Със засилването на ролята на регулатора, пазарът на застраховка „Гражданска отговорност на МПС“ влиза в нормални рамки и можем да кажем, че последната кампания беше малко по-спокойна от предишните. Нямаше резки движения. Това каза Цветанка Крумова, изпълнителен директор и челн на управителния съвет на ЗАД Армеец, по време на форума „Шумът на парите“.

Наистина цената не върви така, както би ни се искало, но да не забравяме, че пазарът е либерализиран и тя се определя от застрахователите. Регулаторните органи не могат да я контролират директно и в тази обстановка трябва да се справим и с по-високите обезщетения, и с възможностите на хората да си купуват застраховката, и с това да отговаряме на изискванията на регулатора.

В края на всяка година всички обещаваме да увеличим цената и след това я намаляваме, но основната причина за това е жестоката конкуренция на нашия пазар, заяви Крумова.

Факт е, че през 2007 г. сме имали премиен приход около 300 млн. лв. за 2.5 млн. застраховани автомобили, а в края на 2012 г. имаме около 527 млн. лв. за 3.5 млн. коли. Независимо от неимоверно високия размер на лимитите в сравнение с 2007 г., имаме увеличение с около 70%.

Все пак да се надяваме, че някой ден ще бъдем европейци и няма да говорим толкова остро за тази застраховка, а цената ѝ ще си дойде на мястото, така че и ние да можем да си поемем ангажиментите и да обезщетяваме подобаващо пострадалите при пътнотранспортни произшествия, пожела Крумова.

Кой е истинския обхват на ГО?

Много остро обаче стои проблемът с обхвата на застраховкаката гражданска отговорност и въпросът е дали начинът за изчисляване на обхвата, който се ползва е най-точният, заяви Крумова.

В края на 2007 г., когато влязохме в Европейския съюз, броят н а активните застраховки е бил 2 420 000 при 2 500 000 регистрирани автомобили. Тогава имахме пик в обхвата на застраховката, което беше свързано с пререгистрацията на автомобилите. На 1 януари 2013 г. имаме 2 499 000 активни застраховки, а регистрираните автомобили е с около 1 млн. повече. Интересното е, че през всички тези пет години броят на застрахованите автомобили се движи между 2 400 000 и 2 500 000. Можем ли тогава да кажем, че цифрата 2 500 000 е всъщност 100% обхвата на нашия пазар, а не броят на регистрираните автомобили? И че нашият пазар всъщност има близо 100% обхват на автомобилите в движение? Защото досега няма нищо което да доказва обратното, според Крумова.

През 2013 г. форумът „Шумът на парите“ се организира със съдействието на ВИП спонсора Евро Финанс и основните спонсори – SG Експресбанк, вносителят на автомобили Chevrolet, застрахователното дружество Армеец, Пенсионно-осигурителна компания Доверие и дружествата за управление на активи Актива Асет Мениджмънт и ЕФ Асет Мениджмънт. Сред спонсорите на събитието са и Balkans International Wine.

Медийни партньори на събитието са Дарик радио, телевизия Bulgaria on air, сп. Мениджър, в. Стандарт, SeeNews, imot.bg, novini.bg и insurance.bg.

Организационен партньор е компанията за управление на събития Ивенто. Форумът се осъществява с комуникационната подкрепа на агенция за връзки с обществеността AMI Communications България.