдебната практика е толкова недостатъчна. Въпреки че отдавна е ясно как да стане това. Например Върховният административен съд е въоръжен с онлайн платформа от поне 10-ина години. И всяко едно дело може да бъде изчетено и проверено от всеки от нас. Подобна система има Варненският съд, всички останали са в миналия век", коментира шефът на "Активни потребители".

Затова, според него, е много трудно да се проучи как стои въпросът със спечелените и загубените дела, пише вестник "Стандарт".

За създаването на клиентски рейтинги инициаторите събират необходимата информация за кредитните институции в България и се подготвя сериозна база данни, въз основа на която ще се измерват достойнствата на банките, оценени от гледната точка на техните клиенти.