Висши митничари от Бургас са съдействали за незаконно източване на огромни количества гориво от нефтопристанище “Росенец” на “Лукойл”. Това е установила проверка на Агенция “Митници”, съобщиха от ведомството вчера.

Става дума за четирима служители, срещу които вече се води дисциплинарно производство. Сред тях е и началникът на бургаската митница Валери Стефанов, научи “Труд” от източници от Бургас.

Манипулирането на данни е засечено още в първия ден, в който инсталираните нивомери в пристанището са започнали да предават данни онлайн в централата на митниците в София.

През лятото на 2011 г. директорът на агенцията Ваньо Танов отне лиценза на “Лукойл”, защото не спази изискването на закона да монтира измервателни уреди, които да предават в реално време данни за движението на горивото. В началото на 2012 г. лицензът на рафинерията беше възстановен, но срещу ангажимент в срок до 18 месеца, т. е. до юни 2013 г., да се монтират необходимите уреди и в “Росенец”.

“Лукойл” е била готова с монтажа предсрочно, в резултат на което от 5 февруари до 26 март т. г. митничарите са проверили и пломбирали един по един всичките над 900 уреда и на 11 април Танов е издал акт за съответствие със закона.

Същия ден в централата на митниците е констатирано, че едно от устройствата работи на тестови режим. След проверка се установява, че някои от митническите пломби са подменени, други липсват, а метрологични стикери са пробити.

Митниците са установили още, че на 5 април от “Лукойл Нефтохим Бургас” немотивирано са поискали от шефа на Митница Бургас свалянето на няколко митнически пломби, както и за пет дни определени уреди да преминат от работен в тестови режим.

“Установено е, че в продължение на дни контролните точки са оставени без митнически контрол, като по същото време са извеждани големи количества продукти от данъчния склад, а впоследствие показателите на уредите са нулирани”, констатират от ведомството на Ваньо Танов.

“Всичко това са вътрешни митнически въпроси, които ние не разбираме и не се отнасят до нас”. Така от “Лукойл” отговориха на въпрос на “Труд” защо са искали от митничарите да свалят пломби и да променят режима на работа.

От фирмата съобщиха, че са вложили 160 млн. лв. в нивомерната система, която, според тях, е неработеща. “Ние имаме собствена контролна система, която мери безупречно всеки литър гориво, което се следи и от компанията майка.

Предлагахме на митниците да я ползват, но те ни накараха да изградим тяхна, която не работи”, казаха от рафинерията. Оттам не коментираха твърдението на Агенция “Митници”, че са “извеждани големи количества гориво” в дните, когато нивомерите са били без пломби.