Разширяването на синята и зелената зона в София доведе до почти двойно увеличение на продажбите на колела, отчетоха търговците след първия топъл месец тази година. Заради по-скъпото паркиране в центъра стотици столичани предпочетоха да се качат на колела.

Дори тези, които не са шофьори и обикновено ходят с градски транспорт, вече предпочитат екотранспорта. Най-често се търсят маркови колела, но тъй като цените им започнат от 2 хиляди лева нагоре, хората ги купуват предимно втора ръка от един от най-големите пазари за употребявани велосипеди пред стадион „Васил Левски”.

И там търговците потвърдиха, че в сравнение с миналата година има ръст с над 20% на продажбите, пише в днешния си брой вестник "Монитор".

„Купуват ги най-често хора, чиито офиси са в центъра. Заради олекотената конструкция и екстрите предпочитат марковите велосипеди, каквито при нас могат да се намерят дори за 500 лв. и то почти неупотребявани”, обясниха продавачите.

9 причини да ходите на работа с колело

Средно по 40 бройки дневно се продават пред стадиона. Най-тежкият клиент от началото на сезона е 110-килограмова дама, която сама обявила теглото си на всеослушание и заявила, че вече само с колело ще се движи, докато стане 60 кг. Тя избрала синьо колело градски тип с ниска рамка и кошници на кормилото и зад седалката за 160 лв.

Над 90 на сто от велосипедите са внос от Швейцария и Германия. Няколкото редовни вносители ги карат до България с камиони. Всички са втора ръка. Преди излагането им не подлежат на допълнително лустросване и поправяне, както е при автомобилите, а цената е според техническото състояние, външния вид и вложените материали.

По-високата цена е според типа на рамката и лекотата на конструкцията, както и вида спирачки. Най-рядко се продават байкове за планинско спускане, тъй като майсторите в тази дисциплина ги сглобяват с много точни технически параметри. Все пак, когато се излагат за продан, цената им е около 2000-2500 лв. срещу реални 6-7 хиляди в магазините.

Заради чувствителното увеличение на колоездачите в София общината си е поставила амбициозната задача до 2015 г. да има 100 км велотрасета. Инвестицията е около 27 млн. лв., като ще се търсят варианти и пари от еврофондове.

Най-добрите градове за каране на велосипед

В момента в столицата има около 35 км велотрасета, по които безконфликтно може да се кара велосипед. Проблемът е, че повечето от тях не са свързани помежду си. Така велосипедистите на дълги разстояния са принудени да карат по улични платна редом с автомобили и автобуси, рискувайки да бъдат пометени от невнимателни шофьори.

„Програмата за разширяване на веломрежата цели отделните квартали да се свържат с централната градска част”, обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

През тази година ще стартира и пилотен проект за обособяване на охраняеми места за паркиране на велосипеди при метростанции и буферни паркинги. Засега има монтирани 60 стойки за заключване на колелета в района на специалните алеи и на други ключови места в столицата. На тях могат да бъдат оставени около 600 велосипеда.